J
Tjo
Har mätt luftfuktighet, läst, rotat, experimenterat etc. och kommit fram till åtgärdsplan för att minska fuktigheten på kallvinden och se till att det inte blir mer svartmögel.
Har haft olika tankar innan om vad som orsakar det men nu är jag rätt övertygad om att mitt problem i mångt och mycket beror på uteluften som blåser in genom takfotsventilationen...

Men, när jag gjort alla mina punkter och tagit kål på alla sporer etc. hur skall jag få råsponten att återgå till sin normala färg, dvs träfärgad. Det är ifs inte några enorma ytor men jag vill undvika att slipa trät om det går. Hittade en produkt som heter "AMP-91 Oxidativ Saneringsvätska" (finns på trygghetsvakten). En laddning går på ca. 7500:- (!) men de menar att det räcker med en till ett par behandlingar för att trät skall se som nytt ut.

Finns det någon som har ett billigare trix att få bort det döda svarta? Hittar det inte nu men läste ngn gång att det kanske gick att göra ngn variant med klorin men kommer inte alls ihåg vad det gick ut på. Observera att det handlar inte om sanering utan att jag vill inte att det skall vara svart, även om det är friskt.

Tankar?
 
J
btw, om jag nu åtgärdar källan och hindrar nytt och tar kål på det som finns så spelar det väl ingen roll om det är lite svart... Men, har precis plöjt ner masa pengar på att isolera källaren med Isodrän och det enda som syns är en förstörd trädgård. Vinden kommer att bli precis det samma, det enda som syns är de svarta fläckarna och nu vill jag banne mig ha valuta för pengarna, så det skall bort.

Jag vill kunna sitta på en pall med en kall i näven och njuta av att det syns och vara nöjd över arbetet :)
 
  • Gilla
Wolf369
  • Laddar…
Det där medlet som tryghetsvakten säljer verkar innehålla Natriumhypoklorit.

Samma som klorin
 
  • Gilla
bjulla
  • Laddar…
Jag sanerade precis två musbon i innerväggarna och använde (efter slipning med multiverktyg - jisses vilka avlagringar de har åstadkommit) poolkemikalier - "snabbklor" köpt på K-Rauta är ett granulat som jag löste i vatten, ett par matskedar till någon deciliter vatten, och det blekte bra ska jag säga.

Men jag tror att du först ska skura med borste och vatten så gott det går. Torka upp vattnet eller använd våtdammsugare. Låt torka. Därefter någon klorlösning. Prova på en liten yta först så du ser att det fungerar.
 
J
Nu ligger det 24 nymålade lister som skall täppa igen takfotsventilationen, 15 liter mögelfri som skall sprutas på råsponten, 1 st PD150 sorptionsavfuktare samt 1 luftrenare med en 108 mg Ozonproducerande lampa i källaren och väntar på montage. Nu skall fukten bort och mögelrisken minimeras.

Det svarta får vänta till våren men har hittat en till synes trevlig metod : kolsyreblästring. Ganska dyrt att hyra utrustning men det verkar grymt effektivt (sök isblästring + mögel på youtube).

Fuktigt i Gbg senaste veckan och luftfuktigheten har legat konstant över 75%, stressande!!
 
M
Mögelfri är bra, jag hade dock väntat till våren. Iofs med en avfuktare så kanske det kan gå innan också, men det blir ju ett rejält fukttillskott på vinden.

Vill du sen få bort prickarna räcker det med att pensla på lite klorin. Testa på en liten yta så får du se. Jag gjorde det i somras och det blir som nytt.

Och glöm inte att temperaturen har stor påverkan för mögeltillväxt. Antar att ni även i Gbg börjar få det lite svalt.
Gränsen för tillväxt går vid värdet 1 på Y-axeln.

mogel kopia.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


http://www.sp.se/sv/index/research/woodbuild/publications/Documents/SP Byggdagar Thelandersson.pdf
 
J
Jag har faktiskt låtit bli att ösa på med Mögelfri av just den anledningen som du skriver. Det får helt enkelt vänta till våren istället. I Gbg har det varit galet varmt i Oktober och dessutom ganska fuktigt så det är rätt skönt att ha fått igång avfuktaren. Den gör sitt jobb och håller fuktigheten på en bra nivå. Jag hoppas att Ozon-renaren gör sitt jobb också och då kanske det inte är hela världen med att det inte är behandlat.

jag har förstått att det är vanligt med prickar men mina, dock ganska begränsade, områden är inte prickiga utan de är verklilgen kolsvarta. Jag testade att ha på lite Mögelfri på en av dem och sen tog jag en vanlig färgskrapa och det visar sig att det sitter mycket ytligt och lossnar utan problem. Visst blir det lite missfärgningar kvar i trät men det


kanska Klorinet tar då :) vinden.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vissa sanerare använder saltsyra om det är mycket mögel,
 
J
Traume skrev:
Vissa sanerare använder saltsyra om det är mycket mögel,
Jag fick faktiskt tag på ett "hemmablandat" medel som blekte bort det helt och hållet. Aktiva substansen är natriumhypoklorit... Gick styggt åt mina skyddskläder, helt kritvita där det hade stänkt :)
 
Har fått en provdunk med ett medel som heter mvoc (googla) är oxå baserat på klor och har funkat fint till lite av varje inom tvätt/sanering
 
M
MVOC är natriumhypoklorit samma som i tex klorin.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.