Jag funderar på att köpa ett kök från Marbodal eller liknande. I monteringen verkar det inte ingå el, vvs och målning. Jag försöker uppskatta en budget på totalkostnaden och undrar vad en rimlig merkostnad för detta kan vara? Självklart beror detta på omfattningen av extraarbetena men rent generellt? Jag vet att rotavdraget antagligen sänks vid nyår men om vi bortser från det.

Någon som köpt kök och kan dela med sig av sina erfarenheter av dessa extraarbeten?
 
Hur mycket behöver du ändra i el och vvs?

Om det bara är flytt av något enstaka uttag, och montering av ny blandare så klarar du dig på runt 8h el och 4h vvs.

Målning av tak och lister är väl runt 2dagars arbete, kanske utspritt över en vecka.
 
Precis! Det är flytt av lite uttag och installation av vitvaror. vvs är väl vatten och diskmaskin. Inga konstigheter.

Vad ligger timpriserna för el och vvs på? Det finns ju sidor på nätet som visar riktpriser men jag bor i Stockholm så jag antar att det inte stämmer. Jag har heller ingen aning om vad två dagars målning kan tänkas kosta.
 
Generellt sett ligger dom nog mellan 400-600 plus bil, ex moms.
Räkna hellre lite högre och ta sen in offerter, på antingen fast pris eller löpande.

Fast pris har en tendens att bli lite dyrare, kanske 15-25% på mindre jobb.
Men löpande pris kan bli dyrt också, såvida man inte hittar en pålitig seriös hantverkare. Men det verkar vara svårt idag.

Tipset är att prata med grannarna. Är dom nöjda så är det oftast rimlig hantverkare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.