Inom kort står byte av elcentral i huset, men hur går det till när man kopplar in flera centraler till huvudsäkringar?

Så som det ser ut ju, sitter huvudsäkringarna underst, en står jäkla låda där elmätaren sitter på och sedan typ fem olika små grupper med proppar. Antar att det är efter diverse utbyggnader under husets 60 år. Har dessutom en undercentral till badrummet då det blivit renoverat och fått egen jfb samt även en liten central i garaget med egen jfb.

Hur kopplas de två undercentralerna ihop tillsammans den nya centralen? Det är ett pen-system, gammalt som gatan. Sätter man någon form av kopplingsbox med skena/plint och sedan fördelar ut det till centralern eller hur går man tillväga?
 
Ja, någon form av fördelning blir det, hur beror på omständigheterna. Det är du som bestämmer hur du vill ha det för elektrikern att följa. Du behöver t.ex bestämma om du vill ha undercentraler (som bryts via en huvudcentral) eller huvudcentraler. Sedan behöver man titta på arean på de ledningar som matar dina andra centraler idag. Dessa styr vilka lådor elektrikern behöver ta med sig, t.ex ifall det behövs en separat låda för avsäkring av huvudledningarna. Det är inga problem med något av detta. Men jag kanske inte förstår frågan?
 
  • Gilla
hsd
  • Laddar…
Jag har ingen lust att riva ner centralerna med jfb som redan sitter där. Tycker det blir en för onödig kostnad.

Det enda jag funderar på är hur man löser det rent praktiskt. Hur ansluter man matningen till husets huvudcentral och dom två undercentralerna med inkommande huvudsäkringar? Gissar att man inte ansluter 3x6 mm2 på samma säkringsskruv utan använder sig av någon form av kopplingsbox med skena eller dylikt? Om man nu skulle gå ner till huvudsäkringarna så behöver man montera bort mätaren dessutom.
 
Svårt att svara på utan att se anläggningen. Det låter som om du inte har några huvudsäkringar utan enbart mätarsäkringar (före elmätaren). Då har du i alla fall en plint efter mätaren som utgående ledningar ansluts till. Denna plint brukar kunna svälja flera kablar, så det kan vara en möjlig lösning.
 
Allt är plomberat, så det går inte komma åt. Jag funderade på en a-Box eller en liten dosa med din-skena och plint för att distribuera alla 6 mm2. Det är jäkligt tajt med utrymme ovanför mätarlådan, så elcentralen måste ändå flyttas på och kablar förlängas.
 
Du tänker alltså göra jobbet själv? Frågan om "hur man gör" blir då plötsligt betydligt svårare att svara på.

Rent allmänt så rekommenderar jag att man väljer den lösning som känns mest säker och tillförlitlig. Det låter som om kablarna från elmätaren behöver förlängas, så gör då det istället för att skarva eller placera kopplingslådor dumt till. Utgående plint från elmätaren är din. Är den plomberad ska dock nätägaren "informeras" (kommer inte ihåg exakt). Så byt kabeln från denna plint om det behövs så att du kan mata en lämpligt placerad fördelningslåda. Välj en rejäl låda med rejäla terminaler som inte lämnar några tveksamheter kring ifall det blir en god kontakt.

Fördelningslådan behövs inte om du tycker att undercentraler duger bra i huset. Undercentral innebär att den bryts av huvudbrytaren i din huvudcentral, du får alltså ingen sektionering. Alternativet är parallell inkopplade huvudcentraler via denna fördelningslåda. I båda fallen krävs sedvanlig ledningsdimensionering så det kan krävas säkringar i fördelningslådan.
 
Lägger in en bild så du får ett hum om hur det ser ut. Skäll nu inte på mig, det har sett ut så här sedan huset köptes, och du förstår kanske lite att behovet av ombyggnad och renovering är stor.

Men som du ser på bilden är själva lådan som mätaren sitter på skitstor och svår att göra inbrott i. Såg även nu när jag kollade in i lådan där mätarsäkringarna sitter att den ena kabeln ser ut att vara av typen tygisolerad, de andra två "riktiga" med plasthölje.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nu har jag tagit av höljet till de propparna uppe till vänster för att byta fas på tvättmaskinen, som jag skrev om i andra tråden.
 
tommib
Det kanske bara är jag som är trött/dum men den centralen ser felkopplad ut. Längst upp sitter vad som borde vara N/PE-skenan men där ser jag flera bruna ledare anslutna. Snäppet ner, precis ovan säkringarna, sitter en blandning av blå och bruna ledare. Till anslutningarna under säkringarna går det både grå (svart med damm?) och röda ledare där dessutom första och tredje anslutningen ser ut att vara bryggade.

Kan någon av de mer kunniga titta närmare på det och säga att jag har fel? Snälla....?
 
Det är mer en dålig bild, och lite av det som ligger där går ner till skåpen under.

Det är en salig blandning av färger, rött var uppenbarligen väldigt populärt att använda lite överallt när det begav sig, även grått, svart och alla världens färger.

Men nollor, jord och faser sitter rätt, det har jag haft elektriker till att kontrollera. Det är en gammal central som blivit utbyggd med årens gång, och varken jag eller elektrikern jag hade över när jag flyttade in är speciellt imponerade och därför stundar snart en kraftig uppdatering och renovering.
 
Mikael_L
Svårt att säga. Det är nog bara en herrejösses blandning av färger, som det ofta är i 45+ år gamla centraler.
Röd var en vanlig fasfärg i matande ledningar och andra trefas-sammanhang.
Det verkar vara 3 inkommande röda fasledare (eller grå) och vidarekopplat med 3 grå (röda) faser i alla fall.
 
tommib
Ja, man får ju inte lita på färger. Det var mer att det var en konstig kombination av blåa och bruna ledare....
Bra att du ska byta ut allt. Det vore kanske bra att byta även mätartavlan när du ändå håller på. Då kan du täcka in allt med en kapsling, t.ex. Eldon DB(Q) 252. Om du ska byta bara vissa kapslingar så kommer du fortfarande sitta fast i att anläggningen är rörigt uppbyggd.
 
Mikael_L
Alltså när jag ser det där skatboet så tycker jag nog att det bästa vore att sätta en ny, inte lika lång, mätartavla över inkommande.
Sen en ny avlång central över mätartavlan så den täcker alla de gamlas positioner utom de två nere till vänster.

Man får kolla runt lite vilka mätartavlor som är i lämplig höjd, denna är i alla fall mycket lägre, kanske för kort?
http://www.elbutik.se/product.html/garo-matartavla-mts-233-1?category_id=15273
Men det justeras ju också med att välja rätt kapsling ovan, 1-raders, 2-raders, 3-raders och olika fabrikat.
 
Om jag nu byter mätartavla så behöver väl det plomberas igen? Kan jag som privatperson ringa nätägaren och be dom plombera?

Min tanke är att sätta den nya centralen antingen till höger eller vänster om mätartavlan, helst till höger då jag har en dörr till pannrummet som öppnas på vänstersidan. Inte för att det kanske spelar så stor roll, mer än att det är lite trängre på vänster sida än höger men den döljs samtidigt mer på vänstersidan än högersidan. Det är väl fråga om tycke och smak. Centralen blir en höger 2x18 moduler.
 
Mikael_L
Jag är inte helt säker, men jag tycker du ska räkna med att nätägaren kommer kräva en färdiganmälan ifrån en behörig installatör.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.