Traume skrev:
Enklast är väl att googla själv på plintgrund riskkonsruktion,
Så kommer mängder med info upp, från försäkringsbolag, fuktskade företag, utredningar från högskolor, boverket,m.m
Jag har googlat det och jag hittar många som slår ihop plintgrund, torpargrund och krypgrund som grunder med problem. Men att plintgrund kan vara känsligt tillslikknad från krypgrund som är en stor risk och säkerligen får fuktproblem.

Men men man får läsa på och bilda sig en uppfattning, jag har min iaf :) Dock ska man inte underskatta disskutioner där man kan påvisa argument och underlag för att styka teorier.
 
Polos skrev:
Betongen
På vilket sätt är betong fuktkänslig?
 
holmberg87 skrev:
Jag har inte sett att dom gör det? Länka gärna för jag hittar inget :)
Däremot kan jag hitta från Boverket; "Uteluftventilerade och oventilerade krypgrunder, torpargrunder och plintgrunder
med blindbotten av fuktkänsligt material är fuktkänsliga grunder.
Det kan finnas skillnader mellan grunderna som gör dem mer eller mindre
fuktkänsliga"
Helt klart kan dom påverkas av fukt och det köper jag helt och hållet.
Men att det finns flera rapporter och uttal att dom borde förbjudas köper jag inte. ?
http://www.boverket.se/globalassets/publikationer/dokument/2011/betsi-fukt-och-mogel.pdf
 
Traume skrev:
[länk]
Jag har precis läst den innan du länkade och det står INTE att man bör förjuda dessa och att det är flertalet rapporter som styrker det. Däremot står det att dom är fuktkänsliga och det kan jag hålla med om.

Betong är fuktkänslig, betongplatta på mark utan isolering är också en riskkonstruktion. Finns på www.lfs-web.se


Men överlag kan nog alla konstruktioner få problem med fukt även plintgrundar som nämns ibland. Men det finns inga underlag som jag hittar som visar plintgrundar med mögel och fuktproblem.
Dom är uttalade som fuktkänsliga och beroende på hur markfukten stiger kan det förvärras likså som väder kan förändra klimatet under huset.
 
holmberg87 skrev:
Jag har precis läst den innan du länkade och det står INTE att man bör förjuda dessa och att det är flertalet rapporter som styrker det. Däremot står det att dom är fuktkänsliga och det kan jag hålla med om.

Betong är fuktkänslig, betongplatta på mark utan isolering är också en riskkonstruktion. Finns på www.lfs-web.se


Men överlag kan nog alla konstruktioner få problem med fukt även plintgrundar som nämns ibland. Men det finns inga underlag som jag hittar som visar plintgrundar med mögel och fuktproblem.
Dom är uttalade som fuktkänsliga och beroende på hur markfukten stiger kan det förvärras likså som väder kan förändra klimatet under huset.
Betong är inte fuktkänsligt, om betong hade varit fuktkänsligt hade man inge andvänt materialet till väggar,husväggar, vattenreservoarer, fartyg m.m
Däremot har du rätt att oisolerade betongplattor klassas som riskkonstruktion, risk för kondens på betongplattan pga av att markkyla kommer upp, vilket kan göra att fuktkänsligt material såsom syll golv m.m kan ta skada.

Jag skrev om Isolerad platta tidigare om det var det du hänvisade till.
 
Ska man följa bbr är dom inte tillåtna( alltså förbjudna vid nyproduktion),
Kan man däremot påvissa med en fuktskadeutredning att dom följer kravet är det ok
 
Ops, missade att du skrev isolerad:)

Blev en lång disskution det här och man har iaf fått läsa en del! Kontentan av allt är väl att man ska undvika allt utom isolerad platta på mark om det nu ör möjligt.
 
Traume skrev:
Ska man följa bbr är dom inte tillåtna( alltså förbjudna vid nyproduktion),
Kan man däremot påvissa med en fuktskadeutredning att dom följer kravet är det ok
Jasså, det var något nytt för mig. Kan ju vara bra att tänka på om man tänker bygga fritidshus eller så
 
Finns väl 1000tals plint/krypgrunder som är ok
men det finns nog lika många som inte är det, därav anledningen till riskkonstruktion.

Likadant med våtutrymmen med rollade tätskikt, som man gått ifrån idag på grund av för stor skaderisk.

Allt går att göra bra även en plintgrund, så länge det inte finns något fuktkänsligt material som kan ta skada är det ju ok
Men kostnaden blir antagligen samma eller dyrare än en platta på mark, och då är ju valet enkelt.
 
Traume skrev:
På vilket sätt är betong fuktkänslig?
Betongen är inte direkt fuktkänslig ,men fuktig betong med golv ovanpå så blir det problem . Och ja du kan få problem med fukt i platta med isolering under också .
Nej det är ej vanligt .
 
Polos skrev:
Betongen är inte direkt fuktkänslig ,men fuktig betong med golv ovanpå så blir det problem . Och ja du kan få problem med fukt i platta med isolering under också .
Nej det är ej vanligt .
Klart att allt kan göras fel, men plint grunderna som dom utförs är det problem med.
Betong plattorna är det sällan några problem med, men det är klart på med trägolvet utan fukt skydd veckan efter man gjutit så lyckas man nog där med.
 
Gör du fel så är alla grunder plattor en riskkonstruktion.
Gör du allt rätt så är det inget problem med en krypgrund heller .
Sen tror jag inte en plintgrund med ståhöjd under är ren riskkonstruktion , men allt beror på hur du bygger .
 
Polos skrev:
Gör du fel så är alla grunder plattor en riskkonstruktion.
Gör du allt rätt så är det inget problem med en krypgrund heller .
Sen tror jag inte en plintgrund med ståhöjd under är ren riskkonstruktion , men allt beror på hur du bygger .
Förutsättningen är väl att man gör rätt eller?
Problemet med plint grund är att även om du gör rätt är det stor risk att det blir fel.
 
Traume skrev:
Ska man följa bbr är dom inte tillåtna( alltså förbjudna vid nyproduktion),
Kan man däremot påvissa med en fuktskadeutredning att dom följer kravet är det ok
Boverket jobbar inte så. Det står därför inget i BBR om att de inte är tillåtna.
 
Traume skrev:
Likadant med våtutrymmen med rollade tätskikt, som man gått ifrån idag på grund av för stor skaderisk.
Här är jag iofs enig med dig. Men man har absolut inte gått bort från det. Än.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.