Har fått bra erbjudande om att köpa tomt med Hjältevadshus Spira 194 men lurar lite på om isoleringen är bra nog. De har ju sämst isolering av alla husleverantörer men är samtidigt ett av rikets populäraste husleverantör så då måste ju ett stort antal husköpare ha gjort bedömningen att isoleringen är tillräcklig.

Vi ska bygga i norra Storstockholm. Vad tror ni, är isoleringen tillräcklig eller kommer våra uppvärmningskostnader att bli hutlöst höga?
 
Hur har Hjältevadshus löst isoleringen i krypgrunden? Krypgrund/Torpargrund klassas som riskkonstruktion vid överlåtelsebesiktning.
 
De kör ju tydligen med en ny typ av konstruktion som inte existerat mer än max 10 år och därför är lite riskabel, dock "på papperet" bra enligt teoretiska studier på diverse universitet/tekniska högskolor.
 
Om du går in på Hjältevadshus hemsida så ser du energiåtgången på de hus de har beroende på var de är placerade i landet.

Ang den nya plattan som Hjältevadshus använder idag kan jag inte uttala mig om.
Däremot så bor jag i ett Hjältevadshus i dagsläget. Och det är byggt -90 med krypgrund.
Allting ser kanon ut under.

Ser egentligen bara fördelar med denna typ av grund.
 
jag är med ute efter personliga erfarenheter av Hjältevadshus, framförallt isoleringen som ju skiljer sig rejält mot andra husleverantörer.
 
Vad består isolering av i tak,vägg och golv samt hur tjock är den?
 
Bottenbjälklag (BB)
Diffusionsspärr, 22 golvspånskiva, 300 masonitebalk c600, 300 randisolering 600 längs ytterväggen, därefter 250 isolering, oorganisk duk, färdigmonterade syllar från fabrik.

Ytterväggar
Panel
21x45 lockläkt, 21x145 underbräda, 28 liggande gles c600.
Stomme
8 stående gles c600, 25 vindskyddsskiva, 220 stomme, 220 mineralull, diffusionsspärr, inv. skiva.
Sektionsväggar
Inv. skiva, 45x70 regel c600, 30 luftspalt, 45x70 regel c600, inv. skiva.
Innerväggar
Inv. skiva, 45x70-145 regel c600, inv. skiva.

Yttertak
Dubbelfalsade betongtakpannor, 45x70 bärläkt, 28 ströläkt, diffusionsöppet underlagstak,
25 distans, bärande högben 300, mineralull, diffusionsspärr, 21 gles c900.

Gavelspetsar
Panel
Se beskrivning panel yttervägg.

Stomme
Se beskrivning stomme yttervägg.
(Rekommendation att beställaren bekläder väggar med rörelsestabil skiva, typ gips, innan tapetsering).

Vindstabiliserande innerväggar
Inredningsbart överplan på 2-planshus utföres med innerväggsdelar längd 900 placerade enligt ritning.

Hanbjälke
Ingår vid snözon 3.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.