Hej,

Jag har ett tak som är vitmålat i källaren på följande vis :

PCnHDDC.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om inte, vad behöver jag?

Kan tillägga att skivorna är någon form av spånskiva och i detta fallet vill jag fylla i färgsläpp.
 
Redigerat:
Ingen, du behöver en takfärg.
 
Stefan N skrev:
Ingen, du behöver en takfärg.
Hehe misstänkte det, hur ska man lyckas få hyfsat samma färg, finns det standard färd? Och är det samma färg till tak i källare som det är till tak på entréplan?
 
Takfärg kan du använda till alla tak, men plattorna ser relativt blanka ut så det kan röra sig om en matt väggfärg också. Hur mycket släpp pratar vi om?

Du kommer nog inte att lyckas få till en felfri bättring, så till källaren skulle jag plocka upp en hink kampanjfärg från Bauhaus exempelvis och köra en ny sväng över allt.

Till övriga "snygga" utrymmen så skulle jag kosta på mig en bättre takfärg.
 
Plattornas yta är jämn och därför är det troligen svårare för färgen att fästa. I detta fallet handlar det om 2-3 områden som är 30 cm i diameter kanske. I framtiden kommer plattorna bytas ut mot gips men så länge får detta duga.

Så jag ska köpa en lite burk med takfärg, det spelar ingen roll vilken nyans? Det finns alltså en standard här? Är det något speciell typ av färg man ska använda?
 
Det ser lite ut som limfärg. Testa att blöta upp en bit och gnugga, blir det kletigt/löser sig så är det sådan färg.
 
snowjim skrev:
Så jag ska köpa en lite burk med takfärg, det spelar ingen roll vilken nyans? Det finns alltså en standard här? Är det något speciell typ av färg man ska använda?
Takfärg finns typ bara i vanlig vit S0500-Nish så du har inte mycket att välja på. Och som sagt så lär det ändå inte bli 100% rätt nyans ändå. Standard vet jag inte, men de flesta gör en helmatt, vit färg eftersom det är hur tak brukar målas. Och så finns det bra och dålig kvalité på färgen också.

Takfärg kan du hitta i form av latex, alkyd och lim. Välj en vattenburen latexfärg.
 
Varför just vattenburen latexfärg? Latex låter inte så bra till en källare?
 
Spelar ingen större roll vilken takfärg du använder, om du ska måla väggarna, använd silikatfärg, ( på betong, puts)
 
Okay? Men jag ska väl inte köpa billigaste möjliga? Annars såg jag att ByggMax har riktigt billigt men jag vet sen tidigare att billig färg saknar ofta pigment och man får därmed måla många fler gånger för att få det bra? Eller gäller det inte takfärg?
 
Jo det har du rätt i, byggmax är ungt vidare, bauhaus har beckersfärg för ca 500 för 10L, det är bra färg till bra pris
 
Sadolin vägg och takfärg 3 glans och en rosa anza roller rekommendar jag.
Täcker väldigt bra på en strykning och ger lite struktur som döljer små skavanker bra, nordsjös färg är dessutom kritvit och känns ljus och fräsch.

image.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Var inne på ett färghus och skulle köpa beckers vita takfärg men de sa att den färgen som sitter där lär inte vara helt vit så det är bättre att jag tar med mig in en flaga så kan de bryta färgen. Det är dock lite tråkigt att ösla en hel färgburk på detta då taket kommer troligen rivas ner inom 1 år men jag antar att det blir bäst såhär.

En roller verkar smart men detta är så små partier så jag tror att en enkel pensel räcker om man använder toppen för att skapa lite struktur.
 
snowjim skrev:
Varför just vattenburen latexfärg? Latex låter inte så bra till en källare?


För att det utgör 99% av alla takfärger på marknaden. Jag kan kalla det något annat i fortsättningen ;). Latex är lugnt i taket. Även på väggar, men då är det nästan bäst att köpa en billig variant med dåligt bindemedel om man har problem / är orolig för fukt i väggarna.

Att lägga pengar på att bryta färg (som antagligen ändå blir fel) / dyr färg tycker jag är onödigt om du ändå tänker göra om och göra rätt nästa år. Vill du ha det snyggt under tiden så köp ett billigare märke, typ sadolinen som kom på förslag ovan, och rulla varje platta med elementroller så får du en snygg fräsch gräng och ett lyft av takytan som du lär kunna stå ut med tills renoveringen.
 
Varför göra nåt om du ändå ska riva ner om nåt år?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.