Hej alla byggare.

Vi har ritat ett sluttningshus med extra etageutbyggnad på baksidan och funderar nu att lämna ritning till trivselhus för en offert.

Är det någon som har erfarenheter om hur de är när man kommer med en egen ritning.
Är det någon som kan rekomnendera någon tillverkare som är poitiva till att bygga efter egna riningar?

Vi hade bara tänkt att köpa byggsatsen stomrest, ordnar med grund och slutmontering själva.

Tycker annars att Trivselhus har mycket fina visningshus och trevlig personal så det är lite därför vi funderar på dem.

Häls Ella
 
Hej!

Jag rekomenderar er att ta kontakt med Varbergshus, de skall snart börja bygga vårt arkitektritade hus, de är väldigt bra att ha med att göra! Jag tror dock att de endast bygger hus i Stor Göteborg-Halland.

Lycka till med bygget!

Mvh Gagga
 
niclasella:
Jag jobbade precis som du. Ritade själv med hjälp av hantverkarna i släkten (VVS, El, Snickare) och fick huset konstruerat, stomrest och fasadklätt av Hällingsjö Hus i Ubbhult. Mycket nöjd hittills.
Resterande arbete gör vi själva.
http://homepage.mac.com/gunverth/PhotoAlbum8.html

(HH jobbar i och runt Göteborgstrakten. Det framgår inte varifrån du kommer så jag tipsar ändå)
 
Vimmerbyhus. Vi är supernöjda hittills.
 
Johan Gunverth skrev:
niclasella:
Jag jobbade precis som du. Ritade själv med hjälp av hantverkarna i släkten (VVS, El, Snickare) och fick huset konstruerat, stomrest och fasadklätt av Hällingsjö Hus i Ubbhult. Mycket nöjd hittills.
Resterande arbete gör vi själva.
[länk]

(HH jobbar i och runt Göteborgstrakten. Det framgår inte varifrån du kommer så jag tipsar ändå)
Vågar man fråga vilket kvadratmeterpris ni fick från Hällingsjö Hus?
 
Vallsjöhus byggde efter våra ritningar. Det fungerade hur bra som helst.
 
Vi har låtit Sävsjö Trähus bygga vårt hus. Vi ritade hur vi ville ha det och de lät en arkitekt rita det "på riktigt" utifrån vår skiss.

Huset har rests denna veckan och än så långe ser det väldigt bra ut!
 
Konsulten skrev:
Vågar man fråga vilket kvadratmeterpris ni fick från Hällingsjö Hus?
Drygt 500:-/m2, men då hade jag ett hus som var stomrest, klätt med fasadbrädor och som såg ut som en lada inuti. Resten av jobbet tog jag själv hand om.
Allt byggmaterial ingick i priset och det hämtar jag hos dem allt eftersom.
 
flundra skrev:
Vimmerbyhus. Vi är supernöjda hittills.
Hej.
Vi har varit i kontakt med Vimmerbyhus vi med nu och de verkar bra och väldigt intresserade av att bygga efter våran skiss. Säljaren gillade huset. Han skulle ner till vimmerby och göra beräkningar med deras arkitekt och sen återkomma.

Hur mycket per kvm kostade erat hus?
Köpten ni nyckelfärdigt eller byggsats?

Häls Niclas
 
Vi bygger i Göteborgsområdet och har fått en fantastik hjälp från deras representant här. Det är två killar, en är arkitekt och den andra är säljare. Det har varit ett oerhört stöd att kunna få hjälp från arkitekten.
Angående priset så beror det på hur man räknar. Vimmerbyhus har ingen totalentrepenad utan har delad entrepenad. Vi har dessutom valt bort vissa saker som vi kan fixa lite billigare själva samt vissa saker kan de inte leverera, exempelvis de takpannorna som vi vill ha.
Om jag räknar priset från Vimmerbyhus samt priset på det som vi köper själva så blir vårt kvm pris knappt 7.500 kr. Då är dock inte entrepenaden inräknad. Eftersom vi har valt att anlita polacker för entrepenaden så blir det betydligt billigare än om det varit svenska hantverkare. Hus + material + entrepenad = ca 13.400 kr / kvm. Och vi har inte snålat, tvärt om. Vi har valt att isolera alla innerväggar, sätta en extra spånskiva på innerväggarna samt en hel del extra tillval i kök o badrum mm.
 
Johan Gunverth skrev:
Drygt 500:-/m2, men då hade jag ett hus som var stomrest, klätt med fasadbrädor och som såg ut som en lada inuti. Resten av jobbet tog jag själv hand om.
Allt byggmaterial ingick i priset och det hämtar jag hos dem allt eftersom.
Är det möjligt? Låter extremt billigt. Du menar inte 5000:-/m2? :)
 
Konsulten skrev:
Är det möjligt? Låter extremt billigt. Du menar inte 5000:-/m2? :)
Hehe...vad nollor kan ställa till det ibland. 5000:-/m2 naturligtvis.
 
Vi har ritat vårt hus själva, skickade offert för stomresning och av egen erfarenhet:

Vi skickade offertförfrågan till 10 hustillverkare som i sina reklamblad skrev att de kunde tänka sig bygga efter egen ritning.
Vi kontaktade de och de bad oss att skicka ritningen. Det gjorde vi.
De flesta svarade inte alls. Andra bad oss att träffas på tomten. De tittade 1 minut på ritningen och sa att de kunde inte bygga just det huset men att vi kunde välja från deras katalog :-/
Några svarade men ändrade på vårt ritning efter eget tyck och smak.
Det var bara 2 som var seriösa nog att skicka en offert på vår ritning.
Av de två valde vi den som kunde bygga den i betong.
Det var Mjöbäcks Villan.
Det är en lång process, ibland var man nära att ge upp.
Men vi lyckades till slut att få det huset vi ville ha ;D

De som svarade på offertbegäran:
Trivselshus (ändrade totalt på ritningen, så mycket att vi kände inte igen huset)
Kvalitetshus (ändrade bara på våra kupor)
Mjöbäcks Villan (ändrade inte på nåt)

Lycka till!
 
Trivselhus var inte intresserade av att bygga vårt hus. Det var för komplicerat sa de - medan arkitekten menar att det är en enkel och billig konstruktion utan extravaganser.

Helt klart är att nästan alla husföretag skryter på sina hemsidor över hur de förverkligar folks drömmar och kan bygga vad som helst. Mycket få kan leva upp till detta!!! >:(

Vi har skickat anbudsförfrågningar till 16 företag - och fått 2 skriftliga offerter. Och så 2 muntliga förstås... men vad säger de?

fotsättning följer...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.