Hej gott folk. Jag ska inom kort lägga ca 60 kvm med golvspån ovanpå ett (nivell)regelgolv.

Efter vad jag har läst så bör använda utomhuslim, och mycket. Behöver jag tänka på något annat än att följa tillverkarens instruktioner? Finns det några tips eller bra idéer man bör känna till?
 
möjligt att vara noga med första raden så det blir rakt.
 
Läs instruktionerna noga. Ofta är det en viss sida av skivan som ska vara nedåt (något som en del faktiskt missar i ivern att bygga snabbt), och att se till så att skarvar kommer över en regel. För vissa fabrikat måste även kortskarvarna vara på en regel.
 
b8q skrev:
Läs instruktionerna noga. Ofta är det en viss sida av skivan som ska vara nedåt (något som en del faktiskt missar i ivern att bygga snabbt), och att se till så att skarvar kommer över en regel. För vissa fabrikat måste även kortskarvarna vara på en regel.
Skulle vara kul att se vad du ligger spån på för regelverk om både lång och kortsidor ska ligga på regel
 
b8q skrev:
Läs instruktionerna noga. Ofta är det en viss sida av skivan som ska vara nedåt (något som en del faktiskt missar i ivern att bygga snabbt), och att se till så att skarvar kommer över en regel. För vissa fabrikat måste även kortskarvarna vara på en regel.
Varken lång- eller kortsida behöver ligga på regel. Vanligtvis lägger man spånet tvärs bjälklaget i fallande längder. Se dock till så att skarvarna förskjuts från varandra.

https://www.youtube.com/watch?v=vP6n_V6zs3o
 
mlkjhr skrev:
Varken lång- eller kortsida behöver ligga på regel. Vanligtvis lägger man spånet tvärs bjälklaget i fallande längder. Se dock till så att skarvarna förskjuts från varandra.

[länk]
inte all spån går att skarva mellan reglar så kolla monteringsanvisning innan, sen bör första och sista raden mot vägg skarvas på regel om det inte är kottlat mellan reglar vid väggen
 
Traume skrev:
Skulle vara kul att se vad du ligger spån på för regelverk om både lång och kortsidor ska ligga på regel
Ett väldigt tätt regelverk! :) Förutom kortlingar för var dessutom golvreglarna på cc 300 mm, så jag hade stöd även mitt under skivorna. Om inte detta håller så vet jag inte vad...
 
  • Gilla
Traume
  • Laddar…
b8q skrev:
Ett väldigt tätt regelverk! :) Förutom kortlingar för var dessutom golvreglarna på cc 300 mm, så jag hade stöd även mitt under skivorna. Om inte detta håller så vet jag inte vad...
Bygger du ett pianoförråd? :D
 
Nej, ett badrum. Ville ha det rejält stumt innan flytspacklingen.
 
  • Gilla
taylormade
  • Laddar…
Tack för all information än så länge! Att läsa instruktionerna och vara lugn och noggrann kort sagt.

Det blir Byggmax golvspån som kan/ska skarvas mellan reglar. Jag återkommer när jag kommit någon vart. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.