Ska bygga hus i ett icke detaljplanerat område. I området finns en privat anläggning som drivs av ett AB i syfte att tillhandahålla bättre avloppslösningar för alla som vill o kan ansluta sig.
AB vill dock inte ansluta mig eftersom de inte vill att jag bygger i området. Kapacitet finns dock.

I min bygglovsansökan har jag redogjort för att jag ämnar koppla på mig denna lösning och givetvis vill kommunen att jag redovisar för vilken avloppslösning jag ämnar göra. Men kommunen har nu villkorat bygglovet med att jag måste visa upp att jag har medlemskap i detta AB och att jag har fått ok på att ansluta mig till dem.

Har kommunen rätt att kräva det på förhand? De kräver ju inte någon svar på förhand att jag äger rätt att få bygglov o koppla på mig på ex kommunal anslutning? Får de gå händelserna i förväg?

Min tanke var att få bygglov och sedan med det i handen välja väg för ex. egen avloppslösning eller att lättare få ansluta mig till AB eftersom de då redan inser att det kommer att komma ett hus där varesig de vill eller inte.

Kom gärna med feedback, gärna med juridisk insikt.
 
Hemmakatten
För att bygglov ska beviljas måste bl.a. avloppsfrågan vara löst. Bygglovsansökan går alltid på remiss till miljö- och hälsovårdsförvaltningen för svar om avlopp, buller, kulturkänsliga områden mm. Inget konstigt i det. Juridiskt tror jag inte du har något att anföra mot denna ordning.
 
Jo jag vet att den ska vara löst men de förutsätter själva att jag inte får ansluta mig till den avloppslösning som alla andra får. De påtalar inte kravet för anslutning till ett kommunalt avlopp, då visar jag inte upp något på förhand?
 
Det är en stor skillnad. En fastighetsägare är tvingad att ansluta sig till kommunalt avlopp om det ingår i kommunens VA-område och de kan inte heller neka dig.

Du får helt enkelt skicka en ett bygglov på enskilt vatten och avlopp. Du hade väl tänkte ha vatten och avlopp oavsett om du får ansluta dig eller inte?
 
ok, tack. Jo, nu blir det egen lösning med avlopp o vatten.
 
Skillnaden med ett privat AB är att de kan välja vilka de vill göra avtal med.
Det kan inte kommunen, bara möjligheten finns i området så VET man att du kommer kunna ansluta.

Därför har du nog inte uppfyllt kravet på att visa att det går att ordna en avloppslösning innan de gett dig lov att vara med.
Men om du kan redovisa någon annan egen lösning så borde det ge bygglov.

Ovanligt med AB för ett gemensamt avlopp? Samfälligheter kan ju lantmäteriet tvångsansluta till.
 
Ja, så är det nog. tack för svar!. Min gissning till att det är ett AB är att de har kunnat lyfta en del statliga bidrag, kanske får de bättre lönsamhet med momsavdrag, vet inte. Tanken är att det ska övergå i en gemensamhetsanläggning senare.
Räknenisse skrev:
Skillnaden med ett privat AB är att de kan välja vilka de vill göra avtal med.
Det kan inte kommunen, bara möjligheten finns i området så VET man att du kommer kunna ansluta.

Därför har du nog inte uppfyllt kravet på att visa att det går att ordna en avloppslösning innan de gett dig lov att vara med.
Men om du kan redovisa någon annan egen lösning så borde det ge bygglov.

Ovanligt med AB för ett gemensamt avlopp? Samfälligheter kan ju lantmäteriet tvångsansluta till.
 
Frågan är väl om det inte skulle gå att tvångsansluta sig till AB lösningen. Alltås att få LM att genom förättning tvinga bolaget att ansluta dig. Kanske risk att det blir väldigt dyrt.
 
Har mycket svårt att se att man man tvinga ett Aktiebolag?!
 
Inte tvinga AB i sig. Men LM kan tvångsskapa en GA där "AB-fastigheterna" + andra ska ingå.
Beror på hur man bedömer behov och förutsättningar på platsen.

Det måste rimligtvis finnas någonting fastighetsjuridiskt bakom/utöver AB som garanterar fortsatt tillgång till rör m.m. vid ägarbyten etc. för överskådlig framtid. Massor av ömsesidiga servitut? Äger AB själv någon mark?

Berätta mer om förutsättningarna på platsen, ny/gammal bebyggelse, storlek.
Vad menar du med trolig plan att omvandla AB till GA? Är anläggningen i bruk nu?
 
O
Problemet verkar snarare vara AB som har avloppsanläggningen. Inte kommunen, de kräver fullt förståeligt att det måste finnas avlopp åtgärdat innan bygglov kan beviljas.
Bygglov kan man söka även om man inte äger en fastighet. Kommunalt vatten tvingas du ansluta till, vare sig du vill eller inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.