Va ska man tänka på när man ska ha tag i en spisfläkt. Dyrt är bäst? Fläktens kapacitet? Eller är det bara smaken som avgör?
 
Hade själv valt fläkt efter kapacitet och framför allt låg ljudnivå.
Det är inte alltid den dyraste som är bäst även om kvalitet ofta kostar pengar. Ibland går design före funktion och jag har själv sett snygga köksfläktar där kapaciteten är löjligt låg och de låter samtidigt som mindre orkan.

Ofta räcker det inte att lyssna i butik då de större ytorna gör att ljudet från fläkten inte reflekteras som i ett normalt kök och jag har själv varit med kollegor och kollat på fläktar som varit "tysta" i butik men som i köket bullrat betydligt mer.

Vill du ha en effektiv och tyst fläkt så rekommenderar jag de modeller där man monterar fläktmotorn på vind eller kryputrymme, de kostar ofta lite mer men har ofta bra kapacitet med en lägre ljudnivå.
 
Hur monterar man motorn uppe tex på vinden för där kommer röret att gå. Vi ska dra en ny kanal till spisfläkten. Så då kan de ju passa fint att ha den där. Kapaciteten är ju hur mycke luft i timmen den ska palla med, ha du nån måttstock på hur många kubik luft i timmen den ska hinna med?
 
Någon som vet vilken kapacitet man ska ha på en takfläkt (motor) som är kopplad till en spiskåpa ovanför en köksö. Köksön är placerad mellan köket på ca 13 m2 och matrummet på ca 12 m2, så totalt ca 25 m2. Det är 2,7 m i takhöjd och det ger då ca 67 m3 (kubikmeter) luft. Kåpan är tänkt att sitta 0,8m över spishällen.

Hur många m3/h ska fläkten klara av?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.