Förra veckan satte jag in nya 3-glasfönster (alu/trä) i hela huset. Jag har tidigare haft problem med kondens på insidan av fönstren, och trodde att problemet nu skulle försvinna..

Huset har självdrag, öppenspis i vardagsrum, fläkt i badrum och köksfläkt i köket. Förutom detta så har jag ventiler i mina nya fönster: två i vardagsrummet, ett i hallen, och i båda fönster på övervåningen. Trots detta får jag nu kondens på insidan. Det är som mest på kvällen och morgonen, när temperaturen är lägre.

På de fönster jag har ventiler är de helt öppna. Jag har även vattenburna element i alla rum.

Vad kan vara problemet?
 
Jag säger brist på ventilation trots det du radar upp.
Hur är draget i spisen? Eldar du i den?
Min erfarenhet är att fläktarna i kök och badrum bara räcker för att ventilera bort den fuktiga "badluften" och stekos!
 
  • Gilla
Matstj och 1 till
  • Laddar…
Beskriv lite mera om huset, är det renoverat, har det satts in "plast" i väggar/tak, etc,
Vilken temp brukar du ha inne?
Blir det kondens på alla fönster?
 
MTech skrev:
Jag säger brist på ventilation trots det du radar upp.
Hur är draget i spisen? Eldar du i den?
Min erfarenhet är att fläktarna i kök och badrum bara räcker för att ventilera bort den fuktiga "badluften" och stekos!
Spisen eldar jag i endast som trivsel, det blir kanske 3-4 ggr i månaden under vinterhalvåret.
Jag upplever ändå att det är bra drag i den.
 
AndersS skrev:
Beskriv lite mera om huset, är det renoverat, har det satts in "plast" i väggar/tak, etc,
Vilken temp brukar du ha inne?
Blir det kondens på alla fönster?
Huset är ett litet trähus på ca 57 kvadrat fördelat på två våningar.
Hall, vardagsrum, kök och badrum på första våningen. Andra våningen vind som renoverats till sovrum på 90-talet. Ingen plast i väggarna.

Jag har ganska varmt, 20-22 grader ungefär. Lite varmare än normalt, men jag vill se om det gör skillnad på kondensen.
Kondensen är i alla fönster. Idag är det dock nästan ingenting, igår var det mer.
 
Har du rullgardiner eller draperier för fönstren som det blir kondens på? Då blir det lite kallare framför glaset vilket leder till att den relativa fuktigheten ökar. Det kan leda till kondens även om ventilationen är tillräcklig. Annars håller jag med tidigare talare och säger att din ventilation är otillräcklig. Självdrag i mäklarprosa tolkar jag alltid som att ventilationen är obefintlig.
mvh / Findus
 
Kondensen beror på hög luftfuktighet på grund av dålig ventilation,minimikrav enligt bbr är 0,35l i sekunden per kvadrat meter vilket skulle göra c:a 20L/s i ditt fall, fläkten i badrummet är antagligen en typ pax fläkt som går när lyset är tänt, eller?
Tror inte den räcker till även om den skulle gå 24/7.
Kondensen kan även bero på avsaknad av element under fönstren om du har en luft/luft värmepump tex.
 
Dåligt ventilation troligen, drar iNte ut tillräckligt av den gamla luften..(du verkade ju ha tilluft iaf)
Vi fick rekommenderat (vårt tidigare hus) att sätta upp iaf en paxfläkt på varje plan, som gick dygnet runt.

Mvh Sandra
 
Du har inte möjlighet att låna/hyra en hygrometer nånstans?
 
Läste igenom tråden och alla röstar på dålig ventilation (jag med). MEN jag har sett många hus/ radhus som har självdrag som räcker för god ventilation. Inga kondens problem har de heller. Det vill säga: självdrag inte är lika med dålig ventilation.
Om självdrag i vissa fall funkar och i andra fall inte då frågan uppstår: hur kan man förbättra befintlig självdrag?
 
Montera dit en fläkt :)
 
Dålig ventilation.
Värmepumpar, och skräp från träd och kajbon, gör att det ofta står still i gamla självdragskanaler.
 
Luntis skrev:
Huset är ett litet trähus på ca 57 kvadrat fördelat på två våningar.
Hall, vardagsrum, kök och badrum på första våningen. Andra våningen vind som renoverats till sovrum på 90-talet. Ingen plast i väggarna.

Jag har ganska varmt, 20-22 grader ungefär. Lite varmare än normalt, men jag vill se om det gör skillnad på kondensen.
Kondensen är i alla fönster. Idag är det dock nästan ingenting, igår var det mer.
Jag skulle väl säga att du har normalvarmt ;)
Att hålla lite högre temp kan hjälpa till så att luften kan hålla mera fukt och förbättra självdrag.
Har du någon fläkt som går konstant, t.ex. en i badrummet som alltid går på ett lägre varvtal?
Hur många är ni som bor i huset?
Även jag är inne på att det ventileras för lite och i kombination med litet hus samt ganska låg innetemp om du hållit under 20 grader.
 
Vad har du för värme, har nog missat det i tråden? Alla verkar bara prata om ventilationen?

Om du har element under fönstren och ändå får kondens är det något rejält problem med fukt/ventilation, men har du luftvärme, takvärme eller golvvärme så kan det om det inte är anpassat för detta från början mycket väl bli kondens på insidan, klassiskt kallras.

Ett vanligt fel är också täta fönsterbrädor så att inte luften kan cirkulera, då kan man få kondens även om man har element.
 
Snor lite plats i den här tråden.

Jag har samma problem. Värmer upp hela mina 67 kvadrat med öppen planlösning med min luftvärmepump. ALLA rutor (helt nya 3 glas ALU) får kondens i nederkant. Jag vill verkligen inte sätta in fula element överallt.

Ventiler finns i alla rum - finns det någon snubbe man kan ta hit som kan kolla på en lösning, eller är det så enkelt att borra upp fler ventiler?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.