Jag säger bara WOW. KATASTROF!

Är det bara jag med frun som tycker att deras (UK) håller lågt standard?
Nästan varje hus man besöker, är det några WOW :wow: WOW ?

Små rum, obefintliga badrum och till synes 100 åriga kök... (liten överdrift).

Är det jag som tycker att deras WOW bör ersätts med aj aj?

:x

Storbritannien är ju "något" mer tätbefolkat än Sverige, så inte så konstigt att man bygger dessa smala höga hus med små rum.

Personligen skulle jag ta vilket som helst av deras kök framför spånskiveskiten folk gillar i det här landet. Deras är byggda för att hålla i generationer, våra måste bytas ut titt som tätt. Jag gillar kvalitet, inte glammiga ytskikt.

Men ja, vissa saker har lägre standard. När jag var hemma hos en bekant i London, så kunde man se ner i köket genom springorna i badrumsgolvet, man såg till och med elledningarna till kökslampan. Andra saker har sin förklaring, som deras fönster är ju ganska energiineffektiva, men skulle de ha samma fönster som vi, så skulle deras fuktiga klimat definitivt resultera i mer mögel i husen.

Jag gissar att uppvärmningen måste vara betydlig dyrare...
Eller har de nästan gratis el? Eller använder brunkol? Ingen ironi. Jag bara undrar.

Höga markpriser bidrar säkerligen, som MissAnpassad är inne på, till smala och högre hus.

Gissningsvis är britter inte lika mycket suckers på homestyling som vi är i norden och framförallt i Sverige. Därav tex. standarden på köken. Här åker ju gamla fullt funktionella kök ut på löpande band, det har inget med kvaliteten att göra utan enbart estetiken.

De usla energivärdena, för det är inte bara fönstren som är helt kass, beror nog snarare på en kombination av gamla hus och mycket konservativ byggindustri än att det medvetet skulle vara för att minska risken för mögel. För det är garanterat mer mögel i husen i Storbritannien än i Sverige. Jag tror till och med att de tycker det är nyttigt, för varför lägger man annars heltäckningmatta i badrummet? Eller kan det vara för att golven är så kalla eftersom de saknar isolering? ;)

Nej, ärligt talat så ligger man rätt långt efter.

Många använder kol, speciellt på vintern.

Wow... Vill inte byta...

Heltäckningsmatta ... du måste skämta!

England är ju ett byggnadstekniskt uland.
Var det man annars utvändiga vattenrör, för att det är enklare att byta när de fryser sönder?

• Gilla
toolman77 och 2 till
  • Laddar…
En annan intressant sak jag sett är att man inte dränerar, utan man tätar väggarna inifrån så att vattnet/fukten inte kommer in.

• Gilla
Atom
  • Laddar…
Larsa skrev:
En annan intressant sak jag sett är att man inte dränerar, utan man tätar väggarna inifrån så att vattnet/fukten inte kommer in.
OK, just det hade jag inte hört innan men det verkar genomgående som att man försöker fixa problemet men inte åtgärdar orsaken....

Pratade med kompisens svåger som nu både är byggare och engelsman angående skillnaden på deras sätt att bygga och vårat.

O nu bygger dom inte helt olikt oss, det är isolerade plattor med golvvärme och 3glas fönster eller iaf 2glas.
Men isolering kör dom mycket mindre än oss tack vare lite gynnsammare klimat.

Men visst är det stora skillnader fortfarande och det höll han med om och tyckte att vi byggde rejält!

Sen avverkade vi lite mer dryck och pratade om just dom här programmen så som husjägarna och Grand design och enligt han är det enbart underhållning och allt ska tas med en nypa salt.

Men visst fasiken är det konstigt att dom är långt efter när det gäller våtrum och vattensäkerhet då det borde bli lika mycket fuktskador där som här.

Jag har bott i en av de där engelska stenhusen för en 15+ år sedan...Kallt och rått. Englasfönster med "extra" tilläggsfönster på insidan löst (i mitt tycke) monterat och det kallar dom för double glazing (tvåglasfönster) jeah right???
Sedan står AGA spisen och puttrar olja för uppvärmningen av huset. Jo då, heltäckningsmattor överallt, runt badkar/duschar och toaletter, yikees! Elementen ofta mitt i rummen som stör en eventuell vettig möblering tillhör oxo vardagen.
Har även haft möjlighet att jämföra svensk/amerikansk byggstandard (kallare trakter i USA) och helt klart ligger vi långt framme vad gäller isolering och våtutrymmen. vad jag däremot störtgillar i USA är varmluften som värmer husen, små galler i golven istället för fula element, men det finns säkert andra orsaker till att vi inte har denna estetiska lösning.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Linderödsåsen skrev:
Jag har bott i en av de där engelska stenhusen för en 15+ år sedan...Kallt och rått. Englasfönster med "extra" tilläggsfönster på insidan löst (i mitt tycke) monterat och det kallar dom för double glazing (tvåglasfönster) jeah right???
Sedan står AGA spisen och puttrar olja för uppvärmningen av huset. Jo då, heltäckningsmattor överallt, runt badkar/duschar och toaletter, yikees! Elementen ofta mitt i rummen som stör en eventuell vettig möblering tillhör oxo vardagen.
Har även haft möjlighet att jämföra svensk/amerikansk byggstandard (kallare trakter i USA) och helt klart ligger vi långt framme vad gäller isolering och våtutrymmen. vad jag däremot störtgillar i USA är varmluften som värmer husen, små galler i golven istället för fula element, men det finns säkert andra orsaker till att vi inte har denna estetiska lösning.
Ett FTX-system med värmebatteri fungerar ju likadant, fast oftast inte från golvet dock. Sen är det ju långt ifrån alla nya hus som har det idag.

Energikostnad måste vara väldans låg med tanke på den dåliga isoleringen?

mexitegel skrev:
Här åker ju gamla fullt funktionella kök ut på löpande band, det har inget med kvaliteten att göra utan enbart estetiken.
Instämmer till fullo, och det är ju egentligen vansinne, spanar lite efter kök till en stuga, och det är galet vilka kök folk kastar ut, mångas drömkök vräks bort från allt mellan 0 och 10 000 kr.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.