Har du hemlarm så är dessutom trådlöst en lätt match! Det behövs ett 230uttag i närheten av vattenmätaren. :)
 
Redigerat:
Mikael_L
SueCia skrev:
Vid nybygge förstår jag inte varför man skippar denna pryl, men i befintligt hus om det inte finns tomrör så kan nog vissa dra sig för att få en utanpåliggande kabel vid entren, jag hade isf väntat till jag ska tapetsera om så man kan riva gips o dra infällt.
Ja mycket kan man undra över.

Just nu undrar jag varför jag själv inte drog ett tomrör mellan vattenmätarens placering och ytterdörren, trots att jag t.o.m installerat en avstängningsventil och ett larm till detta. :confused: :x :|


(Fast själva larmet är faktiskt fortfarande inte installerat :eek: , bara ventilen. Tack för påminnelsen, jag bör nog ta tag i detta omedelbums!)
 
S
Dr.L skrev:
Finns trådlöst för ytterligare 1500
Där ser man :) iofs borde jag nog tagit det för givet.
 
Dr.L skrev:
En vattenfelbrytare som är kopplat till ditt hemlarm är en mycket enkel och relativt billig installation. Jag själv ka stänga av och sätta på vattnet genom telefonen, samt att jag kan ställa in en fördröjning på 2h ifall diskmaskinen går när jag lämnar huset.
Funkar vattenfelsbrytare verkligen friktionsfritt? Som jag förstår det så måste man manuellt stänga av vattnet när man åker hemifrån och sedan manuellt slå på det när man kommer hem. Jag skulle lätt kunna lägga 2500 på en vattenfelsbrytare, men extra besvär är jag inte alls sugen på.

Finns inte risken att man kommer hem till en tvättmaskin som slutat gå också? Jag skulle vilja ha lite mer erfarenheter.
 
Tips!

På m.nu's blog; VATTENMÄTNING MED RASPBERRY PI OCH WEBKAMERA, finns det nu en mycket välskriven och detaljerad byggbeskrivning av vattenavläsaren.
Det är signaturen finkman som har skrivit den. All cred till honom (y)

//Göran
 
  • Gilla
Jumos
  • Laddar…
Angående vattenfelsbrytare så går det att koppla den till hemlarmet, så att när man larmar på så stängs vattnet av automatiskt och när man larmar av så sätts vattnet på automatiskt, allt sker genom en pgm-utgång på hemlarmet, sedan kan man koppla vattenfelsbrytarens larmkontakt till en ingång på hemlarmet, då blir man varskodd om vattenfelsbrytaren larmar.

Om man inte har ett hemlarm så kan man om man har ett extralås på ytterdörren låte en mikrobrytare i låskistan/låsblecket slå till/från vattenfelsbrytaren.

Vi har vattenfelsbrytaren kopplad till hemlarmet, funkar galant.
 
Demmpa skrev:
Angående vattenfelsbrytare så går det att koppla den till hemlarmet, så att när man larmar på så stängs vattnet av automatiskt och när man larmar av så sätts vattnet på automatiskt, allt sker genom en pgm-utgång på hemlarmet, sedan kan man koppla vattenfelsbrytarens larmkontakt till en ingång på hemlarmet, då blir man varskodd om vattenfelsbrytaren larmar.

Om man inte har ett hemlarm så kan man om man har ett extralås på ytterdörren låte en mikrobrytare i låskistan/låsblecket slå till/från vattenfelsbrytaren.

Vi har vattenfelsbrytaren kopplad till hemlarmet, funkar galant.
Hur gör ni när tvätt/diskmaskinen går när ni åker? Har ni avkänning så att om någon av maskinerna drar ström, så är det ok att släppa på vatten?
 
vespaman skrev:
Hur gör ni när tvätt/diskmaskinen går när ni åker? Har ni avkänning så att om någon av maskinerna drar ström, så är det ok att släppa på vatten?
Tvätt- och diskmaskin går (så klart?) endast när man är hemma.
 
vespaman skrev:
Hur gör ni när tvätt/diskmaskinen går när ni åker? Har ni avkänning så att om någon av maskinerna drar ström, så är det ok att släppa på vatten?
Om det mot förmodan skulle hända någon gång så får man göra två extra tryckningar på den externa dosan som tillhör vattenfelsbrytaren efter att man slagit till larmet. På den externa dosan trycker man då först "on" sedan "timer off", "timer off" kan man programmera till en/två/tre/fyra timmars fördröjning.

Om man "alltid" åker hemifrån med tvätt/disk igång så kan man ställa in så att vattenfelsbrytaren får signalen "timer off" när man larmar på.
 
blippblapp skrev:
Tvätt- och diskmaskin går (så klart?) endast när man är hemma.
Inte så klart för mig, och särskilt inte för tvättmaskinen som står i tvättstugan där det finns en golvbrunn.

Dessutom är det väldigt smidigt att kunna dra på diskmaskinen efter frukost, så är disken ren och torr när man kommer hem.

Att koppla vattenfelsbrytaren till ett hemlarm är också sådär, då sådant saknas och jag är tveksam till om jag vill ha något larm också annat än för brandlarm egentligen. Möjligen om man får det arbetsfritt.
 
Jag kör ofta (inte alltid) mina maskiner när jag inte är hemma; tvättar jag i veckorna, så brukar jag ha tvättmaskinen så att tvätten är precis klar när jag kommer hem. Skulle garanterat glömma bort att programmera undantag.
Men jag kan se att det kan funka om man har dom rutinerna och "närvaron" :) när man lämnar hemmet.

Men fixen är ju enkel för min del; drar maskinerna ström, så är det bara att släppa på vatten i några timmar.
 
Vet inte om det är riktigt korrekt att säga KUL att TS fått riktig nytta av just denna del av hemautomationen, men det måste kännas riktigt bra att något man lagt ner mycket tid på gjort stor nytta. Själv har jag lagt ner en del timmar på hemautomation och skulle ju bli överlycklig om det leder till något mer än att jag när som helst kan se hur varm det är just nu eller igår.... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.