Vi håller på att dela av våran övervåningen för att få ett extra sovrum uppe. Har bestämt att jag ska göra mig av med tapetlagren eftersom det var ett rent h-vete att måla på när vi flyttade hit för 5 år sedan. Började riva i det och fick fram ett intapetserat eluttag med full kräm i, mmm!! Original stod en vägg ganska precis där vi bygger upp en ny nu, så placeringen av uttaget känns iof logisk :D
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu var det inte det som var grejen. Det jag undrar över är det bruna lagret närmast gipsskivan. Huset är 70-tal så gissar att det är en nedslipad tapet i vad det nu kallas materialet. Om inte gammal tapet, vad är det?

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hur får man lättast och bäst till yta på det? Slipa ännu mer och spackla eller bara köra renoveringsgips över? Renoveringstapet har jag provat i en lägenhet förut och det är inget alternativ....
 
M
Håller med om att det ser ut som en gammal tapet - men helt säker är jag inte.

För att få till en slät yta så rättar man till tapeten där det sticker ut saker, slipa ner det t ex. Sedan bredspacklar man hela väggen och slipar bort ojämnheter i spacklet.

eller gillar du den "ruffa" ytan så slipar du bara till där tapeten är skadad (som på bilden) och spacklar igen de delarna. I och med att tapetstrukturen ändå kommer lysa igenom lite så tycker inte jag att det gör så mycket om det råkar vara spacklat här och var heller.
 
Tack för ditt svar.
När jag väl började spackla upp igen så insåg jag att min fråga var rätt onödig, det visade sig att det inte var konstigare än att bredspackla direkt på efter att ha tagit bort utstick osv. Hur ludet och jobbigt det än såg ut från början...
 
  • Gilla
Marcussjogren
  • Laddar…
M
Skönt att det löste sig!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.