För att göra en lång historia kort: Jag tog med ett par securitasskyltar från Spanien, klippte bort det spanska telefon numret och skruvade upp på mitt svenska garage.

Jag äger mitt spanska larm som tidigare var anslutet till larmcentral men har sedermera tagit bort den funktionen, så nu tutar det bara vid intrång.(jag betalar inte någon månadsavgift längre)

Idag infann sig en representant från tre lingon (securitas) och hävdade att jag inte fick använda dessa skyltar i sverige.

Vad tror ni om detta ?
 
Securitas logg är väl skyddad? Så du får nog inte användas den hur som helst.
 
  • Gilla
4nders
  • Laddar…
Skyltarna tillhör abonnemanget och därmed Securitas och skall plockas ner av företaget när abonnemanget upphör, det gäller i Sverige. Dessutom så är det så som " Traume " skriver. Du får inte använda den utan avtal med dem.
 
Får väl fixa en egen skylt med fyra lingon :)
 
Herc skrev:
Får väl fixa en egen skylt med fyra lingon :)
haha(y)
 
Varför skulle man inte få det, dvs exakt vilken eller vilka lagar bryter man mot om man sätter upp en skylt med Securitas logga på sitt garage?
 
Upphovsrätten till logga möjligtvis.
 
Varumärkesskydd kanske
 
Varumärkesskydd gäller för näringsverksamhet men inte för privat bruk.

Upphovsrätt har också undantag för privat bruk.
 
Är det inte helt enkelt så att Securitas alltid äger dekalerna och skyltarna?
Som kund upplåter man bara plats för dekalerna och de ska alltså plockas bort när man inte längre är kund hos Securitas.

I så fall är det nog svårt för Securitas att hävda att skyltarna måste tas ner - man kan ju ha tillverkat dem alldeles sjäv... (med tre lingon då såklart)
 
  • Gilla
Apocalypsen
  • Laddar…
Men får man använda någons logga eller namn till ett budskap där den berörda parten inte är avsändare?
 
I extremfall kan du hävda att du tagit ett foto av skylten, skrivit ut det på vädertålig plast och satt upp som konst. Det är helt fritt att använda vilka motiv man vill för fotokonst. Var du har ditt galleri ska Securitas sk*ta i.
 
  • Gilla
santos
  • Laddar…
Vill du bråka får du väl säga att du köpt skyltarna på loppis eller liknande och inte har för avsikt att ta ned dem eftersom du äger dem nu. Om Securitas prompt vill ha tillbaka dem så får de anmäla dig så får Polisen reda ut vem som äger dem. Securitas kan inte bara skruva ned dem och gå utan ditt tillstånd.
Eller så bråkar du inte och ger dem bara skyltarna och sätter upp en (fejk)kamera och tillhörande skyltar där det även är skrivet "larmat" eller liknande på.
 
  • Gilla
Rolle314
  • Laddar…
Jag äger skylten,ingick i köpet av larmet.
 
Excel
Skit i Securitas, det är dina skyltar. Du behöver inte bry dig om deras obildade säljare. Be säljaren hänvisa vilket lagrum hen stöder sig på. Det är dina skyltar och tre lingon får inte plocka ned dem.
 
  • Gilla
Bygger i betong
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.