Var nere på byggmax och tittade på laminatgolv till köket idag och fick då syn på ett vinylgolv som vi gillade skarpt.

Någon som vet fördelar/nackdelar med vinylgolv i ett kök, jämfört med laminat eller andra material? Slitstyrka, hållbarhet, vattentålighet?
 
Vi har Pergos motsvarighet och är mycket nöjda.
Detta är ju nästan halva priset så vore intressant att hör hur det fungerar.
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
Okej! Det verkar vara en nyhet på byggmax för i år så det kanske inte är så beprövat än.

Man har ju läst en del negativt om att vinyl kan innehålla farliga kemikalier. Någon som vet om dagens golv är bra på den fronten?

En fördel med vinyl kontra laminat måste väl vattentätheten?
 
Just tätheten var en av anledningarna till att vi valde denna typen av golv.
Sen är ju känslan en helt annan än laminat också.
Nu kan jag bara svara för Pergos golv för Byggmax hade det inte när vi köpte...
 
  • Gilla
Tobbeeng
  • Laddar…
Ingen koll på byggmax varianten, men vi har berryalloc i halva huset och är nöjda med det. Dock är det lite repkänsligare än vad tillverkaren vill få det att låta som.

Men troligen är byggmax varianten från någon större leverantör fast i annan förpackning.
 
Ni som lagt andra märkens motsvarigheter; la ni åldersbeständig plast under eller enbart den speciellt foamen som i sig verkar vara vattentät?
 
Jag var idag och kollade på Byggmaxs golv och blev lite besviken.
Golvet är uppbyggt som ett laminatgolv med träfiberkärna och vinyl ovanpå istället för laminatet.
I princip lika hårt och dött som ett vanligt laminatgolv så jag skulle alla gånger lägga till pengarna till Pergo eller andra liknande golv.
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
Hornbach har ett stort sortiment av vinylgolv
vi tänkte köpa det till vårt uterum, tyvärr så har dom en leveranstid på 6v har jag för mig.
Så det blev ett laminat från byggmax istället.
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
Jag la inget under mitt utan jag har cirka 12kvm lagt direkt på spån och lika mycket på gips. Har då inte märkt nå nackdelar, sen så har svåger lagt foam under sitt och det är riktigt behagligt att gå på!

Då har han samma som jag dvs varianten med vinyl rakt igenom
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
Nu är jag rikgit trött på det här golvet. Ska precis dra igång läggningen och läser följande:

- NEO by CLASSEN är avsedd för flytande läggning. Detta ska garantera ett arbete på golvet. Fast
monterade möbler, som t.ex. inbyggnadskök/skåp får därför inte installeras på golvet.


Okej så jag får inte lägga golvet under köksmodulerna!? Vad i h*lskotta...Det hade jag ju planerat. Det brukar väl rekommenderas?

NEO är inte vattentätt. Undvik därför att vatten kan tränga in genom anslutningsfogar och fogarna
mellan elementen UNDER golven.
Undvik också en varaktig fyllning med vätskor - i synnerhet stående vatten. Detta kan leda till skador
på underlaget och även på golvet, vilka inte kan repareras. .


Anledningen till att vi köpte skräpet var ju att det skulle vara vattentätt.
Jag rekommenderar verkligen inte detta golvet!
 
Redigerat:
plan-g skrev:
Nu är jag rikgit trött på det här golvet. Ska precis dra igång läggningen och läser följande:

- NEO by CLASSEN är avsedd för flytande läggning. Detta ska garantera ett arbete på golvet. Fast
monterade möbler, som t.ex. inbyggnadskök/skåp får därför inte installeras på golvet.


Okej så jag får inte lägga golvet under köksmodulerna!? Vad i h*lskotta...Det hade jag ju planerat. Det brukar väl rekommenderas?

NEO är inte vattentätt. Undvik därför att vatten kan tränga in genom anslutningsfogar och fogarna
mellan elementen UNDER golven.
Undvik också en varaktig fyllning med vätskor - i synnerhet stående vatten. Detta kan leda till skador
på underlaget och även på golvet, vilka inte kan repareras. .


Anledningen till att vi köpte skräpet var ju att det skulle vara vattentätt.
Jag rekommenderar verkligen inte detta golvet!
Mitt Pergogolv har jag lagt flytande och inte under köksstommarna.
Sockeln står dock på golvet med en tätningslist i mellan.
 
  • Gilla
Freddan122 och 1 till
  • Laddar…
P-plats skrev:
Mitt Pergogolv har jag lagt flytande och inte under köksstommarna.
Sockeln står dock på golvet med en tätningslist i mellan.
Ok, jag får kanske strunta att lägga under skåp. Sparar ju då en del pengar också. Samt att golvet blir lättare att byta i framtiden om det skulle behövas.

Jag ska ändå byta golvet och köpa ett riktigt fabrikat. Golvet är inte vattentätt och man kan få permanent skada om det kommer mycket vatten på.

Dessutom står det att det behöver minst 15mm rörelsemarginal åt alla kanter. Är det verkligen normalt med så mycket? En normal sockel täcker väl inte det.
 
  • Gilla
erijo923
  • Laddar…
plan-g skrev:
Ok, jag får kanske strunta att lägga under skåp. Sparar ju då en del pengar också. Samt att golvet blir lättare att byta i framtiden om det skulle behövas.

Jag ska ändå byta golvet och köpa ett riktigt fabrikat. Golvet är inte vattentätt och man kan få permanent skada om det kommer mycket vatten på.

Dessutom står det att det behöver minst 15mm rörelsemarginal åt alla kanter. Är det verkligen normalt med så mycket? En normal sockel täcker väl inte det.
Om det är rätt eller fel kan jag inte svara på men jag har sparat en glipa på ca 10mm runt väggarna men lagt det kloss an mot benen till köksstommarna.

20151115_213332.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.