Hej,

Vet att detta är badrumsdelen, men frågan har mer att göra med badrum, än med garage :)

Jag ska just till att sätta klinker i garaget, där jag kommer ha bilarna stående. Jag har inget rinnande vatten installerat i garaget. Det som kommer i form av vatten kommer vara smält snö. Frågan är, ska man lägga tätskikt där?

Någon bekant har lagt tätskikt bara sista metern runt omkring och upp 10 cm mot väggen, vilken funktion får tätskiktet då? Tätskiktet har väl inte bara som funktion att spärra, utan även få fukt att vandra lättare?

Jag vill gärna inte få någon vattenskada, men får man verkligen det från små mängder vatten som kommer då och då om fallet är rätt?

Hur mycket fall ska man ha i ett garage? Mängderna vatten som smälter är väl inte direkt stora...

Vi har golvvärme i garaget, och normalt 21-23 grader där.
 
Redigerat:
R
Har du brunn i garaget?
Är golvet på betongplatta?
 
Även om du har golvvärme så är det onödigt att blöta ner betongen under med smältvatten som ofta innehåller salt på vintern. Det är ju oooo så farligt med lite snö på vägarna så Trafikverket saltar ihjäl sig!

Hursomhelst, jag hade absolut passat på och gjort ett tätskikt på golvet och c:a 10 cm upp på väggen. Har du ingen golvbrunn så har du ändå nytta av det genom att du kan ta en gummiskrapa och skrapa ut vattnet. Du har ju bara en chans att täta, annars går du bila upp kaklet!
 
Stora frågan är väl om plattan är isolerad? Gör man t.ex. ett badrum i en källare med oisolerad platta så skall man inte ha tätskikt i golvet. Man kan eventuellt ha just i duscharean, men inte hela golvet. Anledningen är att det då kommer komma markfukt i plattan och den kan inte torka. Även fogarna i klinkers ger ju viss ventilation.

Nu kanske det finns nya rön, men det ovan lärde jag mig för ett några år sedan.

Så jag föreslår fuktskydd om plattan är isolerad, annars inte.

Att lägga utmed väggarna kanske kan ha en viss funktion i att hindra att smälvatten vandrar upp i väggarna..
 
  • Gilla
Tubes
  • Laddar…
Jag lägger precis nu klinkers i vårt garage som har isolerad platta, vi kör utan tätskikt, gjorde en dusch i tvättstugan innan och där la jag tätskikt i duschen samt 30 cm utanför på vägg & golv pga det utsätts för mkt vatten på en sån koncentrerad yta
 
Roev08 skrev:
Även om du har golvvärme så är det onödigt att blöta ner betongen under med smältvatten som ofta innehåller salt på vintern. Det är ju oooo så farligt med lite snö på vägarna så Trafikverket saltar ihjäl sig!

Hursomhelst, jag hade absolut passat på och gjort ett tätskikt på golvet och c:a 10 cm upp på väggen. Har du ingen golvbrunn så har du ändå nytta av det genom att du kan ta en gummiskrapa och skrapa ut vattnet. Du har ju bara en chans att täta, annars går du bila upp kaklet!
Jag kommer att göra med tätskit, flytspacklandet var klart för någon månad sedan, sen kom snön :)

Dock undrar jag om man behöver använda något speciellt tätskit då det just som du säger kommer massa salt och skit från vägarna här i fjollträsket. Sen måste ju tätskitet klara belastningen också för vår feta Q7a... Ur rent logiskt perspektiv så borde man ju använda någon typ av industritätskikt, om det nu finns något?
 
För saltet är det nog inga problem, iaf inte med Ardex så det är nästan samma i pooler så saltet bör vara lugnt...
Belastningen vet jag inte.. har aldrig tänkt på det, men det blir ju rätt högt tryck /cm
Tror iof inte att det är nåt problem
 
Har köpt in tätskikt idag. Blev Kiilto system med K1 ångspärr och K2 tätskikt, samt självklart golvbrunnsmanchetter och inner/ytterhörnförstärkning, och förstärkning mellan golf och vägg. Kör halv platta (15cm) upp på vägg. Skickar upp lite foton sen om någon skulle vilja göra något liknande.
 
T
Nej, max 10 cm sockel, mer än det blir skitfult enligt mig!
 
Jag körde 8 cm sockel i tvättstugan och pannrummet, blev riktigt bra tyckte jag.
 
T
Yaken skrev:
Jag körde 8 cm sockel i tvättstugan och pannrummet, blev riktigt bra tyckte jag.
Ja, allt under 10 cm blir bra, brukar personligen köra med 7-8 cm sockel!
 
Hur gjorde du med plattan som går utanför garageporten ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.