Hejsan!
Undrar lite över varför det dyker upp massor av små sprickor i vår betongplatta (loge/stall).. de har flytspacklat, tror jag, för att jämna av.. (det är gjort för flera år sedan alltså) och jag har nu observerat, efter att ha bott ett par år på gården, att det spricker upp lite här och var..

Det är alltså inga breda sprickor vi pratar om (än så länge), heller inte så djupa (så vitt jag kan se). Utan små tunna.. slingrande som ibland delar sig och sticker iväg åt andra håll.

Vad kommer det sig av? brist på armering? fel materialval (blandningen av flytet..)? för varmt/kallt i huset? nått annat?

.. kan man göra något för att hindra uppkomsten? (plattan i sig ser torr och fin ut i övrigt)

Ha en trevlig dag,
Med vänlig hälsning, Sandra
 
Förutom det du själv beskriver så kan det väl även bero på tex. underlag, belastning..
 
GoForIt skrev:
Förutom det du själv beskriver så kan det väl även bero på tex. underlag, belastning..
Underlag, alltså det materialet de flytspacklade på från början? Eftersom det är ett gammalt stall så antar jag att det är en gammal platta (och under den antar jag det är gjort.. som man gjorde "för länge sen").. vi har delar av den gamla plattan framme på annat håll och den verkar inte lika "sprucken" men desto skitigare och grövre hehe :)

Belastningen är nog försumbar (tycker jag).. där jag upptäckt mest sprickor nu är i ett garage.. där vi har några flyttkartonger, ett piano, en frys och småtrams från trädgården.. (ingen bil ens hehe)..

Ska man oroa sig för sådana små sprickor? eller är det mer estetiskt?

Med vänlig hälsning, Sandra
 
Mest estetiskt i det utrymme du beskriver, skulle jag säga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.