Hej!

Hus byggt -56 tillbyggt -69. I tillbyggnaden finns en radiator och tre konvektorer på motstående sida. Alla dessa är iskalla, de ligger på samma slinga. Luftar jag kommer det vatten med hyfsat tryck. Ingen av dessa har termostatventiler utan endast ventiler som alla fyra är öppna. I övriga huset är samtliga radiatorer varma. Det enda jag kan tänka mig är att det är stopp i returledningen någonstans efter sista radiatorn/konvektorn i denna slinga. Låter det ens rimligt? Minns att radiatorn var varm förra vintern och ingen har mig veterligen "pillat" någonstans. Hur felsöker man? Tömma och plocka ner?

/Erik
 
kulle
Har någon av ventilerna varit stängd tex, över sommaren ?
Låter trots allt som en eller flera ventiler hängt sig.
 
Krilleman
Det kanske finns en separat avstängning bara för tillbyggnaden som råkat stängas av under sommaren?
 
Tror du har rätt om stop i returen, annars skulle det inte vara tryck.
 
Prova med att stänga övriga element så allt tryck går till dom kalla ev. kan det vara någon luftficka som spelar dingel.
 
Hej! Tack för återkoppling. Provat att stänga samtliga ventiler utom till dessa tre. Efter två timmar fortfarande kallt. :( Det @krilleman_215 föreslår känns ju som den enklaste förklaringen. Den enda ventilen jag hittar på returledningen är en skjutventil i mitt gamla pannrum (fjärrvärme nu) och den går inte att rubba. Det röret är dessutom varmt. Jag har ganska omfattande ritningar och kan inte se att det finns någon mer ventil på returledningen. :(
 
kulle
Men har någon av radiatorventilerna varit stängd över sommaren, eller dom har stått orörda ??
Har du provat öka hastigheten på cirkulationspumpen ?
 
Är radiatorerna på samma plan som dom andra?
 
Kolla trycket på systemet, och att termostaterna inte fastnat. Vilket är ganska vanligt att dom gör på sommaren
 
Röris nummer två som var här hittade felet. En säkring hade gått till en gammal 60-talsshunt så det var snarare i tilloppet det var stopp.
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.