Jag behöver förbättra min frånluft i köket.
Idag finns ingen frånluftsventil alls utan fläktkanalen med egen pipa upp genom taket med "kinahatt" på är den enda "vägen ut" för luften.
Fläkten har det vanliga kallrasskyddet (två halvcirkelluckor som fäller ner sig när det inte är något luftflöde) som ju effektivt stoppar nån vidare ventilation den vägen när fläkten inte är på.

Skulle det funka att ta upp ett par hål i kallrasskyddet och ersätta "kinahatten" med en aspirator eller liknande?

Finns det några andra bra sätt?

/Dea
 
Utdragsfläkt?
Takfläkt?

Vad har du för ventilation i övrigt?
 
Fläktmotor i själva köksfläktskåpan så jag kan inte sätta en frånluftsventil efter den.

Huset är från 1960 med självdrag, frånluftsventiler i rummen på ovanvåningen och badrummen + pannrum/förråd på nedanvåningen. Två "skorstenar" för frånluftsventilationen där den som har kanalerna från badrummen är kompletterad med en aspirator (funkar bra).
 
Värmer du skorstenarna, så att självdraget fungerar?

Jag växlade vår ventilation i köket för ett drygt år sedan. Demonterade fläktmotorn i kåpan i köket och satte en takfläkt uppe på taket istället. Glöm inte heller tilluftsventiler i sov- och vardagsrum. Kommer ingen luft in blir det också svårt att suga ut..
 
Nej, men bara den ena skorstenen hade värme i urspungskonstruktionen, den andra gick oljepannans kanal i, så det verkar funka bra ändå. Nu har ja satt aspirator på den som ventilerar badrummen (den från början icke-värmda skorstenen) vilket har gett bra undertryck.

Hur ändrade takfläkten din frånluft när fläkten inte är aktiv?
 
Förutsättningen för självdrag är en varm skorsten. Har du inte det, så har du ingen självdragsventilation.
Då behöver du konvertera till mekanisk ventilation eller FTX.

Takfläkten som ventilerar köket går konstant på lågvarv och sköter alltså husets huvudventilation.
Vid matlagning höjs hastigheten.

Har du någon tilluft någonstans på nedervåningen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.