Någon som erfarenhet av att avlufta bort ägglukt orsakad av svavelväte i sin borrade brunn?
Vad finns det t.ex. för alternativ, och framför allt, kan man verkligen få bort all lukt?

Tacksam för svar om era erfarenheter,
Tack på förhand.
 
Har du något annat som vattenprovet gav indikation på också måste åtgärdas?
Med t.ex. järn i vattnet och åtgärdar det brukar det också fixa till svavelväte.
Men i vårt fall med enbart lukt så blev det ett lite borrhål i slangen för borrhålet och med en bakventil ovanför. När det pumpar så sprutar en del vatten ut och hjälper till att lufta vattnet i borrhålet från svavelväte. Borrhålet ska vara lite snett så att strålen sprutar nedåt i borrhålet. Det tar en kvart att fixa om du har verktyget för att lyfta slangkopplingen i hålet.
Sedan finns det luft injektor som också kan installeras, men generellt om det bara är svavelväte brukar borrhålet hjälpa. Men det finns sedan mera avancerade lösningar för att lufta vattnet, men det kan du läsa om hos tillverkarna, t.ex. i länken på inlägget tidigare.
 
  • Gilla
Mosebacke
  • Laddar…
Jag har en.brunn som tidigare hade problem med svavelväte. Lät installera en luftare från vattenreningsbyrån. Har funkat bra i 15 år nu. Ingen lukt. Allt sitter i anslutning till pumpen och hydropressen så det är lätt att hålla koll på att den fungerar.
 
  • Gilla
Mosebacke
  • Laddar…
Stort tack för era svar! :)

Det var något ämne som färgar lite i toaletter, dock inte järn, möjligen var det magnesium?! Detta gör att offeranoden i varmvattenberedaren ger lukt på varmvattnet. Detta fenomen fanns inte tidigare i vår grävda brunn.

Det går att vispa bort ägglukten med en visp, eller om man häller vatten fram och tillbaka i två glas. Lukten kommer och går, tydligen så kan en nyborrad brunn, ändra karaktär med tiden, och under en lång tid efter, om jag förstod borrkillarna rätt?!

Kommer att införskaffa en avluftare enligt länken ovanför, att testa med.
Har även tidigare läst om tipset med ett hål i slangen inuti brunnen, vilket också kan fungera.
 
hsd
ta kontakt med Din Kommun och fråga om provtagning, ofta har de förmånliga priser på labtester samt möjlighet till rådgivning
troligen behövs ett fällningsfilter
ev. kan Ni få bidrag till det om Ni är fast boende med småbarn
 
  • Gilla
Mosebacke
  • Laddar…
Ringde upp och hörde mig för. Örebro kommun ger inga tips, inga förmånliga priser på labbtest, inget råd eller bidrag för utrustning, utan hänvisar bara till laboratorium för vattenfrågor!
 
hsd
Har för mig att det finns bestämmelser/lag på tjänligt vatten om man är fast boende, inte fritidshus, med barn
maila livsmedelsverket en fråga
 
  • Gilla
Mosebacke
  • Laddar…
Det skulle också vara en möjlighet att byta till en annan metall i anoden om det bara är varmvattnet det gäller. När jag bytte min anod låg det med en instruktion som nämnde detta. Då gäller zink i stället för magnesium.

Tror inte det finns regler för vattnet i enskilda brunnar så länge man använder dem enbart själv.
 
Redigerat:
  • Gilla
Mosebacke
  • Laddar…
Tackar för svar!

Har en Norsk OZO Hotwater beredare, hittar tyvärr ingen annan anod till den, utan kommer förmodligen behöva en helt ny beredare för att få bort lukten.

Det är helt olika lukter på varm- och kallvattnet, kallvatten = ägg, och varmvattnet mer unken/rutten lukt. Lukten på varmvattnet försvinner om man tömmer beredaren, men lukten från varmvattnet är sedan tillbaka efter ett par veckor igen.
 
hsd
Färg kan vara av mangan och lågt ph men det är bäst att göra en vattenanalys för att klarlägga hela vattenkvaliten
ta kontakt med något akrediterat lab, om inte Kommunen hade någon rabatt (konstigt)
i slutändan blir det billigare att göra rätt åtgärd från början
beredaren bör det inte vara fel på, vattenkemin är komplex och det sker olika processer när vatten värms
 
  • Gilla
Mosebacke
  • Laddar…
Förr hade kommuner förmånliga rabatter men det togs ofta bort vid omförhandlingarna av avtalen. Risken att ringa till ett labb och fråga är att du blir hänvisad till livsmedelsverket som handhar riktlinjerna om vatten. Vanliga standardprovpaket för brunnar innehåller de analyser man behöver för att göra åtgärder.

Filterfirmor har ofta bra rabatter, i och med att de gärna vill sälja filter, men jag tror inte man måste köpa något?
 
  • Gilla
Mosebacke
  • Laddar…
Efter 4 år med svavelvätelukt och för höga järn halter har vi installerat ett filter med luftning. Vattnet är perfekt och lukten borta. Tänk bara på att om du har eget reningsverk så bör du inte backspola filtret i avloppet. Jag har fixat egen stenkista för backspolningen. Kostnaden blev ca 19tkr.
 
  • Gilla
Mosebacke
  • Laddar…
thsi skrev:
Efter 4 år med svavelvätelukt och för höga järn halter har vi installerat ett filter med luftning. Vattnet är perfekt och lukten borta. Tänk bara på att om du har eget reningsverk så bör du inte backspola filtret i avloppet. Jag har fixat egen stenkista för backspolningen. Kostnaden blev ca 19tkr.
I ditt fall kan man väl säga att du installerade filter för att lösa järnhalten och då får du på "köpet" en lösning för svavelväte.
Är det enbart svavelväte så kan man komma billigare undan, men nu verkar ts även ha något annat som bör lösas.
 
  • Gilla
Mosebacke
  • Laddar…
Mosebacke skrev:
Stort tack för era svar! :)

Det var något ämne som färgar lite i toaletter, dock inte järn, möjligen var det magnesium?! Detta gör att offeranoden i varmvattenberedaren ger lukt på varmvattnet. Detta fenomen fanns inte tidigare i vår grävda brunn.

Det går att vispa bort ägglukten med en visp, eller om man häller vatten fram och tillbaka i två glas. Lukten kommer och går, tydligen så kan en nyborrad brunn, ändra karaktär med tiden, och under en lång tid efter, om jag förstod borrkillarna rätt?!

Kommer att införskaffa en avluftare enligt länken ovanför, att testa med.
Har även tidigare läst om tipset med ett hål i slangen inuti brunnen, vilket också kan fungera.
Du ska utgå från en lösning som ger dig bra dricksvatten, så du måste kolla din dokument från vattenprovet och vad som orsakade missfärgning. Notera vilka andra avvikelser som du har och vilka värden, först då kan du gå vidare med åtgärder. Som noterats tidigare kanske svavelvätelukten försvinner om du måste installera filter för annat problem med vattnet.
 
  • Gilla
Mosebacke
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.