Min totala förbrukning i april blev höga 1706 kWh inkl hushållsel :(. Värmepumpen har producerat 968 kWh, dvs förbrukat ca 323 kWh och tillskottet var 13 kWh, dvs värme och varmvatten 336 kWh eller 11,4 kWh/dygn :). Bekymmret är den stora förbrukningen av hushållsel som troligen beror på att jag värmt upp garaget till 20 gr med direktel. Ska snart montera en separat elmätare på garaget så jag får koll bättre på det hela.
 
Får jag fråga dig BJohan om vad du använde för typ av vibrationsisolernade fötter för att få bort kompressorljud? Letar efter några till min frånluftsvärmepump som har en del stomljud, men den väger ju nästan 400kg fylld med vatten, så det lär ju vara rätt stabila underlag.
 
Jag har 12 mm Sylodyn kvalitet blå. Jag har fyra bitar av materialet lagda under fötterna på anläggningen. Min anläggning väger också 400 kg.
Materialet säljs av Christian Berner i Göteborg.

http://www.cbab.se/index2.htm

Tel: 031-33 66 900
 
K
Jag är också allergisk mot oljud, jag gjorde en 10 mm tjock platta av stål samt borrade/gängade 4 hål i den (M10), satte 4 st vibrationsdämpare på den, från Trelleborg (www.trelleborg.com) med M10 gängstång, typ gummifötter ca. 4cm höga. Ställde värmepumpen på denna platta. Samt jag använde OSB + 2 lager gips samt en 40dB ljuddörr till rummet där VP står som också är tvätt stuga. VP hörs inte alls, torktumlaren hörs lite om man har tyst i huset, och den går på fulla varv. Beställde vibrationsdämparna på en järnhandel.
 
K
BJohan skrev:
Jag har 12 mm Sylodyn kvalitet blå. Jag har fyra bitar av materialet lagda under fötterna på anläggningen. Min anläggning väger också 400 kg.
Materialet säljs av Christian Berner i Göteborg.

[länk]

Tel: 031-33 66 900
Intressant, jag letade efter denna typ av plast för 2 år sen, hittade inget i Sverige, gav upp och köpte dyra vibrationsdämpare (flytande golv). Använde nåt liknande i USA då vi byggde ett flytande golv i vår inspelningsstudio, den vi använde då kallades Neoprene, liknande förpackningsmaterialetsom används till hårddiskar och sånt. Är Sylodyn nåt liknande?
(Lite off topic här...)
 
Neoprene är ett gummi och Sylodyn är ett sorts polyurethan- d v s plast.

Neoprene har funnits till salu i Sverige rätt länge- problemet med gummin & plasterna är alla dessa uppsjö av handelsnamn som gör det till en djungel :((


Och vår ComfortZone-pump r inte ens inkopplad om man törs säga det här - två veckor nu är sista budet.
Vi har gjort ett nytt badrum, gjort pump-anslutningar, byggt om pannrummet, ny elcentral etc plus haft en 'pyspunka' mitt i d v s drabbats av overksamhet, men sanrt hopaps även jag kunna sälla mig till den glada skaran av pumpägare.

Lite OT...
Arbetskamratens kompressor (Toshiba - och det är en NIBEanläggning han har) lade av i fredags efter fem år och tre månader. Han bara suckar.......
 
Ken skrev:
Jag är också allergisk mot oljud, jag gjorde en 10 mm tjock platta av stål samt borrade/gängade 4 hål i den (M10), satte 4 st vibrationsdämpare på den, från Trelleborg (www.trelleborg.com) med M10 gängstång, typ gummifötter ca. 4cm höga. Ställde värmepumpen på denna platta. Samt jag använde OSB + 2 lager gips samt en 40dB ljuddörr till rummet där VP står som också är tvätt stuga. VP hörs inte alls, torktumlaren hörs lite om man har tyst i huset, och den går på fulla varv. Beställde vibrationsdämparna på en järnhandel.
Dom vibrationsisolerande fötter du köpt fungerar säkert alldeles utmärkt. Jag tyckte de kostade för mycket, ca 400 kr/st, och jag fick sylodynbitarna gratis, eftersom jag jobbar med ljudfrågor.
 
Hur såg era (BJohan och Abuquir) kalkyler ut för att räkna hem Comfortzone? Den låter ju onekligen bra men kostar också typ 20-25 papp mer än en Nibe 360P!

Ser nu när jag läser de gamla inläggen att ni fick med den i hussatsen men ni kanske ändå kan bidra med en jämförelse.

Själv är jag novis och blir inte heller mycket klokare av alla inlägg om pumpar hit och dit ;-).

Janne
 
Janne, skippa comfortzone. Skulle det göra Dig lyckligare? Förresten, vad är det för nåt?
Använd pengarna till att behålla, plåt, zink o rostfritt i stället.


 
Janne,

Man sparar ca 5000-6000 kWh/år mer med Comfortzone än med 360P. Merkostnaden tjänar man in på 4-5 år.

Jag fick inte med den i hussatsen, utan bytte ut IVT490.
 
Tackar!

Man blir ju sugen på en, jag får nog fundera en vända till tror jag!

Janne
 
Jag förhanlade in min i huspriset, fick dock betala en liten slant extra eftersom den var så dyr, men det var det helt klart värt tycker jag. Inga bekymmer med slang i backen med tvättbräde gräsmatta eller borrning. Bara att sätta på plats och löda ihop lite rör. Klart! Elpatronerna går in vid ca: -14° grader ute.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.