Tänkte gör lite öppnare planlösning hemma och skulle vilja öppna upp mellan 2 rum. Väggen som jag vill ta bort går mitt i huset och ansluter mot murstocken. Den är totalt 95mm bred. Huset är byggt -39 och jag saknar konstruktionsritningar. Jag har skalat av ena sidan på väggen för att se konstruktion. När jag tog bort väggbeklädnande följde nästa de stående virket med så det verkar ju åtminstone inte vara direkt tryck på dom.

Någon som kan avfärda det ena eller andra med det samma eller är det bara att ringa in en byggnadsingenjör?

Väggen:
20151116_224346.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


taket:
20151116_224216.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild tak vid murstock:
20151116_224241.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jg gissar att väggen är bärande. Om man tittar på plankorna i taket så kan man se att bjälkarna i taket som går vinkelrätt mot plankorna går mot den här väggen. Och väggen som går mitt i huset stöttar troligen upp dessa bjälkar.

Nu kan det bero lite på vad som finns ovanför, men om där också finns en våning så är väggen nästan garanterat bärande.

Lite grovt så kan man säga att vanliga träbjälkar som bjälklag brukar kunna vara max 4m långa utan stöd. Å om ditt hus är mer än 4m på bredden så behöver bjälkarna stöd, ungefär på mitten.

OM det däremot är ett enplanshus så kan takstolarna ev. vara av fackverkstyp som då kan ha avsevärt längre spännvidd.
 
sätt sågen i väggen såga av en regel, fastnar sågen så den blir klämd oftast bärande vägg.
ligger bjälklaget på väggen? ser panel i taket är det en läkt bakom dessa eller är de spikade i balkarna till bjälklaget.
på så vis kan man ta reda på hur balkarna ligger, dvs parallellt med väggen eller vertikalt.
är de parallella så kan de inte bäras av väggen dvs ingen bärande vägg.

ligger inte bjälkarna på väggen samt att sågen inte fastnar så är den inte bärande.
verkar högst osanorligt att väggen närmast murstock och till dörren är bärande då den är uppreglerad mer traditionellt. bärande väggar var oftast massiva en bra bit in på 40 talet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.