Det här får bli mitt första inlägg på ett sånt här forum då jag ganska nyligen flyttat "tagit över" farmors föräldrahem som mestadels stått tomt utom några enstaka år sedan mitten av 80 talet. Huset har blivit kvar i släkten pga tillhörande skog och åkrar men skötseln har sträckt sig till underhållsvärme, gräsklippning och byta takpannor så det finns ju en del att göra :)

Jag har tillåtelsen att bo här och husera fritt då det var bättre än att det fick rasa ihop (sen blir det ju troligen mitt en dag ändå)

När det är byggt är lite oklart men troligen kring 1880 och moderniserat lite här och var under årens lopp men mycket av det gamla finns bevarat. Bilderna är från innan jag flyttade in.
Verandan är originalet till huset vad jag kunnat se på gamla bilder och är helt intakt.
12020051-923647401023502-3358644019365896548-n-1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hallen med dörr till källaren och trappa upp
dsc-0372.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ja det finns endast kallvatten i kranen :)
dsc-0366.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


dsc-0367.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Del av sovrummet med nyare tillkommen toalett till vänster och den ända helt orörda originaldörren till höger
dsc-0369.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vardagsrummet med grönmålad linoleummatta
dsc-0370.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kakelugn i vardagsrummet med en husqvarna warmwind inmurad i öppningen :rolleyes:
dsc-0371.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter att elementen stängdes av för några år sedan så frös vattnet där det fanns kvar i ledningarna så trossbotten i badrummet fick jag riva ner och låta torka under hösten. Som tur var så fanns inga andra fuktskador än den som kom då jag slog igång vattnet och grunden är torr och fin.

Planen är väl i stort sett att skynda långsamt. Jag älskar att mycket av det gamla finns bevarat och då inget någonsin fått slängas på gården så bör alla gamla spegeldörrar finnas kvar också. Kommer ju inte direkt bli tokmodernt men lite kan man väl unna sig ;)

Det som skett hittills:
Linoleummattan i vardagsrummet revs ut och trägolvet under slipades och behandlades med hårdvaxolja och kakelugnen återställdes. Sotaren godkände faktiskt bägge kakelugnarna och spisen i köket men bakugnen behöver lite omfogning längst in på ett ställe sen är den också brukbar :)

I övrigt har det mest varit städa städa städa och röja på tomten sen jag flyttat in. Fler bilder med vad som skett hittills kommer allt eftersom
 
  • Gilla
KJE och 15 till
  • Laddar…
Det är inte utan att man blir lite avundsjuk på ett fint och välbevarat hus. Kommer att bli kul att följa denna tråd!

Vart ligger gården?
 
  • Gilla
Ammmi
  • Laddar…
Jodå grundförutsättningarna finns ju när det står rakt och fint, inga fuktskador förutom en gammal runt skorstenen i taket och det är inte ens golvkallt i hörnen :)
Skulle väl kanske behöva lite tilläggsisolering då det bara är en timmerstomme med vindpapp och panel utåt och råspånt och tretex inåt. Ingen annan isolering alls i väggarna men det verkar hålla värmen ganska bra ändå

Det ligger utanför vansbro i dalarna.



Då jag jobbar som servicetekniker (vilken titel) inom hydraulik så är jag borta och jobbar långa perioder och så är fallet nu så några dagsfärska bilder har jag inte mer än några jag laddat upp på nylleboken tidigare.

På jakt efter avloppsbrunnarna i en syrenhäck som varit vildvuxen i 30 år och där den var som bredast var den 6 meter djup. Andra brunnen hittade vi ganska snabbt men första brunnen fick jag lov att spola vatten inne och kompisen fick stå ute och lyssna vart det lät i buskarna :D
11760150-10205905262344236-1875917749275913866-n-1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Handslipning av golvet efter första lagret olja då trät reser sig lite. Det syns även att det endast är omtapetserat under fönstren sen dessa bytts mot mindre. Gamla fönstren med karmar och innerfönster finns kvar på vinden i en av ladorna ;)
11825087-10206040005632734-4214563436919206844-n-1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eldning i kakelugnen efter flera veckors smygstartande. De yttre luckorna låg prydligt inslagna i tidningspapper under trappen och gnistgallret hängde i uthuset men de inre luckorna har vi inte hittat än så de fick tillverkas nya (saknades på bilden)
12074906-10206434691219627-4926831942383813890-n.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inhandlade en ny soffa, ärvd blå ryamatta, bordet fanns på övervåningen och två av fåtöljerna fick bli kvar nere. Tycker verkligen om färgen och ytan golvet fick då det är lätt att hålla rent men ändå inte blir lika blankt och äckligt som lack.
Elementen har jag god lust att riva bort men då jag är borta på jobb långa perioder och det har en förmåga att kunna bli riktigt kallt på vintern så törs jag inte helt lita på luftvärmepumpen även om elementen troligen är än mindre driftssäkra...
12191939-10206563934770635-3229215995026814302-n-1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

och ja, det kanske syns att jag bor själv utan kvinnor i huset så det där med inredning och ordning är inte min starkaste sida
 
  • Gilla
KJE och 7 till
  • Laddar…
Schysst dammsugare! Har en hel del barndomsminnen som involverar en sån.

Fint med kakelugnarna. Ser ut att vara ett bra utgångsläge i huset överlag.
 
  • Gilla
VW Transporter och 1 till
  • Laddar…
En timmerstomme har ett helt ok isoleringsvärde om den är hyfsat tät, alltså inget att oroa sig för.

Den dagen du ev klär om huset kan man ju montera vindduk utvändigt och eventuellt komplettera med max 45mm isolering ut ändigt, huvudsaken torde dock vara att huset mår bra!
 
  • Gilla
Mattias_Edeslatt
  • Laddar…
Spännande projekt, fint hus, skall bli kul att följa :D
Lycka till med allt!

MVH Sandra
 
Härligt hus!
Helt underbart att ingen fått för sig att tokrenovera på 70-talet, det verkar mest vara plastmattan, fönstren och dörrarna, och de senare fanns ju kvar.

Syrenhäcken föryngrar du bäst genom att gallra ut alla de äldsta och kraftigaste stammarna. Hur stor andel beror på hur hög häcken ska vara. Tar du en tredjedel blir häcken tre årsväxter hög,tar du hälften blir den två årsväxter hög osv. Sedan tar amn bara likadant varje år. Efter blomningen tycker jag är bra, men det finns olika bud om det. Givetvis kan man behöva gräva bort lite där den spridit sig, men sedan hålls det hyfsat lätt efter med gräsklipparen.

Syren går bra att elda eller bygga nättare möbler av enligt min far.
 
Innan du lägger för mycket tid och pengar på huset ska du se till att du äger det, eller iaf få på papper att du kommer ärva det och vad marknadsvärdet var vid övertagandet.

Även om man kommer överens med sina släktingar nu så vet man aldrig vad som händer vid en bodelning. Då händer det allt som oftast att människor visar sin sämsta sida.

Nog med tråkigheter. Riktigt kul projekt. Jag håller själv på med ett 1800-tals hus och jag har nu efter 5 år kommit till den punkten att det är mindre jobb att göra klart det än att bygga nytt :)
 
  • Gilla
KJE och 4 till
  • Laddar…
Ska bli spännande att följa detta! Hoppas på många bilder framöver :)
 
Just det, det är viktigt att hålla koll på framtiden.

Just nu är det ju ingen arvsskatt (men man vet aldrig om nån får för sig att återinföra det(, så om du är ensam arvinge Om det finns flera arvinge (inga syskon och kusiner/fastrar/farbröder) är det ju inget problem så sett, men är ni flera så är det värdet på dödsdagen som räknas, och då riskerar du att tvingas lösa ut de andra med en hel del pengar på grund av dina insatser.
 
Kul projekt att sätta tänderna i.

Jag håller med föregående talare. Om du har några syskon, kusiner eller andra släktingar som i framtiden kan göra anspråk på huset så bör du se till att göra dig till ägare på papperet.
Släktingarna kanske just nu säger att de inte har något intresse av huset men sådant kan ju snabbt ändra sig när de får se hur fint du gör huset. Finns det dessutom skog som hör till fastigheten så finns det ju kanske lite ekonomiska intressen i bakgrunden också.
Tycker mest att det vore synd om du skulle lägga ner en massa tid och pengar på huset varpå någon släkting tvingar fram en försäljning till högstbjudande och du blir satt på gatan.
 
Var ett tag sen jag hade tid att skriva en rad här också.

Naturligtvis kommer jag inte göra några större investeringar i huset förrän mitt namn finns på ett papper men luftvärmepumpen var ett måste och tapetsering och målning är ju skitpengar egentligen.

Men åter till nutid. Vattnet blev omdraget med nya rör i badrummet och ut till köket med ny blandare där så nu finns det både rinnande kallt OCH varmt vatten (y)
Dragningen är egentligen mest provisorisk då diskbänken troligen flyttas till ytterväggen den dagen köket byggs om.
DSC_0547.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I badrummet stod tidigare tvättmaskin/torktumlare på varandra i ett hörn och bredvid den stapeln fick man tränga sig in för att duscha... Sen lutade golvet in under tvättmaskin så där låg vattnet kvar och luktade illa.
Fick en riktigt bra deal på en macro duschkabin så den fick ta plats istället så nu kan jag duscha som folk utan att vara orolig för fuktskador.
Badrummet är ju trots allt byggt 1974 och golvbrunnen felmonterad så det är ett under att golvet klarat sig
DSC_0402.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En tvättstuga blir det istället nere i källaren bara jag får fixa en avloppspump upp till befintliga avloppet.

Och ikväll blev det första proveldningen i bakugnen sen jag fick hjälp förra veckan med att fylla i alla fogar med lerbruk.
Dock är jag lite fundersam till hur den ska eldas då den saknar en riktig rökkanal. Den går bara upp en bit sen mynnar den ut i en sotlucka ovanför så jag antar att röken bara ska gå upp i spiskåpan med stora spjället öppet?
DSC_0545.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som terapiarbete brukar jag pilla och skrapa färg i vardagsrummet och det börjar väl på att ta sig :)
DSC_0549.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I övrigt har det väl inte hänt så mycket. Alla eldstäder på nedervåningen är eldbara nu iaf.

Vet inte om jag nämnt det tidigare men i höstas köpte jag en ivt luftvärmepump och den har fungerat över förväntan.
Den stånkade och gick fast det var strax under -30 vissa dagar.

Visserligen gav den inte 23+ men den orkade iaf hålla 15 grader inomhus när jag inte var hemma.
 
  • Gilla
KJE och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.