Trist ämne men saker har börjat försvinna från kontoren (tagg krävs för komma in men korridorsdörrar öppna internt på arbetstid). Vi skulle vilja ha tips på trådlös nätverkskamera som kan filma i identifierbar kvalité på dagtid, (vilken upplösning är vi ute efter?) åtkomst via app/webb, spara på minneskort alt moln men också trigga tex mail på rörelse.

Tanken är att rigga kameran inne på ett kontor som varit utsatt och agna lämplig bokhylla som kameran riktas mot.

Nej,vi "bryr" oss inte nämnvärt om ev regler för det tycks inte vederbörande göra...dessutom behövs som sagt tagg för att komma innanför ytterväggarna så det är inte allmänheten.
 
Inga regler hindrar er att spela in inomhus.
 
brumbjorn skrev:
Inga regler hindrar er att spela in inomhus.
När det gäller en arbetsplats är det vissa regler som måste följas. Det är inte samma som att filma hemma.
Jag tror att man måste informera om att man har kameraövervakning samt tillstånd för det om det är på en arbetsplats.
Nu skrev ju TS att de struntar i tillstånd eftersom de vill ha fast tjuven.
 
Jag antar att du behöver en dold kamera, en synlig riskerar väl att skrämma bort tjuven.
Isåfall är det nog en spionkamera du är ute efter, har tyvärr inget tips på sådan.
 
Nu är jag inne på djupt vatten, så ta mitt svar med en nypa salt.

Ni behöver informera om att det finns kameror inom området med en skylt på ytterdörren eller staketet, men ni behöver inte tala om vart dem finns, vart dem är riktade eller när de är aktiva. Så om ni gör en stor grej av att ni har en kamera vid huvudentrén så kan ni dessutom ha ytterligare en liten kamera i förrådet om ni så vill. Men kamerorna får inte filma i kränkande situationer som inne på toaletten eller inne i duschen.

Tillstånd tror jag inte behövs så länge som ni inte filmar på en offentlig plats utan bara inne på arbetsplatsens område. Möjligtvis att facket vill bli informerad om eventuella kameror, men det är jag osäker på.
 
Varför inte köpa en burk Metylviolett (1.15945 Diagnostik MERCK).
Rigga ett bete, en plånbok eller vad det nu är som "försvinner" med detta pulver.
När den långfingrige får pulvret på sig blir hen blå, och om hen försöker tvätta bort detta blåa så blir det ännu värre och sitter i en tid, mycket svårt att få bort.
En person som går omkring och liknar en smurf dvs är blå kan ha svårt att förklara varifrån detta kommer. :D

Rättelse: Gjorde en test på en burk jag har stående, färgen blir nog snarare åt svarta hållet när man får det på huden, men minsta fuktighet och det blir ilsket violett, alltså inte så mycket smurfblått som jag trodde, men det går inte missa........ :)
 
Redigerat:
  • Gilla
olofh
  • Laddar…
Tack för svaren. Vi räknade ut att eftersom vi redan har ett gäng kameror vid grindar etc så är det nog ok med någon till. Vi gjorde en enkel lösning. Satte ett par usb-webbkameror till en laptop. Spelar in på disk och moln. Rörelse ger en notis i en mobil. Agnat med en liten kaffekassa (småpengar) hoppas vederbörande inte läser här ;-) men det där pulvret ser intressant ut. Blir liksom toksvårt att bortförklara varför hen syns på kameran, kassan är borta o hen är svart/lila om fingrarna...
 
roland53 skrev:
Varför inte köpa en burk Metylviolett (1.15945 Diagnostik MERCK).
Rigga ett bete, en plånbok eller vad det nu är som "försvinner" med detta pulver.
Var köper man detta? Hittar inget på google
 
olofh skrev:
Var köper man detta? Hittar inget på google
Min burk inköptes för många år sedan i samma syfte som vi diskuterar här. Tack och lov slapp vi att använda det.
"Svinnet" upphörde ändå.
Minns inte var det inköptes, men ett tips är att fråga på ett apotek eller möjligen något kemlabb.
Om dom inte själv har det i lager så kanske dom kan tipsa om inköpsställe.
 
tommib
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Hittade något uv pulver på eBay, lite mer light
 
tommib
olofh skrev:
Hittade något uv pulver på eBay, lite mer light
Det är nog en bättre idé ja.....
 
En åtelkamera kanske??

http://www.hylte-lantman.com/scout-guard-550-8mhd-62

Har haft samma problem på jobbet, och där har dom nu en ansökan hos länsstyrelsen (?) om att sätta upp kamera, tror det var tal om samtal med facket med.
Även detta inom låsta dörrar...
Tror att alla anställda skall informeras om man håller sig till reglerna, samt skyltning om kameraövervakning...

Sen är jag osäker på om man måste informera om var kamerorna är, och självklart inga kameror på toa dusch omklädning och liknande...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.