Hej,

Jag är på jakt efter en "bra" värmeväxlare för FTX. Roterande undviker jag gärna - underhållsfritt och utan slitage och extra ljud tycker jag låter bättre.
Så hittade jag Konsumentverkets sammansätllning http://www.konsumentverket.se/Docume...rsikt_2006.pdf och blev intresserad av att Viessmann hade tagit fram en lite annorlunda med plast i växlaren. Databladstekniskt tycker jag att Vitovent är överlägsen det mesta på marknaden. >90% energiåtervinning, motström, bypass, relativt billig (~22kkr enligt Viessman), relativt liten.

Men jag hittar oroväckande få inlägg om den. Den marknadsförs kanske inte så bra i Sverige? Ja, inte vet jag.

Engelsk datablad finns här: http://www.viessmann.co.uk/downloads...20Vitovent.pdf

Min största oro just nu är att jag har 125mm kanaler i huset och att motståndet kanske blir för stort, dvs mindre luftflöde än man skulle vilja. Får nog hitta en ventilationskille som kan kolla upp min nuvarande anläggning och ge lite tips.. Kan man hyra verktyg för luftflöde och lufttryck nånstans i Malmö/Lund?
 
B
hej!

har du fått in något Vitovent? jag är också lite intresserad av detta, vi har idag också 125mm kanaler i "stammen".
 
Ingen av länkarna fungerade för mig.

Låna utrustning...nja, är nog kontakter som gäller där.
Brukar kosta en 30000kr att köpa in sån utrustning. Kanske inget man lånar ut bara sådär.

Tror det blir billigare att du köper den tjänsten av nån ventilations firma.Så blir det rätt injusterat med...=) , med tanke på ROT avdrag blir det ju inte speciellt dyrt
 
Redigerat:
Hej Bjarredsbon,

jag fick inte länkarna att fungera heller, men är intresserad av ämnet.

Kan du utveckla begripligt?

//KoW
 
B
skickar de till sverige?

om jag inte fattat fel så har jag en bekant som tidigare importerade Wolf till Sverige... så det är nog inget fel på det
 
Nä, de verkar inte skicka till Sverige. Tyvärr. Men jag ska ändå åka söderut och hämta grejer och då kan jag plocka upp det paketet också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.