Har en lite stuga på 12 kvm från 1700-talet som är superfuktig!

Det finns två små fönster på två olika väggar. Men ingen ventilation vad jag kan se..

1) Bygga solventilation som blåser in/ut luft utifrån?

2) Bygga solpanel som kopplas till datafläkt som blåser in/ut?

3) Sätta myggnät och öppna upp de 2 fönstren så det kommer in mera luft? Tror inte det blir något större korsdrag...men kanske lite?

Finns EJ el i stugan.

Vad är no.1 vapnet mot hög lufthalt i budgetarsenalen?? :wow:

// Mr fukt :cool:
 
Ventilation hjälper inget alls om du inte också tillför värme. Tillföra värme på ett eller annat sätt är det som är bäst.
 
År du nyinflyttad?

Jag bor också i ett torp i samma årsmodell och de två första vintrarna dröp fukten längs väggarna, detta pga att torpet inte varit uppvärmt vintertid sedan 50-talet.
Så mitt budgettips är att sticka dig en tröja i lovikkagarn om du bor i stugan, sätta på dig torgvantar och mössa och ta dig igenom dessa två vintrar (den första var värst) samt se till att murstocken hålls uppvärmd så torkar huset upp av sig självt. Väggarna är ju tätade med lera och det är det som måste torka upp. gräv också ut runt grunden om den blivit överväxt med gräs så det kommer in luft underifrån.
 
Mitt lilla hus är byggt rakt på marken. Kanske la de några stenar som grund men de har då sjunkit ner i marken för länge sedan. Problemet är att jag inte är där så ofta alls. .. så jag måste komma på något system som sköter sig själv. .. öppna fönster borde väl vara det mest effektiva? ....
 
Du måste gräva fram grunden, annars ruttnar sylen om den inte redan gjort det.
 
sylen.. är det själva träet.. ja den är rätt rutten på vissa ställen.. någon sa att jag skulle ersätt det längst ner med leca block..

Nåväl, om fukten.. här kan man bygga en luftsolfångare: http://www.24volt.eu/solfangare.php ...verkar rätt ok, men man är beroende av sol..vilket det inte finns i överflöd av just nu...

Du skrev "Väggarna är ju tätade med lera och det är det som måste torka upp. gräv också ut runt grunden om den blivit överväxt med gräs så det kommer in luft underifrån."

Hur ska det komma in luft underifrån? Då tänkte du att huset står på plintar? Det gör ju inte mitt hus :)
 
Nej, det ligger förmodligen på en naturstensgrund, precis som mitt torp och det finns massor med springor i dessa, dvs luft kan cirkulera.
Lecablock? Snälla, gör inte det. Lyft huset och byt syl istället.
 
Lägg gärna upp några foton på hur det ser ut längst ner, syll, grundstenar eller dylikt.
 
Grunden är ju grunden så att säga :)
Ventilation och uppvärming är bra komplement, men du måste fixa till grunden:
- Se till att det finns dränering så det inte trycker in vatten mot stugan utan ifrån den !
- Se till att trä inte vilar direkt mot marken (något material som inte suger upp fukat måste finnas emellan, sten, eller åtminstonde syllpapp eller liknande om du har betong/leca)

/K
 
Kanske helgerån på en så gammal stuga men mina föräldrar installerade för flera år sedan solarventi http://www.solarventi.com/ solpaneler. Tanken är väl att den även ska producera lite värme, men så mycket sol har vi inte vintertid på våra breddgrader, men den har minskat fukten i stugan märkbart. Tidigare rann det fukt längs med fönstren när vi på våren började värma upp stugan, men det har helt försvunnit.
 
  • Gilla
martinch
  • Laddar…
Ja håller på bygga en egen luftvärmare. . :)
20151216_133741.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.