Jag överväger någon enklare form av avbrottsfri kraft med batteri vid strömavbrott, men är osäker på brandrisken om batteriet står inomhus i en klädkammare brevid sovrummet. Klädkammaren har svag mekanisk frånluftsventilation och en temperatur på 18-30 grader.

Anslutna laster skulle vara 12V-elektronik (och kanske lite 3.3-5V). Deras specificerade max-effekter summerar till 50W, men 25W är mer typisk och är vad jag önskar kunna driva i 12 timmar med batterikraft.

Har läst att "Compared to flooded batteries, VRLA batteries are more vulnerable to thermal run-away during abusive charging". Men hur påverkas brandrisken, och andra ev. risker, om batterierna aldrig laddas inomhus, dvs helt utan underhållsladdning, och kopplas in av relä enbart vid strömavbrott? Jag skulle ladda batterierna var tredje månad på annan plats.

Vore ett 12V AGM-batteri lämpligast, eller finns det säkrare typer för klädkammaren?
 
tommib
Så länge du inte förvarar kläderna på batteriet finns ingen anledning att inte underhållsladda på plats. Jämför t.ex. larmsystem som normalt körs på 12V 7,2Ah blybatterier som kan sitta lite var stans. Plåtkapslingen till ett DSC-larm kan ju vara en utmärkt bas för ditt projekt att montera allt i. Ska du kunna driva allt i 12 timmar får du nog köpa flera kapslingar dock...
http://www.ebay.com/itm/DSC-Securit...616-PC1832-PC1864-PC1565-Panels-/251458915973
 
Fundera på om du kanske inte ska ha en ups istället. De är byggda för ändamålet och kan dessutom leverera ganska bra kräm.
 
Har liknande fast i källaren för att kunna driva cirkulationspumpar samt ladda telefonen med en 12v usb laddare.
Två saker:
Brandrisken är troligen störst för kortslutning, ett batteri kan leverera stora strömmar. Se till att sätta en säkring på pluspolen. Avståndet ska vara så att en osäkrad kabel inte kan nå den andra polen.

Använd ett djupurladdningsbatteri som kan laddas ur till 90% istället för ett startbatteri som bara kan laddas ur till cirka 50% På detta sätt sparar du lite utrymme samt har ett mer ändamålsenligt batteri.

Djupurladdningsbatterier är byggda för att leverera lite ström under längre tid, ett startbatteri stor ström under kort tid.
 
  • Gilla
jnse och 1 till
  • Laddar…
frlise skrev:
Brandrisken är troligen störst för kortslutning, ett batteri kan leverera stora strömmar. Se till att sätta en säkring på pluspolen. Avståndet ska vara så att en osäkrad kabel inte kan nå den andra polen.
Tack för tipset om placeringen av säkringen!
 
Redigerat:
nexustwins skrev:
Fundera på om du kanske inte ska ha en ups istället. De är byggda för ändamålet och kan dessutom leverera ganska bra kräm.
En 230VAC-UPS passar inte eftersom mina förbrukare är 12V och jag vill undvika förlusterna i de onödiga konverteringarna fram och tillbaka.

Det skulle kanske fungera med tex en billig solcellsregulator, ansluten till en nätadapter iställlet för solceller, men det skulle även medföra underhållsladdning, vilket jag alltså är frågande till.
 
tommib
Jag tror inte att underhållsladdning av SLA/AGM-batterier är ett problem under de förutsättningar du beskriver. Det finns också 12V-UPSer. Minibox säljer t.ex en. Kan lägga in en länk när jag kommer hem. Fördelen med en 12V-UPS är att den till sin natur är online, så du behöver inget relä som kan kärva eller växla för långsamt.
 
tommib skrev:
Så länge du inte förvarar kläderna på batteriet finns ingen anledning att inte underhållsladda på plats. Jämför t.ex. larmsystem som normalt körs på 12V 7,2Ah blybatterier som kan sitta lite var stans.
Inträffar det aldrig tillbud med larmsystemens blybatterier?

Senast för några dagar sedan gick brandlarmet på jobbet pga gasutveckling från UPS-batterier.

Jag kan föreställa mig många risker:

a) Fel i laddaren eller spänningsmatningen, som resulterar i alltför hög eller ihållande spänning till batteriet.
b) Skada i en battericell så att den överhettas vid normal laddning.
c) Skada i en battericell så att den överhettas av strömmen från övriga celler vid normal urladdning.
d) Skada i en battericell så att den överhettas spontant av sig själv, utan vare sig laddning eller urladdning.
e) Värmeutveckling till följd av kortslutning utanför batteriet.
f) Läckage av vätgas som sedan inte ventileras ut ordentligt.
g) Explosion av vätgas.
h) Brand i huset som startat av helt annan anledning, men förvärras då den når batteriet.

men jag har svårt att bedömma rimligheten eller storleken av riskerna. Hur ofta inträffar de?

tommib skrev:
Plåtkapslingen till ett DSC-larm kan ju vara en utmärkt bas för ditt projekt att montera allt i. Ska du kunna driva allt i 12 timmar får du nog köpa flera kapslingar dock...
[länk]
Tack, bra tips om plåtkapslingen!
 
Senaste branden vi hade på jobbet orsakades ironiskt nog av elfel i batteriladdaren till en brandlarmscentral. Tack och lov var det på dagtid så att dfn stickande syralukten gjorde att det upptäcktes i ett tidigt stadium utan några skador utanför brandlarmscentralen.

Så det händer och rökgasen är riktigt otrevlig. Men sannolikheten är låg. Någonstans en gång på tusen driftår om jag får göra en hyfsatt kvalificerad gissning.
 
  • Gilla
ulrikf
  • Laddar…
tommib
Hmmm..... en gång på tusen driftår tror jag är väldigt högt räknat. Med tanke på hur många hem, företag och butiker som har larm, bara av den typen jag har (DSC) så borde det brinna i ett flertal butiker varje vecka pga larmbatterier om frekvensen var så hög som 1/1000 driftår. Säg två i veckan, skulle då ge 104. Med en incidens på 1/1000 skulle vi då behöva 104000 installerade larm(batterier). Det är inte helt orimligt att tro att det skulle finnas åtminstone så många. Även om vi minskar med en faktor 10 till 10400 installerade larm(batterier) så skulle vi ha 10 bränder om året orsakade av larmbatterier. Det skulle nog publiceras....
 
  • Gilla
Johan456 och 1 till
  • Laddar…
tommib
Här kommer länken: http://www.mini-box.com/OpenUPS?sc=8&category=1264
Om du har massa 12V-prylar i garderoben är du sannolikt elektroniknörd (detta menar jag i den positiva bemärkelsen) och har säkert inget emot att pyssla lite själv för att få din UPS att fungera. Det finns naturligtvis färdiga 12V-UPSer för industrin, de kostar mer.
 
  • Gilla
Johan456 och 1 till
  • Laddar…
Brandrisken verkar vara beroende på batterityp En kompis har ett gäng laddbatterier för sin drönare och förvarar dom alltid i en speciell väska som innestänger brandfaran. Dessa jävlar kan självantända utan anledning.
Väskorna finns tydligen på marknaden just för ändamålet.
Take care!
 
tommib
Thomas_Blekinge skrev:
Brandrisken verkar vara beroende på batterityp En kompis har ett gäng laddbatterier för sin drönare och förvarar dom alltid i en speciell väska som innestänger brandfaran. Dessa jävlar kan självantända utan anledning.
Väskorna finns tydligen på marknaden just för ändamålet.
Take care!
Det där är LiPo-batterier. Problemet är välkänt för batteritypen. Det är även samma batterityp som sitter i alla moderna mobiltelefoner och surfplattor, samt elbilar och liknande. Elbilar har visserligen haft enstaka spektakulära incidenter med bränder, men mobiltelefoner har väldigt få. Visst, vi läser om det ibland i aftonpressen men med tanke på hur många mobiltelefoner/surfplattor det finns där ute så får man nog en väldigt hög mean time between failure (MTBF). Med det sagt ska man naturligtvis beakta alla risker som finns med batteritypen man använder och bl.a. se till att batteriets temperatur inte tillåts stiga okontrollerat.

Edit: Nej, LiPo självantänder inte utan anledning. Däremot kan de börja brinna om de laddas med för hög ström eller om de skadas, t.ex genom att man kör en spik genom dem. Litium reagerar som bekant spektakulärt med vatten.....
 
  • Gilla
Johan456
  • Laddar…
Thomas_Blekinge skrev:
Brandrisken verkar vara beroende på batterityp En kompis har ett gäng laddbatterier för sin drönare och förvarar dom alltid i en speciell väska som innestänger brandfaran. Dessa jävlar kan självantända utan anledning.
Väskorna finns tydligen på marknaden just för ändamålet.
Take care!
Då pratar vi litium polymer-batterier utan sedvanliga säkerhetsanordningar. Modellflygare brukar värdera prestanda högre än säkerhet när det kommer till batterier.

Blybatterier självantänder inte i första taget. Skydda mot kortslutning är det viktigaste. Underhållsladdning är bra för batteriet, men laddar du upp det med ett par månaders mellanrum så går det också bra.
 
  • Gilla
ulrikf
  • Laddar…
tommib skrev:
Hmmm..... en gång på tusen driftår tror jag är väldigt högt räknat. Med tanke på hur många hem, företag och butiker som har larm, bara av den typen jag har (DSC) så borde det brinna i ett flertal butiker varje vecka pga larmbatterier om frekvensen var så hög som 1/1000 driftår. Säg två i veckan, skulle då ge 104. Med en incidens på 1/1000 skulle vi då behöva 104000 installerade larm(batterier). Det är inte helt orimligt att tro att det skulle finnas åtminstone så många. Även om vi minskar med en faktor 10 till 10400 installerade larm(batterier) så skulle vi ha 10 bränder om året orsakade av larmbatterier. Det skulle nog publiceras....
Du kan mycket väl ha rätt. Jag gjorde bara ett snabb kalkyl på mina erfarenheter av larmanläggningar med Blyackar. Sen får man fundera på vad som räknas som brand. Men Slutsatsen var nog rätt i alla fall. Sannolikheten är låg. Och risken är större från laddaren än från batteriet i sig. Så se till att välja en bra laddare (Och bra batterier) i självsläckande kapsling och se till att utrustningen sitter lite luftigt.
 
  • Gilla
ulrikf
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.