Hej. Någon som har några bra tips på hur man lättast når privata markägare? Bor i Linköping men lär nog hinna bli pensionär innan jag får en tomt via den kommunala tomtkön :'(. Har funderat kring att skaffa en karta via kommunen där alla fastighetsbeteckningar finns och sedan gå vidare den vägen. Finns det några andra möjligheter? Någon annan som vill dela med sig av sina tips och erfarenheter? :)
 
Lantmäterimynigheten är ett hett tips, de har uppgifter på vilka som äger vad och vilken mark.

jag ringde till lantmätaren och frågade om de visste och de tog fram alla uppgifter om denna markägare så var det bara att ringa till markägaren.

 
Du har inte provat att annonsera under köpes?
Det gjorde vi och slapp budgivning på köpet.
Kunde därmed också fundera i lugn och ro innan beslut.
 
Tjena tomtletare. Jo visst har vi prövat att annonsera, dock utan framgång. Bor i Linköping där det är över 100pers i tomtkö. Hustillverkarna dammsuger marknaden på tomter så gott de kan (och gör sig en rejäl hacka). Många markägare vill inte stycka av och sälja om man inte lovar att bygga under 70 kvm!!! (tror att de får något typ av bidrag i så fall) och något fritidshus hade jag inte tänkt mig. Har fått ett par nummer att ringa av medlemmar här på sajten. Tyvärr ligger tomterna väldigt långt utanför tättbebyggt område. Jag ger mig dock inte ;D
 
upps! menar över 1000 pers i kö !!! :-/
 
Synd, men annonsera då och då och så håller jag med HenkeF's tips om Lantmäteriet.
Hämta uppgifter därifrån och ring eller skriv brev till markägarna.
Lycka till!
 
Hej !

Jag kan berätta hur vi gjorde. Under våren så såg vi ut några intressanta "markplättar" (med en radie på ca 15 km från centrala Karlstad, vi vill bo lite lantligt). Sedan gick vi till lantmäteriet och fick låna en dator där vi klickade runt i de aktuella områdena. Sagt och gjort, med lista i hand så ringde vi runt. I Juli månad skrev vi köpekontrakt med en säljare och nu har står vi här med 1 hektar mark (10.000kvm) i västerläge för 130.000:- och ett preliminärt byggnadslov. Just nu skissar vi på olika planlösningar.

 
Låter underbart. Jag har semester i morgon så gissa vart jag ska spendera eftermiddagen?? På lantmäteriet så klart. Får se om det ger något. :p
 
Cribo skrev:
Låter underbart. Jag har semester i morgon så gissa vart jag ska spendera eftermiddagen?? På lantmäteriet så klart. Får se om det ger något.  :p
Cribo: Vill du meddela hur besöket gick idag? Nyfiken av bara sjutton. ::)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.