Förmodar att detta ämne diskuterats tusen gånger tidigare men jag lyckas inte söka upp nåt.

Jag ska renovera köket och har halvöppen planlösning mot matssl/vardagsrum där det sedan tidigare ligger trestavsparkett i ek som jag inte vet ålder på. Detta skulle jag vilja matcha med köket och på sikt även hallen. Har idag hämtat 4 provbitar i ett lokalt varuhus och ett par av dem matchar någorlunda men det gamla golvet är utan tvekan subtilt "gulare".

Hur väl behöver man matcha egentligen för att det ska se schysst ut? Ser det konstigt ut om det är små men tydliga nyansskillnader och är det isf bättre att bryta av med nån helt annan färg? Kommer det nylagda golvet ändra nyans snabbare än det gamla?
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Och hur stor är chansen att hitta exakt rätt nyans? Brukar det vara lönlöst att försöka? Bor i Karlstad så finns väl inte samma utbud som i stockholmsområdet och det känns väl långt att åka för att samla provbitar.
 
Basutbud skrev:
Hur väl behöver man matcha egentligen för att det ska se schysst ut? Ser det konstigt ut om det är små men tydliga nyansskillnader och är det isf bättre att bryta av med nån helt annan färg?
Jag fick rådet i golvaffären att i stället bryta av med en helt annan färg.
 
Henri skrev:
Jag fick rådet i golvaffären att i stället bryta av med en helt annan färg.
Eller ett annat mönster på läggningen.
 
MissAnpassad skrev:
Eller ett annat mönster på läggningen.
Eller ett annat golvmaterial.
 
slipa allt efter att det är lagt?
 
  • Gilla
kallun
  • Laddar…
D
Tror inte du kommer störa dig på färgskillnaden efter ett tag och den nya parketten kommer antagligen så småningom att gulna.
 
Ja, det blir nog lurigt att matcha färgen exakt. Ekparkett gulnar med tiden, det står det oftast i anvisningarna när man köper golv. Jag märkte det i min förra lägenhet med nylagd parkett. La en matta i vardagsrummet och när jag tog bort den efter 6 år var det en ljusare fläck under :p
Det som gäller är nog att slipa om den befintliga parketten alt låta den nya gulna lite (eller lägga om allt).
 
Det blir så mycket spring där med all mat att nyanserna anpassar sig snart.
 
"Nästan samma" är inte "exakt samma".
Jag hade stört mig extremt mycket på att det inte var samma golv och hade mycket hellre lagt något helt annat.
Marmoleum kanske?
 
  • Gilla
Henri
  • Laddar…
Tack för input! Jag har nog fått känslan av att det kommer vara ett hopplöst och huvudvärksgenererande projekt att försöka matcha kökets parkett med den gamla så sannolikt kommer vi bryta av med en matt, vitfärgad ekparkett som vi dessutom lägger "på tvären" mot matsalen för att det passar kökets och hallens form bättre. Tror och hoppas det kommer bli grymt.

Risken med att försöka matcha är att jag sen kommer gå och störa mig så in i h---e på minsta nyansskillnad, vilket inte är målet med renoveringen. =) Och att lägga ny parkett är för dyrt då den gamla är relativt fräsch och trots allt täcker uppåt 50 kvm.
 
Skarven kommer ändå aldrig bli snygg om ni lyckas hitta samma nyans, bättre att bryta helt eller byta vardagsrummet med.
 
Jag förstår mig verkligen inte på de som föreslår att man ska byta 50 kvm ekparkett i gott skick pga en liten nyansskillnad. Har vi verkligen så gott om naturresurser på denna planet att vi kan slösa så?
 
  • Gilla
Lillsnigel och 2 till
  • Laddar…
Allt beror på vad man har för krav.
Skulle själv aldrig godta att ha en generalskarv på ett golv.
För övrigt är träd klimat neutrala.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.