tommib
Är detta samma tåt som i den andra tråden? Eller är det en annan?

Tur för dig att den som grävde ner kabeln gjorde ett slarvjobb, lätt att gräva fram och ta reda på vad det är...
 
Koppla in kabeln via en effektmätare. Är det under 100 W så är det troligen en pump som kanske kan höras, eller en belysning som syns. Om det är mer så är det troligen en värmekälla.
 
tommib
Thomas_Blekinge skrev:
Koppla in kabeln via en effektmätare. Är det under 100 W så är det troligen en pump som kanske kan höras, eller en belysning som syns. Om det är mer så är det troligen en värmekälla.
Visserligen ett intressant förslag men jag skulle inte våga koppla in något som jag inte vet vart det tar vägen. Har man otur spänningssätter man ett staket eller något, speciellt med tanke på hur ytligt och oskyddat den där kabeln ligger. Bättre att gräva fram den. Roligare för oss också, ett riktigt detektivarbete :)
 
Tack för tipsen!
Jag börjar med att gräva lite längre. :)

tommib: det är inte samma kabel som o andra tråden.
 
tommib
Joel Olsson skrev:
Tack för tipsen!
Jag börjar med att gräva lite längre. :)

tommib: det är inte samma kabel som o andra tråden.
Mystiken tätnar! Flera roliga kablar som tidigare ägare har lämnat till dig. Som ett påskägg, fast utan godis och du måste stå ute och gräva i november :)
 
  • Gilla
Joel Olsson
  • Laddar…
Inga problem att gräva i November i dagens klimat. Dock rätt så mörkt.. Fick bli pannlampa!

Här går kabeln fram till vad jag kan förstå är "fördelngsbrunnen" om jag läser ritningen rätt.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ritning

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Claes Sörmland
Någon som haft stopp i infiltreringen och satt en pump där för att pumpa ut avloppsvattnet?
 
Är det något som brukar återkomma? Är det en permanent lösning, eller finns det en större risk?
 
Claes Sörmland
Nej, så ska en infiltration inte fungera. Är något anslutet till kabeln?
 
Öppna locket och titta?
 
Kan det vara någon form av frostvakt eller värmekabel som ligger i brunnen/avloppet och ser till att den inte fryser om det blir kallt. Frusna avlopp är ju inte skitkul.
 
Med tanke på djupet på elledningen så låter det rimligt ;)
 
pelpet skrev:
Kan det vara någon form av frostvakt eller värmekabel som ligger i brunnen/avloppet och ser till att den inte fryser om det blir kallt. Frusna avlopp är ju inte skitkul.
Nej, bruna isglassar ska vara Calippo cola och inget annat
calippo_colalr.jpg
 
  • Gilla
Joel Olsson och 1 till
  • Laddar…
Jag har en enorm fobi för brunnar (helt sant, och jag jobbar på det) så jag ska antingen tjuvkika nästa gång de tömmer, eller hitta en modig pappa eller liknande som kan hjälpa mig att öppna.

Jag återkommer när jag (sa svinskiten) har öppnat och kollat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.