Har lite svårt att svara på vad som gör vad i det hela, men M1 är ett värde för golvens värmetröghet.
a1 är en förstärkning av golv temp.
a2 är en förstäkning av hustemp.
M2 är husets värmetröghet.
Vad det olika värdena gör vet jag inte, men min pump går iaf konstant nu, istället för att starta och stoppa med flera timmars mellanrum som den gjorde förut. Nu stoppar pumpen bara när den skall frosta av sig själv vilket sker ca: 1 gång i timmen.
Det skall bli intressant att se hur den fungerar när det blir lite töväder ute.

BJohan
De värden som du har är standardvärden på pumpen.
Om du behöver justera in din pump har jag ingen aning om, men enligt de förbrukningsvärdena du har så tror jag inte att det skulle behövas.

//Olof
 
En bild på hur Comfortzone pumpen jobbar:
trn_comfortzone_24.jpg
 
Justerade storleken på bilden lite.

Bjohan!

Märkte du någon skillnad på eltillskottet när du ändrade nattsäkningen?

Olof
 
Ja, det verkar inte gå in något tillskott alls nu. :) I och för sig är det inte lika kallt nätterna, ca -5 grader. Jag ändrade nattsänkningen från 0,5 gr till 1,5 gr.
 
Där har du det!
Stod den på 0,5, så förstår jag att det har dragit en del tillskott. Skulle du uppleva att det blir lite kallt på morgonkvisten så kan du nog ändra ifrån 1,5 till 1. Fast då kommer ju elpatronerna in lite tidigare. Det jag har kommit fram till är att det inte verkar vara någon större ide att ändra till -1. Det beror på att temperaturen ganska snart blir "lagom" igen efter någon timme eller så, när ute temperaturen ökar igen efter en kall natt och solen tittar fram.

Olof
 
Bjohan!

Kollar du vad din pump drar per dag?

Den 20/3 hade jag:
VP 6264 kwh
Tillsatsel 3140 kwh


Den 31/3 hade jag:
VP 6937 kwh
Tillsatsel 3157 kwh


Så pumpen har gett 673 Kwh och tillsatsel 17 kwh på 11 dagar.

673/11=61 kwh + 17/11 Kwh =62,5/3=21 kwh

Jag har i runda slängar förbrukat 21 kwh/dag de senaste 11 dagarna för uppvärmning av huset.

Har du något liknande Bjohan?

För er andra som undrar över den höga eltillsattsen, kan jag säga att VP var lite felinställd i början och det tog ett tag innan jag upptäckte detta.

//Olof
 
Abuquir,
Min VP har producerat 468 kWh under samma period. Tillskottet harvarit 9 kWh. Det ger en förbrukning på 468/11/3+9/11=15 kWh/dygn för uppvärmning och varmvatten. Jag har som du antagit COP=3. Jag tror att det i verkligheten är bättre COP eftersom kompressorn inte går på fullvarv jämt. Under perioden 20:e till 25:e har jag haft eltillskottet avstängt utom när vi badade (den 20:e). Den 25:e ändrade jag inställningen på nattsänkning till 1,5 gr och slog tillskottet på auto.

Ett annat sätt att räkna är att se på gångtiden hos kompressorn. Den gick 122 h under perioden. Kompressorn är på 1,7 kW vilket ger 207 kWh förbrukning + tillskott = 19 kWh/dygn. Det är också en överskattning eftersom kompressorn drar mindre än 1,7 kW på lågvarv.
 
"Ett annat sätt att räkna är att se på gångtiden hos kompressorn. Den gick 122 h under perioden. Kompressorn är på 1,7 kW vilket ger 207 kWh förbrukning + tillskott = 19 kWh/dygn. Det är också en överskattning eftersom kompressorn drar mindre än 1,7 kW på lågvarv. "

Har inte ens funderat på att man kan räkna ut det på det sättet också, så jag slutade att logga mina gångtimmar efter ett tag.

Räknade om lite på min uträkning ovan och kom fram till runt 21 kwh/dag och det är jag väldigt nöjd med, med tanke på att jag har sådana där barn som gillar att stå lääänge i duschen! Eller iaf ett barn som gillar det, de andra 2 har inte kommit upp till tillräcklig ålder ännu.
Jag har också beställt en extra elmätare av Rickard på Värmepumpsforumet som jag tänkte låta elektrikern installera till VP.
 
Jag har beställt två. En till värmepumpen och en till garaget som jag värmer med direktel.
 
BJohan skrev:
Jag har beställt två. En till värmepumpen och en till garaget som jag värmer med direktel.
Snacka om att vi kommer att ha koll på vart elen tar vägen hädanefter.
Du beställde en 3 fasare och en 1 fasare?
Jag beställde en 3 fasare.
 
Hej

Som total novis på området (skall snart bygga nytt) så undrar jag lite. Vad jag förstår så har ni vattenburen värme i hela huset, även i platta. Är det korrekt uppfattat?

Hur många i huset ställen "suger" resp släpper CZ-systemet in luft. I mitt ex 150 kvm sutteräng.

\jonas
 
Jag har vattenburen värme med slingor ingjutna i plattan samt slingor liggande mellan glepanel på övervåningen.

Normalt har man utsug i badrum, toa, kök, tvätt och klädkammare. Friskluftsintag i sovrum, vardagsrum, allrum etc.
 
Samma här, titta på min hemsida så ser du hur det är gjort.
 
Hej! ny här.Intressant att följa er diskussion.Mitt problem:
Har en villa i Norberg på 180 kvm ett plan byggd 2000.Bra isolerad 400 tak, 200 väggar 300 under platta 3-glas isolerrutor golvvärme - vatten.
En Nibe Fighter 310 P Elvärme med frånluftvärmepump.
El energiåtgång 2003 - 23.000 kWh,2004 21000 kWh och elverkets prognos för 2005 - 20.000 kWh.
Förefaller som om LVP inte har något tillskott att ge när jag jämför med era siffror.Två pensionärer med normal duschning.Har försökt att få en översyn/service från Nibe men de svarar inte ens på mina samtal, Dålig servic i jämförelse med vad er leverantör ställer upp med,
 
Haakon skrev:
Hej! ny här.Intressant att följa er diskussion.Mitt problem:
Har en villa i Norberg på 180 kvm ett plan  byggd 2000.Bra isolerad 400 tak, 200 väggar 300 under platta 3-glas isolerrutor golvvärme - vatten.
En Nibe Fighter 310 P Elvärme med frånluftvärmepump.
El energiåtgång 2003 - 23.000 kWh,2004 21000 kWh och elverkets prognos för 2005 - 20.000 kWh.
Förefaller som om LVP inte har något tillskott att ge när jag jämför med era siffror.Två pensionärer med normal duschning.Har försökt att få en översyn/service från Nibe men de svarar inte ens på mina samtal, Dålig servic i jämförelse med vad er leverantör ställer upp med,
En lösning skulle ju kanske vara att sälja den på www.blocket.se och köpa en Comfortzone istället och jag lovar dig att det ångrar du aldrig!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.