Jag har byggt till och lagt så kallad derbigum på mina ca 10kvm. Fakturan är på ca 500:-/kvm för materialkostnader.
Min granne anlitade samma företag några veckor tidigare men lade nytt på ca 120kvm. Där tog företaget bara 125:-/kvm.
Jag hoppas att det blivit något fel men är nyfiken på om någon vet hur mycket extra påslag ett företag rimligtvis gör när det är en mindre yta/mindre arbete?
Jag förstår att man får bättre pris vid större volym/fler enheter men från 125:- till över 500:- per kvadratmeter känns orimligt. Eller??
 
Jag är inte säker på att ditt pris är så fel, utgå ifrån de fasta kostnaderna företaget har för ditt projekt och grannens, antagligen samma om de inte var tvungna att vara hos grannen i fler dagar (mer resor), dela denna kostnad på 10 resp. 120 så blir den betydligt högre på din, säg att denna kostnad är 2 timmar resa, 1 timmer etablering/ avetablering.
1 timme administrativt med beställningar och telefonsamtal, samt 30 minuter fakturering, runt bli c:a 2000 kr. för dig 200 kr /m2 och för grannen 16,5kr.

tiden de lägger hos dig kan du kontrollera samt att man brukar utgå från fasta timdebiteringar, men materialpriser har man inte alltid koll på, alternativet är att de skriver samma materialpris och lägger på en administrativ kostnad på 2000 kr på din faktura, men den är inte alltid lika lätt att se eller beräkna så företagen utgår från storleken på jobbet i form av material, så gjorde jag som entreprenör tidigare, alternativt förklarade att det administrativa arbetet är lika för ett litet som ett större men kostnaden / yta blir ofta enorm.

har de med en adm avgift samt rätt timmar så är det hutlöst för mycket med 400% påslag, normalt brukar ligga på 10 - 15% på material. Själv så hade jag ganska bra rabatter runt 15- 20 % hos bygghandeln så lägger jag på 10 så blir det ändå billigare för kunden att köpa materialet genom entreprenören än om de själva gick till bygghandeln. visserligen kunde de förhandla till sig en rabatt men ofta ligger den på max 6% så då brukar det vara nollsummespel.

Hoppas du fick lite info,
 
  • Gilla
Robert63
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.