Hej!

Jag har lite funderingar över vår (gamla) kakelugn.
Vi har nyligen köpt ett hus och jag har ända sedan inflyttningen varit fundersam om vilket skick kakelugnen är i.
Idag hade vi besök av en kakelugnsmakare i ett annat ärende och vi bad honom kolla på vår ugn.
Han sade att han inte skulle elda i den och att det skulle kosta c:a 30-40000:- att sätta om den.

Anledningen till detta är att vissa fogar har lossnat och det är rejäla
springor mellan kaklet En del springor är 4-5 mm breda.

Killen som var här tipsade om att elda tjärpapp för att se om och var röken trängde ut ur kakelugnen vilket jag precis testat.
Så länge spjället är helt öppet tränger ingen rök ur i springorna, om jag däremot skjuter igen spjället en aning kommer det rök ur de springor som är störst.
Jag testade att hålla en tänd tändsticka i springorna med spjället öppet, då såg jag att lågan sögs in i springan.

Min slutsats är att ingen rök läcker ur kakelugnen så länge spjället är öppet, tvärt om sugs det in luft den vägen.
Är det nån fara att elda i ugnen?
Det känns inte särskilt aktuellt att lägga ner 40000:- på kakelugnen, då kör vi nog enbart med vedspisen och lite mer elvärme som tillskott.

MvH - Tomas C, Eskilstuna
 
Rent formellt är det ju sotaren som bestämmer om du får elda i den eller inte. Om den är så otät så att rök tränger ut här och där när du drar till spjället så kan du inte använda den för uppvärmning. Då måste man kunna reglera draget så att det luftöverskottet inte blir för stort. Myseldning för kråkorna med vidöppet spjäll är jag tveksam till. Vissa farliga gaser är helt luktfria (t ex kolmonoxid som kan bildas mot slutet av eldningen då tempen på glödbädden sjunker), så jag skulle inte elda i den alls.
 
skulle man inte kunna tätta dom läckande springorna med någon slags fogmassa som håller ? Ugncement?
Synd att inte kunna använda ugnen
gaia
 
Jag håller med Benno, varför inte sätta om den själv? Det hade jag gjort, det finns ganska mycket info om det på nätet, och det finns även kurser man kan gå. Plus att det ju är kul att veta att man själv har gjort det :D och dessutom sparat mycket slantar på det.

Och du, tänk på att inte använda vanliga typer av bruk för att foga/täta. Tanken med kakelugnar är att dom ska kunna plockas ner och sättas om igen och använder du vanligt bruk blir det svårt att plocka ner den utan att skada kaklet!
Lycka till!
/Kristian
 
cy_berg skrev:
Tanken med kakelugnar är att dom ska kunna plockas ner och sättas om igen och använder du vanligt bruk blir det svårt att plocka ner den utan att skada kaklet!

/Kristian
Lösningen heter "lerbruk":)
Jag minns att man kollade kakelugnar genom att känna på utsidan om alla kakel är jämnvarma när det brann i den. Fanns det tydliga områden som var heta, mycket varmare/ kalare än resten så var det tid att mura om den. Det betydde tydligen att rökgången var inte som den skulle vara. Har aldrig varit med om att ugnen var otätt men om den håller jämn temperatur på ytan så kanske är den inte helt dödsdömt och det räcker att tätta uttorkade fogar?
gaia
 
Benno. skrev:
I länken som jag bifogade står det om man har bom i kaklet (lerbruket har släppt från baksidan) så leds inte värmen ut lika effektivt längre. Då kanske det är dags att bygga om ugnen?
Behöver man riva den ner till botten om den har inte rasat ihop inuti? Det är ju bara det yttersta kakelskal som är dålig om man har en bom, eller? I Knets fall gäller det inte att flytta ugnen och bygga upp på annat ställe men bara reparera skador på utsidan. Tror inte att rivning och upbyggnad är det enda vägen :-/. Man river ju inte hela golvet för att fästa en klinkerplatta som lössnat ;). Det måste finnas en enklare sätt att få den tätt.
gaia
 
Tack för alla svar!
Jag skrev tillbaks, men måste ha missat att trycka publicera... >:(

Att elda med öppet spjäll kan ju tyckas slöseri med värmen, men faktum är att veden vi köpte (som skulle vara torr) inte är särskilt torr. Så vi får nästan iallafall köra med helt öppet spjäll för att det ska brinna ordentligt.
Dessutom kan man väl reglera farten med draghålen i luckorna?
Till saken hör att min syster nyss satte in en kamin med ny skorsten, där finns inget spjäll öht efter eldstaden. Där regleras elden genom ett spjäll för tilluften...

Kakelugnen fungerar iallafall, den och rummet den står i blir varmt och den är varm nästan ett dygn efteråt...

Jämför man kostnaden att elda med öppet spjäll (för kråkorna) och att kosta på en omsättning för 40000:- så lär det nog dröja innan vi har igen de pengarna.
Att göra det själv känns inte särskilt aktuellt, även om jag inte har tummen mitt i handen direkt...
Men visst, finns det nån i närheten av Eskilstuna som kan tänka sig att göra det billigare kanske det är värt att fundera på det... ::)

Eftersom lågan från tändstickan sugs in i springorna när jag eldar lär det ju inte kunna tränga ut rökgaser den vägen?
Tätar man alla springor enligt konstens alla regler (krita+ägg eller vad det nu var) borde det ju hålla tätt ett tag iallafall?

MvH - Tomas
 
Försök få tag på någon mer kunnig som tittar på kakelugnen. Det är inte säkert att man måste sätta om den.
Vi har två gamla kakelugnar i vårt renoveringsobjekt, och jag tror inte ett ögonblick att de var täta. Vi hade hört att en omsättning skulle kosta ca 30.000 per styck.

Vår byggmästare hittade två gubbar som tittade på kakelugnarna, och sade att de kunde lagas och fixade båda för knappt 10.000 (i handen).
Jag vet inte riktigt vad de gjorde, tyvärr.

Och detta är inte i Södermanland heller, ännu mera tyvärr.

/EB
 
Tjenare!

Sotarn här. Har du kollat med det lokala sotningsdisktriktet att det ej ligger eldningsförbud på kakelugnen? Gör det inte redan det så kommer det garanterat att bli det vid följande sotning då hela ditt hus kommer bli nedsotat pga sprickorna. En spricka i en kakelugn är inte farlig så länge det ej uppstår några komplikationer, men har du verkligen koll på vad som händer I din skorsten? Tänk på att det är du som fastighetsägare som har ansvar för att eldstäderna i ditt hus är lagligen i bruk.

Låt oss simulera att det blir en soteld i din skorsten. Skorstenen täpps pga av tjärans utvidning. Temperaturen i skorstenen är uppåt 800-1000 grader/C. Elden måste ut någonstans, var tror du det blir?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.