Efter att att ett nyinstallerat konsumentlarm inte löste ut under ett inbrott har jag bestämt mig för att köpa in ett eget, trådat larm. Jag har fått två offerter från oberoende larminstallatörer som ser ganska snarlika ut till innehåll och pris. Dock så har den ena valt att basera systemet på PC1616 och den andra på Powerseries Neo.

Den stora skillnaden mellan offerterna är att larmsändaren till Neo har 5 års gratis trafik, samt att Neo inte är certifierad ännu, vilket innebär att jag ej kommer ha en certifierad anläggning (spelar det någon roll)? Rent mag-känsle-mässigt tycker jag bättre om företaget som har offererat PC1616.

Vad säger ni, PC1616 med bra magkänsla och högre månadskostnad (trafik för larmsändaren) eller Neo och ocertifierad anläggning?
 
Om du har krav på larmklass 2 så är det PC1616 som du ska välja och NEO fungerar för larmklass 1, om du inte har några krav utan gör detta för din egen skull så kan du välja vilken du vill.
Du borde även kunna efterfråga det larm du vill ha av den leverantören du föredrar, jag vet ingen som endast monterar ena modellen av powerseries.
 
Larmklass låter ju onekligen flott, men vad innebär det rent praktiskt? Försäkringsbolaget kräver bara att larmet ska vara anslutet till larmcentral.
 
K
Om det nu inte var SBSC larmklass 2 du var ute efter, vilken certifiering har PC1616 som du saknar på Neo?
 
D
Jag gissar på att du eller försäkringsbolaget misstolkat lite.
Du har antagligen ringt och frågat om du kan få rabatt på din försäkring och då har de sagt att de kräver att larmet är kopplat till en larmcentral för att du ska få reducerad självrisk eller rabatt? (Kan tilläggas att värdet kan vara baserat på lösöret med någon rolig formel som är 1/3 av värdet så rabatten blir inte stor. Fråga hur de räknar!)
Försäkringsbolaget kan också ställa krav på att du har en anläggning som uppfyller en viss larmklass men det är oftast pga man äger dyrbar konst eller liknande föremål.
https://www.stoldskyddsforeningen.s...skt-skydd/Elektroniskt-sakerhet/Inbrottslarm/
 
RilleRock
Stadsbonden skrev:
Efter att att ett nyinstallerat konsumentlarm inte löste ut under ett inbrott har jag bestämt mig för att köpa in ett eget, trådat larm. Jag har fått två offerter från oberoende larminstallatörer som ser ganska snarlika ut till innehåll och pris. Dock så har den ena valt att basera systemet på PC1616 och den andra på Powerseries Neo.

Den stora skillnaden mellan offerterna är att larmsändaren till Neo har 5 års gratis trafik, samt att Neo inte är certifierad ännu, vilket innebär att jag ej kommer ha en certifierad anläggning (spelar det någon roll)? Rent mag-känsle-mässigt tycker jag bättre om företaget som har offererat PC1616.

Vad säger ni, PC1616 med bra magkänsla och högre månadskostnad (trafik för larmsändaren) eller Neo och ocertifierad anläggning?
Alla installatörer kan köpa till ett förbetalt simkort med 5års datatrafik till de sändarna teletec säljer.
Antingen löst eller i ett paket med central, manöverpanel etc
Så det kan även installatör 1 göra om de nu inte redan gjort det men lägger det på en månadsavgift
som installatör 2 bakat in i priset och säger det är "gratis".
Inget är gratis men det blir troligtvis billigare att få datatrafiken inbakad i offerten än på månadsbasis.

Båda centralerna är certifierade av branschens certifieringsorgan SBSC.

Det är grönt sken i PC1616 och blått sken i Neo´s panel.
Neo bygger på en nyare plattform så frågan du skall ställa dig är har du behov av app, kameradetektorer etc
eller bara vill ha ett stabilt larm utan lulllull?

Givetvis skall du gå på magkänslan för handhavandemässigt för dig är
det ingen större skillnad på de både centralerna.
Båda centralerna är ett bra val.

Lycka till.
 
  • Gilla
puttrix
  • Laddar…
Tack för svaren, det blev en PC1616 och bra magkänsla. Nu ska det dras kablar så det står härliga till!
 
  • Gilla
kva
  • Laddar…
Nu är jag i samma sits som TS. Det är dags att smacka upp ett larm här hemma och valet står mellan Neo och PC1616 med Envisalink.

Installationen gör jag själv men har några frågor som jag inte lyckas hitta svaren på själv.

1: Hur lång är trådlösa räckvidden på respektive larm? Har ca 30m från huset till garaget och jag har tänkt sätta upp en trådlös rörelsedetektor i garaget. Neo har jag förstått att det klarar avståndet men hur är det med PC1616?

2: Har läst på vissa håll att Neo är regionskodad men har inte lyckats hitta någon officiell info om det. Nån som har koll på hur det egentligen ligger till? Räcker det att byta strömtrafo om man köper från USA och sedan komplettera med larmsändare för 3G och ethernet som köps här i Sverige? Och om man vill komplettera med fler trådlösa enheter, måste dom köpas från USA om centralenheten är köpt där?

3: Om Neo är regionskodad, är det samma region för UK som för Sverige? Funderar på att ev. beställa därifrån istället för USA.

Det är inte aktuellt att koppla larmet till någon larmtjänst då jag kan få ut folk till huset långt innan en väktare är på plats.

Mvh Daniel
 
Redigerat:
kom ihåg att angivna avstånd för trådlöst är i fri luft, medvind och solen i ryggen typ. Dvs ska du genom några väggar så räkna med betydligt kortare räckvidd
 
En uppdatering: vi har nu fått vår PC1616 installerad av Star Alarm i Huddinge (rekommenderas varmt). Det känns som en mycket mer gedigen produkt en leksakslarmet från Securitas och det gav mycket att få hjälp av ett proffs med planering av var deckarna ska sitta.

Jag skötte det mesta av kabeldragningen själv, vilket var samtidigt svårare och lättare än jag trodde. Det svåra var att lista ut var alla tomrören i huset gick och hitta några tomma, därefter var det nedförsbacke!
 
Jag står också i valet och kvalet. Jag vill de extra funktionerna som NEO har. Men jag vill kopla mitt larm till mitt existerande Z-wave system och Zipabox. Med 1616 är det inga problem med ett IT-100 kort, men är det lika enkelt med ett NEO? Har NEO en serieport? Finns där något tillbehör (likt IT-100) för at få till en serieport? Passar IT-100 även på NEO?
 
Ja det finns två PGM
 
Samt även extrakort om du behöver fler
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.