Tjena!

Ska flytta köket från ena sidan av väggen till andra.
Arbetet kommer se ut att jag borrar genom vägg och förlänger vattenledningar och avlopps rör. ( ej bila nytt avlopp ). Samt förlänger ström ledning för ugnen.
50% av lägenheterna i detta hus har gjort samma jobb.

Är fullt medveten av ett godkännande av styret.

Dom kräver att en man med behörighet drar nya ledningar för vatten och ström.

*Måste detta göras av en Firma eller kan tex en vän till mig som jobbar med detta fixa det på kvällstid?

*Vad för slags bevis vill styret ha av behörig man? ett schema? faktura?

*Kan jag hamna i trubbel om jag sätter igång arbetet utan deras godkännande?

Med vänlig hälsning, Anders

Länken nedanför ser ni hur det är tänkt
http://www.ladda-upp.se/bilder/nrjajfpxzatavi/
 
A
Det här kan ju bara "styret" ge svar på
 
Ja visst kan dom de. inväntar fortfarande svar på mailet jag skicka för 2 veckor sen.
Anledningen till att jag skriver här på detta forum är av nyfikenhet. Och vad jag förstått så är det enormt mycket erfaranhet samt duktiga hantverkare på denna sajten.
Tack för ditt svar. tyvär hjälpte inte det mig nånstans.
 
A
Då får du nog visa oss avtalet du skrivit på och styrets regelvek om du vill att vi skall tolka dessa åt dig!
Om du talar om vem/vilka styret är kanske någon här har varit i kontakt med dessa i något sammanhang.
Annars blir det ju bara gissningar
 
Om styrelsen (jag antar att vi pratar om en bostadsrätt?) ställer explicit krav på att arbetet skall göras av någon med behörighet. Så tolkar jag det som att du måste anlita en firma med certifiering enl. säkert vatten. Det är så vitt jag vet den enda "behörighet" som finns för VVS. Det duger då inte med att anlita en kompis som jobbar på en certifierad firma. Certifieringen är kopplad till firman.

Rent praktiskt så vore det olämpligt att anlita någon på sidan om. Firman har ansvarsförsäkring som den enskilde VVS montören inte har. En vattenskada i en bostadsrättsförening kan kosta åtskilliga miljoner, och mer med lite otur.

Det är inte säkert att föreningen kräver bevis på hur du löst det, men OM du inte uppfyller deras krav så kan det bli väldigt dyrt om det uppdagas senare. Föreningen kan (med tvekan) begära bostadsrätten förverkad (=vräkning). OM en skada uppstår och det visar sig att du brutit mot de uppställda reglerna så kan du bli fullt skadeståndsskyldig för belopp som vida överstiger vad din hemförsäkring täcker.

När det gäller behörighet för el så är reglerna tydligare. Där finns ett lagkrav på att den som utför arbetet skall ha behörighet, eller arbeta under någon annans behörighet (i praktiken finns ofta bara en behörig på varje firma, som kan ansvara för 1000 pers.). En person som arbetar under annans behörighet får inte göra elisnatallationer på sidan om, det är lika olagligt som om du gör det själv (kan ge 12 mån. fängelse, ingen har någonsin blivit dömd).

I praktiken är det även här väldigt viktigt med firmans ansvarsförsäkring, samma sak gäller här, brinner huset ned för att du anlitat en obehörig elektriker så kan du bli fullt skadeståndskyldig för skadan. Ev. personskador haamnar dock ansvarsmässigt på den som faktiskt utfört kopplingen.
 
hempularen gav ett riktigt bra och utförligt svar, men som kommentar kan man ju säga att om "styret" inte svarat på ditt mail på 2 veckor så får du nog hugga tag i den där gamla grunkan som kallas "telefon" och helt enkelt meddela ditt ärende och be om besked.
Alla föreningar rattas på olika sätt och i en del är det stenhårt med formella godkännanden för minsta lilla grej som berör fasta installationer medans andra inte bryr sig alls.

I tex vår förening gäller att ALLA elarbeten i lägenheterna ska föranmälas till styrelsen med information om vem som ska utföra arbete och dennes behörighet. Efter utfört arbete SKA installationen besiktigas av föreningens utsedda elektrikerfirma (på bekostnad av utföraren). Om man dock anlitar föreningens firma så behöver man inte efterbesikta (ja, elektrikern gillar det här arrangemanget :)

Vatten och VVS-arbeten på samma sätt, föranmälan och godkännande om någon väsentlig förändring ska göras. Samma här, våtrumsintyg ska lämnas in innan och efter utfört arbete.

Men hur de vill ha det i din förening kan nog bara din styrelse svara på.
 
Njae.. Styrelse kan inte hitta på egna grejer hur som helst!

Bostadsrättslagen säger så här: Bostadsrättshavaren får inte utan styrelsens tillstånd i lägenheten utföra åtgärd som innefattar
1. ingrepp i en bärande konstruktion,
2. ändring av befintliga ledningar för avlopp, värme, gas eller vatten, eller
3. annan väsentlig förändring av lägenheten.

Styrelsen får inte vägra att medge tillstånd till en åtgärd som avses i första stycket om inte åtgärden är till påtaglig skada eller olägenhet för föreningen.

Men, några rättsfall talar för att om bostadsrättshavaren ex ändrar planlösning och flyttar vatten och avlopp utan styrelses tillstånd så räcker inte det för att behöva återställa (om styrelsen kräver det) utan det krävs också förändringen inneburit påtaglig skada el olägenhet för föreningen.

För det andra, att ställa krav på hantverkare ska göra saker ger inte lagen stöd för. Det måste isf finnas sådant krav i brf:s stadgar. Styrelsen själv kan sannolikt inte själv svänga ihop sådana bestämmelser.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.