Hej.

Vi funderade på att bygga ett älvsbyhus, men nu har jag hört missnöje med deras hus. Dom hade fukt i grunden efter 2 ½ år. Har någon här haft problem med detta? Eller har ni hört något mer missnöje med deras hus? Många säger att det är "budget" hus, alltså inte så mycket kvalité på huset i standard utförande.


Snälla hjälp oss, man blir så fundersam.

Tack på förhand
Madde och David
 
Hmm, du kommer få 3265 olika svar.. Frågan har vatt uppe i ett antal trådar så det är bara att söka.

Ang. fukt i grund bygger ä-hus nu med en tät grund och avfuktare insatt..

Sök så hittar du.
 
fast det var INTE svar på frågan.... om folk gillar krypgrunder eller plastmattor, utan om folk har fått PROBLEM med huset (om de valt var det förmodligen för att de ville ha huset) efter de flyttat in!
 
våra kompisar byggde 01 och dom har inte haft problem med någonting. Alla i stort sett i deras område som byggt med andra husföretag har haft problem, många pga att budgeten inte håller mm.
 
Táck för svaret paddington
 
Vi bygger ett höner just nu. Är superimponerade över standard, kvalité och kunnighet från snickarnas sida. Inget negativt att anmärka. :)
Kom ihåg att inte lyssna så mkt på vad någon som känner någon som har ett älvsbyhus (eller skidstahus eller vittjärvshus eller...etc) säger, jag tror mycket av det är påhittat eller överdrivet. Det finns nog en del pajkastning inom byggmarknaden, det är många tusenlappar det gäller... :D
 
Hej. Nej vi har bildat oss en egen uppfattning nu, men man undrar ju ändå om fler är missnöjda.

Var bygger ni om man får fråga??

Mvh Madde
 
Blanda nu inte ihop budget och låg kvalité. Min uppfattning är att Älvsbyhus
håller samma (välj själv hög/låg) kvalité som övriga i branschen, men man
levererar med en lägre standard och färre möjliga tillval. Exempel är billigare
golv och kök.
 
Älvsbyhus håller bra kvalité. Att standarden är lägre än hos andra är riktigt, men så är priset ett helt annat också.

Vi har nu snart bott i vårt Oden i 9 månader och är nöjda. Vi visste vad vi köpte och har inga krav på alla möjliga och omöjliga extra lyxkrusiduller. Ett nytt bra hus till vettigt pris.
Vi har trägolv,spishäll,inbyggnadsugn bla. Så det där med gammal 70-talsspis och plastgolv är ju inget måste heller.
Vi har dock inget kakel i bad/kök men klarar oss fint ändå :)

Lite småsaker har vi haft anmärkning på,men det har åtgärdats efterhand.
Det som stör mig är att vi inte kunde byta ut de inåtgående fönstrena på övervåningen till pivå.
 
Hej kermit!

Vad har ni valt för golv?
 
Vi har haft ett elände med älvsbyhus. Mer än ett år efter slutbesiktning har de ännu inte åtgärdat alla besiktningsanmärkningarna. Och vi gick på att betala allt innan de blev klara så de har ju naturligtvis inte så bråttom.

Mycket besvikna på deras hanterande av detta. Förrutom en mängd olika fel så är det många finishdetaljer som är usla. Fasaden har låg kvalite. Avfiuktaren går jämt eftersom de inte har ett fungerande koncept. Ja jag kan skriva hur mycket som helst.
Skriv istället och fråga det du undrar.
 
hej vi är iallafall nöjda hittills... allt har gått smidigt och nu väntar vi på inflytt nästa fredag... vi har valt plastmatta i hela huset eftersom vi prioriterar annat. golvet har vi tänkt byta senare. tar man alla tillval så blir det dyrt och vi har redan valt till en hel del ;)
 
Är mkt missnöjd m både säljares o älvsbyhus bemötande...plus att vi hade väldigt slarviga monörer som inte verkade ha nån utbildning alls...tyärr. Det som var bra var vår besiktningsman. Han var toppen och fixade till det mesta. några punkter skulle montör o målare in o fixa och när det dröjde(gick bra länge över 2 mån) då ringde vi vår besiktningsman och han tog i sin tur kontakt m älvsbyhus som tog tag i detta. När vi ringde hände inget...om vi ens fick tag på dem... Ang bes så blev vårt hus klassat som ej inflyttningsklart då vi inte hade fått några takdosor inmonterade o elen hände fritt i taket. Då är man ju berättigad till ersättning för varje påbörjad v och det satte fart på dem. Tog 2 dar. Synd bara att det skulle behövas egentligen för vi påpekade detta o tjatade om dessa dosor länge innan utan resultat. De sa helt enkelt att de inte gör nåt åt ev fel innan besikning!! Trotts att de är uppenbara... Men ja, vi hade det ju bra som inte stod m lägenhet så vi tjänade ju lite pengar istället...men trist för de som måste flytta ut till visst datum. Sen 2 andra fel vi upptäkt nu efter att vi bott här dryga året. 1. sovrumsdörren o altandörren går jääättetrögt att få igen pga att huset verkar flytta på sig? sluttar lite...men dock verkar detta ha m luftfuktighet o göra då olika väder påverkar...Sen ska man ju enligt kontrakt måla huset inom ett år och vi gjorde detta...tyvärr. Med facit i hand skulle jag väntat m sista lagret då det visade sig att huset inte verkade va helt torrt och nu har vi vita linjer mellan där bräda möter bräda om jag kan säga så...Det är väldigt trist för jag är rätt trött på att måla!! Ska ta kontakt nu m älvsbyhus o se vad de har att säga om detta, för det låter ju helt tokigt att det ska va rätt. i övrigt ett bra hus... Och man tjänar på att göra om efteråt än att ta bort/lägga till. DET är dyrt!! ;)
 
Vi är jättenöjda med vårt trym. Montörerna var bra att ha med att göra, gillade dock inte säljaren, en arrogant jävla typ! Angående din målning, trä är ett material som rör sig efter fuktighet, det är inte något ä-hus kan påverka, tror de flesta känner till detta innan de tar fram penslarna!
 
Vi är helnöjda med vårt Trym. Våra fasadbrädor har också "krympt". Vi målade en del av huset i våras och där tittar grundfärgen fram ett par, tre mm. Vi grundade förra året, målade en gång i år och ska köra sista färdigstrykningen nästa år. Det känns bra för då kan vi ju måla över de vita linjerna.
Tedde, jag håller med dig angående säljaren. Undra om vi hade samma id**t??
;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.