G
Varför har man inte kontaktat tillverkaren om leverantören har satts i likvidation. Om det är dålig kvalitet är det väl tillverkaren som skall ta sitt ansvar.
 
Jag är ganska säker på att leverantören och tillverkaren är samma person/företag. Det är mycket små företag som sysslar med småskalig vindkraft.
 
Jag är ganska säker på att leverantören inte har ett skit med tillverkaren att göra. Det är med största sannolikhet ett Kinaverk fanns flera som försökte kräng sådana på marknaden för ett par år sedan, tror ingen finns kvar idag för verken fungerar inte det är växellådan som lägger av och därefter så går dom inte att styra utan snurrar med vinden tills skiten flyger i bitar.
Stena line hade några monterade på Stens Jutlandica men det går inte att hitta dom idag heller.
 
Å nej, finns det kinavindkraft nu också. Jag har stött på ett par små som gjorde verken själva och sålde dem, t ex http://www.hannevind.com.
 
Marlén, tänk på att ditt inlägg kan tolkas som ett tips, och att hannevind ofta, pun unintended, hamnar i blåsväder.
 
13th Marine skrev:
... hamnar i blåsväder.
För ett vindkraftverk måste det väl vara det bästa eller? :D
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Har vi inte yttrandefrihet här eller ;)

Skämt åsido, vad för tips menar du? De har lagt ner vad jag kan se.
 
Jag menar mer att jag uppfattade ditt inlägg som ett tips, och Hannevind är i så fall inte ett bra tips utan snarare tvärt om.
Om inte annat så fungerar mitt inlägg som en varning för den som funderar på Hannevind ;)
 
Aha, ja det var verkligen inget tips utan bara en förklaring till varför jag trodde att det mest var små enskilda företagare (läs glada amatörer) som säljer småskalig vindkraft.
 
Kom igen, det här är internet. En länk betyder inte att man tycker det man länkar till är bra, att man stödjer det, vill uppmuntra det eller liknande.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Det betyder inte, men kan tolkas som. ;)

Jag tolkade det som att Marlén hade kikat på vindkraftverk och att hannevind då var en kandidat. Detta reagerade jag på då det jag läst om hannevind inte alls varit något positivt och därför borde folk vara medvetna om det, därför skrev jag mitt inlägg i all välvilja, dels för att uppmärksamma folk som kikar in i tråden på jakt efter ett vindkraftverks, dels för att uppmärksamma hur folk kan komma tolk inlägget i fråga.

Nu tror jag att jag inte har nått mer att tillföra mer än att jag inte fick köpa in mig på en mindre (men i sammanhanget stor) park =(
 
  • Gilla
Enolf
  • Laddar…
Det blir ju väldligt konstigt, eftersom hannevind inte har någon verksamhet, vilket tydligt framgår av deras hemsida, som Marlene dessutom länkade till. Men du bara drog en massa förhastade slutsatser utan att ens kolla länken, Marine!? Åsså gnäller du på andra, det håller inte!
 
Jag vill dra till minnes att det stod "Hannevind - störst på småskalig vindkraft" eller nått på deras förstasida när jag tittade förra gången. Men jag tittade inte så noggrant nej, normalt länkar man ju inte till tillverkare som lagt ner verksamheten :rolleyes:
Oavsett är det väl bra att varna för en oseriös aktör? Det är möjligt att någon funderar på att köpa ett begagnat verk, och då finns hannevind kvar på marknaden?

Dessutom drog jag inga slutsatser, jag skrev om hur jag uppfattade inlägget, att andra inte uppfattade det likadant är väl en annan femma?
Måhända jag formulerade mig klumpigt, men vad skulle jag skrivit istället?
 
  • Gilla
Enolf
  • Laddar…
Jag tycker att vi kan sammanfatta den här diskussionen med att småskalig vindkraft är ett högriskprojekt som man ska akta sig noga för. Hannevind är väldigt omskrivet på Byggahus.se, inte minst i tråden Aldrig mera Hannevind. De har även varit uppe hos Sverker på Plus 2007 då de gick i KK. Nu har de lagt ner sin verksamhet och det känns ju bra.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Marlen Eskilsson skrev:
Jag tycker att vi kan sammanfatta den här diskussionen med att småskalig vindkraft är ett högriskprojekt som man ska akta sig noga för. .
Högrisk?
Absolut..
Efter att ha gått till angivna trådar och klickat på div länkar till ett antal företag och funnit att ingen länk fungerar så kan man nog sluta sig till att det är så....:D
Marknaden och ffa tekniken var nog lite för knepig för överentusiastiska hemmapulare..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.