He

Behövs det bygglov eller annat tillstånd vid rivning av allt som håller uppe taKet förutom tegelväggen?
 
Hemmakatten
Ska du bygga upp taket igen så det får samma utseenda med likadan takbeklädnad behövs inget bygglov. Skall du förändra takvinkel, takbeklädnad behövs bygglov inom detaljplanelagt område.
 
Förlåt men otydlighet.

Det finns ett tak.

Rummet är nedrivet ut till tegelväggen, skickar en bild, hoppas du förstår min fråga.

Det har inget med taket i sig att göra utan det som bär upp taket.

804721_1074563702577186_1106064216_n.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad menar du egentligen?
Om du river allt som bär upp taket, så kommer ju taket att rasa. Dvs, det rivs.

Om du däremot bara har för avsikt att göra ändringar kring den bärande konstruktionen, behövs inget bygglov. Så länge inte exteriören ändras.
 
Jag undrar om man behöver något godkännande för att riva ner eventuell bärande konstruktion, läser nu att det behöver jag inte.
 
Hemmakatten
Ska du riva bärande mellanvägg eller andra bärande konstruktioner i huset behöver du åtminstone en bygganmälan, kanske ett bygglov. River du bara ut allt i huset utan att röra bärande mellanväggar eller annat, behöver du inget bygglov.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Hej
Vad ingår i "andra bärande konstruktioner" , se ovan bild.

mvh
 
Jag tycker det ser ut som allt vi ser på bilden, utom själva golvplankorna är bärande.

Men om vi antar att syftet med frågan är att du vill öppna upp till nock, få en öppnare planlösning. Så bör man kanske påpeka att bjälkarna vi ser på bilden visserligen "bara" håller upp golvet på våningen ovanför. MEN de ingår troligen också i takstolens konstruktion. Dvs. tar du bort dem så finns risk att takstolen trycker ut ytterväggarna, och huset rasar.
 
Inte riktigt så.
Det ni ser på bilden är ett enplanshus inget ska göras med taket det är endast ett rum ca 24 kvm som ska renoveras. Syftet med min fråga är om man i renoveringen rivit någon bärande konstruktion när det nu ser så tomt ut på väggen eller klara tegelväggen att hålla taket eller behöver det stöttas upp under varje bjälke, ska det finnas en bärlina, kramlor, spännband när man nu isolerar? Jag undrar vad jag som "byggherre" måste veta så det blir rätt, det är inte enkelt att googla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.