A
Jocker75 skrev:
Hur ofta går automatiska avfrostningen igång för er?
Jag har smällt upp min i ett fritidshus och den värmer gott men går ibland över till att avfrosta trots att det inte är särskilt kallt i Roslagen.
Avfrostningen har rätt lite med att göra hur utetemperaturen är
det är ju luftfuktigheten som styr och hur mycket luften kyls ner och vilken fart den har när den går igenom utedelen.
Under gynsamma (ogynsamma) förhållanden kan isbildning ske redan vid 15 celsius. och ner till några minus.

kustnära kan man nog säga att det blir mest isbildning mellan -5 och plus 10 C.
 
Under natten körde jag avfuktning inställd på 20 grader. När ja nu ca 12 timmar senare kollar så är det blött på golvet under inomhusdelen. Slangen ute har en del vatten men ser inte full ut. Slangen är inte kapad utan ligger ca 20 cm på marken. De va runt -2 ute i natt.
Är de normalt att pumpen tömmer ut vattnet inne (att de läcker) om de tex är en ispropp i slangen? Eller kan vattnet inte rinna ut för att slangen inte hänger rakt ner utan ligger på marken sista biten?
De märktes inte heller någon skillnad inne utan de var fortfarande rejält fuktigt på bla fönster och garageporten så den har kanske stängts av eller nåt... fläkten ute gick inte, men de gör den kanske inte vid avfuktning?
 
Självklart kan ju slangen med kondensvatten frysa när det är minusgrader ute, även om -2 låter lite.
Blir det en propp, så rinner ju vattnet över i inomhusdelen.

Hade du stängt till alla ventiler i garaget? Hur varmt var det i garaget?
 
Ja har bara 1 ventil, och de är kanske anledningen till att ja har problem med mycket fukt? Har tänkt sätta in 2 till.
Garaget är 48kvm och i anslutning till huset.

Pumpen var inställd på avfuktning och 20 grader men de var runt 10 nu när ja kollade.
Tror inte de va någon propp i slangen egentligen utan bara en tanke OM... pumpen sitter ju så mycket högre än slangen så då bör väl vattnet orka rinna ner?
 
Ska det fungera att avfukta ett utrymme så måste det vara stängt från omvärlden. Inga öppna ventiler.
48 m² tror jag spontant är ett för stort utrymme för att den ska orka avfukta optimalt.
Och som jag skrev tidigare, vid +10 så orkar luften bära så pass lite vatten att den inte kommer att avfukta något vidare.

Någon chans att det blivit något veck, eller liknande som hindrar vattnets passage?
 
Slangen går nog som den ska, förutom sista biten då.
Har svårt att förstå varför ja får så mycket fukt. De rinner på fönster och port och en lucka ja har i taket till vinden blir så blött att de droppar. Kan de bli bättre med fler ventiler? Satt 3 st på samma yttervägg innan utbyggnaden, nu finns ingen på den väggen utan bara en nere bredvid en ytterdörr.
 
Luftfuktigheten ute är ju ofta extrem nu på höstkanten när det regnar mycket ute kombinerat med dis och dimma. Kör du sedan in en/flera blöta bilar i utrymmet och försöker värma det samtidigt så blir det fuktigt.

Jag tror du måste lite välja väg. Ska du fortsätta användningen som nu, och fortsätta värma utrymmet och vill bli kvitt hög luftfuktighet så finns två vägar:
1. Höja temperaturen till minst 15°, kanske till och med till 18°, stänga alla ventiler och avfukta med en större/flera enheter.
2. Vid temperatur på bara 10° satsa på en adsorptionsavfuktare som klarar att avfukta vid lägre temperaturer.
 
Har flytspacklat golvet för 10 dagar sen ca och väntar på klinker så just nu är garaget helt tomt, bara en mc som står inne.
Vill ju kunna använda garaget normalt med grundvärme och ha bilen inne och även öka värmen om ja ska fixa med nåt någon speciell dag. Garageporten är 5m bred och isolerar ju inte så mycket men annars bör de va ok.
Nu när ja testat olika grader inne så är det lika fuktigt om ja har 10 eller 20. Det är bara när ja kört en egen avfuktare som de varit torrt.
Ska ja verkligen behöva köra både pumpen och separat avfuktare tillsammans?
Är mest orolig att de ska bli mögel när de är så fuktigt. Har sett antydan med svarta prickar bakom grejer som stått mot väggen tidigare. Som tur var gick de att tvätta bort, men de är ju ett varningtecken.
Hösten är ju värst helt klart.
 
A
Om det är fall utan vattenlås motsvarande skall kondensvattnet kunna rinna ut igenom slangen
Men det krävs inte mycket för att det skall bli stopp en liten böj räcker så att det samlas vatten i slangen.
Låt därför aldrig slangen ligga på marken, förutom risk för vattenlås kan något komma in den vägen också.
Ispropp är ju inte otänkbart det är ju inget flöde på kondensvattnet utan det hinner ju frysa på hela vägen ut.
Innedelen skall dock inte släppa i från sig något vatten normalt.
I ditt fall kan det vara att höljet blivit så kallt så att fukt kondenserats på utsidan och därefter droppat ner mot golvet.
Det är oundvikligt vid avfuktning att luften i utrymmet kyls ner.
Så med din icke blygsamma luftfuktighet är det bäst att köra värmepumpen på 16C och även ha en riktig avfuktare typ woods. Viktigt är att värma upp väggar o tak så att inte fukten kan kondensera på dessa.
Det känns ju även viktigt stt verkligen klara ut varför du har så mycket fukt. Är betongplattan oisolerad?
 
Vet inte hur golvet är mer än att den är gjuten på plats. Kan va oisolerad.
Ska torka ur ordentligt nu med avfuktare och sen köra pumpen på 20 grader. Bör ju inte bli massa fukt om de är varmt inne...
Vad tror du om ventilerna, eller saknaden av dom?
 
A
angående ventilerna
det brukar vara lägre luftfuktighet ute än inne nu och fram till våren/sommaren. så att byta torr luft mot fuktig- ja fler ventiler, intag lågt och utblås högt två eller flera.

jag har ett dubbelgarage med en ventil som alltid är stängd... aldrig problem med fukt, bor ändå sjönära. mycket bra isolerat i väggar o tak, platta vet jag ej
 
Vet inte hur bra dom isolerat här.
Grannens garage har 4 ventiler var av 3 på samma vägg (yttre långsida) alla i okika höjd och en som jag nere bredvid ytterdörr. Mitt garage var lika innan de byggdes ut.
 
danne9 skrev:
Ska ja verkligen behöva köra både pumpen och separat avfuktare tillsammans?
Svar: JA !!!!!!!!!!
 
Okay :)
Då får ja börja kolla på avfuktare också då :)
Har bara en äldre som ja lånat just nu.
Men dom flesta har ju varken värme eller avfuktare i sina garage och förråd... vad jag vet... hmm.
 
Värme vill man ju gärna ha för att kunna förvara saker frostfritt som t.ex. färg och kunna vara i garaget och fixa med bilen, cyklar eller annat under vinterhalvåret. Nybyggt garage med ny betongplatta, flytspacklat, kakel och klinker innebär massor med fukt som måste få torka ut. Vår och särskilt höst innebär fuktig luft innan man kopplar på värmen. Varje gång man tvättar bilen i garaget blir det väldigt blött och fuktigt. Med högtryckstvätt blir det värsta dimman. Avfuktare gör mycket nytta, annars skulle man behöva skruva upp värmen rejält och sätta in ventilationsfläktar. Själv kör jag men en avfuktare Woods ED50 som står uppe på en hylla och kondensavloppsslangen kopplad till avloppet. När garaget inte är blött får den gå med timer ca 4 timmar fördelat per dygn, annars tar jag bort timern och hygrostaten enbart sköter driften.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.