Bygger nytt och har hållt på ett år drygt. Vid start bestämde vi oss för en Fjäråskupan Polaris, med extern motor. För att slippa ha kupan liggandes så köpte vi bara takgenomföringen och motorn då. Nu skulle vi köpa fläkten, och såklart har den utgått.. Nu är ju då frågan, ingen vågar svara när jag frågar, men vad är oddsen om jag köper något som inte är Fjärås att motorn funkar? Känns ju surt annars... Har kikat på en Witt-fläkt bland annat, gumman hittar ingen Fjärås som hon gillar. Motorn är en Östberg 400c, pratade med Östberg och de vågar inget lova men trodde det funkar...nån med erfarenhet, eller kunskap...?
 
Kolla hur fläkten på taket styrs, oftast sitter det en transformator i kåpan som skickar ut olika volt till fläkten som får den att snurra i olika hastigheter.
i pdf om installation av en östberg står det "För reglering av varvtal kan transformator/tyristor/frekvensomvandlare anslutas." har du tänkt att ha den kopplad som frånluft i bad /wc med forcering vid spisen? då behöver du ha en spisfläkt med spjäll som stänger vid spisen när motorn går ner i varvtal annars suger den bara vid spisen.

Själv bytte jag spisfläkt till en Franke 604 Alliance fungerar utmärkt med en extern fläkt från 90 talet.
denna har en transformator inbyggd med ett spjäll som stänger så det suger i badrum/tvätt/wc och man kan ställa transformatorn i olika volt så man kan ställa grundflödet utifrån olika kontakter på transformatorn. inte bästa lösningen men klart ok.
Så alla med transformator borde fungera till din fläkt och forceringsläge. Witt har ingen vidare spec på sina motorer så vet inte om fläktarna kan styra er östberg om du vill att den ska gå ner i varv, annars kan du sätta en vipp brytare på väggen och maxa den när du vill ;) allt går att lösa mer eller mindre praktiskt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.