Tog in en offert på byte av ett par dörrar första ett tag sen. Jag var sugen på att sparka säljaren tvärs över gatan när han talade om priset för monteringen. För en slagport och en 90-dörr skulle den ha ca 70 000 före ROT. En väldigt stor del av det här var ju arbete. Minns inte exakt. Men det är ju inte direkt två veckors jobb att byta ett par dörrar.

Vi bestämde oss för att mura igen den gamla garagedörren så nu är det bara en vanlig ytterdörr vill pratar om. Sambon vill också byta entrén till huset men det tycker jag inte vi har råd med. Vi har ett tråkigt år ekonomiskt med lång sjukskrivning och föräldraledighet. Men var vänder man sig? Är bauhaus/byggmax egna gubbar prisvärda/något att ha? De erbjuder ju montering. Vad hur ni betalat för den här typen av jobb?
 
En vanlig ytterdörr byter man själv, eller så bjuder man grannen/svågern/polaren på middag och några öl så fixar han det.
Är det verkligen bara ett enkelt byte av dörr och karm, eller hade du tänkt dig en massa mer krångel "när du ändå håller på"?
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Uj då!

Vad skulle dörren och slagporten kosta?
 
  • Gilla
Lorena Francini
  • Laddar…
tommib
Ouch.....
Tänk också på att ändrad användning av garage (vilket det kan tänkas bli om man tar bort porten) och ändring av fasad kan vara bygglovspliktigt...

Jag skulle nog börjat med att höra med Bauhaus/Hornbach och se var de ligger. Du kan ju också kolla med ett par andra leverantörer för att se om de hamnar i samma härad som din första säljare.
 
Bytte ytterdörr på min fastighet, tog jobbet genom Woody, Ny diplomatdörr med Assa-lås samt montering av hantverkare som tog hand om allt skräp samt satte nya foder blev strax över 8000:- då var kostnaden för dörren ca 4500:- vill jag minnas. Då var det dessutom en del extrajobb då vi satte in en standard 90-dörr istället för den betydligt större dörren som förre ägaren importerat från Tyskland som var 110 eller 120 bred, dessutom inåtgående.
 
Vi skulle behöva byta ut två pardörrar, det verkar vara hutlöst dyrt om man inte tar första bästa.. Femtio papp blåser lätt.. (Drar oss för att byta)..

Hoppas det löser sig för er!
Med vänlig hälsning, Sandra
 
  • Gilla
Razmus
  • Laddar…
tommib
Via Bauhaus och Byggmax kostar det ca 3000 kr efter ROT för jobbet.

En stor del av ditt ockerpris kan vara för dörrarna. Det är inte alls svårt att hitta en ytterdörr för uppåt 20 000 kr, men för 5000 kr får du en bra dörr på andra ställen.
 
Via Bauhaus och Byggmax kostar det ca 3000 kr efter ROT för jobbet.

En stor del av ditt ockerpris kan vara för dörrarna. Det är inte alls svårt att hitta en ytterdörr för uppåt 20 000 kr, men för 5000 kr får du en bra dörr på andra ställen.
 
Snigla skrev:
det verkar vara hutlöst dyrt om man inte tar första bästa..
Ta första bästa då, så det inte blir dyrt. :)
 
Norrhyttan skrev:
Ta första bästa då, så det inte blir dyrt. :)
Haha.. Tänk om det vore så väl/lätt.. !
Vi hoppas de håller till nästa år iaf, så ska vi prova bygga egna nu under vintern (y)
 
Oj. Här har man fått svar minsann. Byggahus funkar inte längre i min tapatalk så jag hängde inte riktigt med. Vad kul att läsa nu att man skulle ha ansökt om bygglov när dörrhelvetet äntligen är igenmurat. Jag är helt säker på att jag frågat om det, men jag kanske drömde det. Har haft ett helvete till sommar med dödsfall och ny bebis och hopplösa hantverkare. Jaja. Då får jag väl bo här tills det är preskriberat. Satan också.
 
Tack i alla fall för all hjälp. Det är inte lätt att vara husägare alla gånger. Det får väl bli en dörr på kampanj nånstans. Eller bauhaus/byggmax. Vill gärna ha nåt med lite ljusinsläpp i källaren.
 
Du kan söka bygglov i efterhand, det är värre om du blir påkommen med ett svartbygge.
 
Betalade 5000:- för byte från fönster till dubbel altandörr i siporexfasad, då ingick borttagning av fönster samt uppsågning och montering samt uppsättning av foder och övergång dörr till innergolv, putsning av utsidan och färg, Altandörren kostade 15000:- ( Tanumsfönster) samt foder 500:- = 20500:-
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.