Hej!

Vi ska byta köksfläkt i vårt 70-talshus. Vi har en skåp ovanför fläkten. Min fråga är: Kan man montera en vägghängd fläkt under en skåp? Jag har sökt info. men inte hittat nån. Ett krav är ju att fläkten är helt plan på ovansidan. Det blir ju lite snickeriarbeten förstås, men det är inga problem. Testet i Råd & Rön i senaste numret innehåller inga undermonterade fläktar.
Hur kan man justera höjden på "skorstenen" på en vägghängd?

Mvh.
P-O
 
Hej,
Jag har läst några gånger, men har ändå svårt att förstå hur du menar.
Vilka produkter har du tänkt använda?
 
Hej!

Beskrev jag det dåligt? Jag undrar alltså om det går att montera en vägghängd fläkt i ett skåp där det suttit en undermonterad? En vägghängd är ju normalt utan skåp och man har en "skorsten" till ventilationskanalen. T.ex. denna:

Siemens fläkt.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag får ju bygga om skåpen förstås, kapa ur hyllorna så att skorstenen får plats. Och ta upp ett rektangulärt hål i botten på skåpet. Hur sitter skorstenen fast i fläktdelen? Var sitter fläktmotorn?

Eller om jag säger så här: Kan jag sätta den befintliga skåpen ovanpå fläkten med skorstenen inuti?

Hoppas det blev klarare!

P.O
 
Inget är väl omöjligt, men det kommer ju krävas en del anpassningar.
Kanske går det att helt ta bort/avstå skyddsplåten (det du beskriver skorstenen) runt ventilationsslangen.
Exakt hur de ser ut inuti varierar ju beroende på tillverkare och modelltyp. Det samma gäller ju hur dess infästning i väggen ska göras.

Varför inte välja en traditionell undermonterad, om du vill ha skåpet kvar?
 
GoForIt skrev:
Varför inte välja en traditionell undermonterad, om du vill ha skåpet kvar?
Det var bara en tanke jag hade, att någon provat :surprised: Jag läser alltid tester innan jag köper nytt. I senaste numret av Råd & Rön har man testat köksfläktar, alla vägghängda. Och man vill ju gärna ha det senaste. Därför frågade jag.

Men tack för svaret!

P-O
 
Självklart ska man kolla av vad marknaden har att erbjuda innan man köper nytt.

Jag är ganska säker på det finns undermonterade med samma (också bättre) prestanda än en väggmonterad.
 
Jag har beställt en ny fläkt. Återkommer med resultatet.

P-O
 
Hoppas du inte köpte en vägghängd för det låter spontant som en idiotisk idé när det finns bra underbyggda fläktar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.