Vi bor i ett hus i Stockholmsområdet från 1953 med putsfasad. Väggarna består av betonghålsten i undervåningen och blå lättbetong i övervåningen. Vi har diskuterat fönsterbyte i många år och i somras kontaktade vi därför ett lokalt företag med goda referenser och som kunde leverera en helhetslösning med fönster från diverse olika tillverkare. 10 års garanti på monteringsjobbet.
Vi valde att byta 12 fönster till Alu-träfönster från två olika tillverkare, 3 st Traryd Optimal utåtgående, 2 st fasta fönster och 7 st vridfönster från leverantörens eget märke (tillverkas i Småland).
Denna vecka var det dags för fönsterbyte. Det började bra, de gamla fönstren gick att ta loss med minimala skador på putsfasaden och de nya fönstren var snabbt på plats. De nämnde redan efter en dag det var svårt att få fäste med karmskruvarna i lättbetongen. Jag frågade om de använde rätt skruv/plugg och gav tips om kemankare m.m. och erbjöd mig t.o.m. att åka och skaffa in grejor om det behövdes. Men de sa att du har betalt för att de ska göra sånt och det stämmer förvisso.
Jag kollade ändå upp Adjufix karmhylssytem som finns på Beijer och tipsade om det men fick till svar att avståndet mellan fönster och lättbetong är för stort (max ca 2,5 cm) för att använda hylsor.
Efter 1,5 dagar avbröts arbetet för att invänta leverans av plåtdetaljer från plåtslagaren. Jag ringde och frågade hur det gått och de hade gått bra förutom att det var svårt att få fäste med karmskruvarna i lättbetongen. De sa att de utåtgående fönstren var svårstängda (det tog i när man stängde) och det skulle de åtgärda på måndag med en gångjärnsriktare. Här någonstans började jag bli orolig.
Jag ringde min bekant som är snickare (pensionerad sen 2 år) som har 50 års erfarenhet av byggnationer av alla dess slag inkl. fönstermontage. Han var väldigt skeptisk och sa ring Traryd.
Jag ringde Traryds montagesupport och de sa att man absolut inte fick knäcka gångjärnen med en gånjärnsriktare. Då sitter fönstren fel. De sa att man dessutom bör använda karmhylsa så att man kan använda en ändamålsenlig skruv för väggtypen samt en fördelningsbricka mot porösa väggar. Jag laddade ner Traryds montageanvisning och samma sak står där.

När jag kom hem började jag undersöka hur de satt fast fönstren. De fasta fönstren och vridfönstren är både skummade och skruvade. De utåtgående Trarydsfönstren är bara skruvade och skummade lite i hörnen (man ska tydligen inte skumma dem för bågen kan tryckas ihop). I ett av Trarydsfönstren har de borrat ett extra hål i karmen men eftersom även den skruven/pluggen sitter helt löst i lättbetongen så går fönsterkarmen att vicka några cm fram och tillbaka.
Jag skruvade ut den skruven och kan konstatera att gängan (trägänga)på skruven är 5 cm. Kollade på resterande fönster och kan konstatera att eftersom avståndet mellan karmarna och lättbetongen är ca 2 cm så är max 4 cm av gängan i väggen/pluggen.

Essve har ett karmhylssytem, Indu-prog, där man med hjälp av karmhylsor i olika längder, distanser och fördelningsbrickor får ett flexibelt system som passar alla situationer. I det systemet ingår skruvar för olika material, t.ex. lättbetong, betong, hålsten etc. Detta borde väl de känna till?

Så nu vet jag att alla våra fönster är skruvade med skruvar som inte är anpassade för väggtypen och de sitter bara 3-4 cm in i väggen. Trarydsfönstren är inte monterade enligt anvisning. Ett av Trarydfönstren verkar sitta (men hur länge), ett sitter någorlunda och ett är helt löst. De övriga fönstren sitter förmodligen därför att de är skummade.

Jag har betalt en massa pengar för en helentrepenad för att slippa bry mig. Nu har jag fått lägga ner en massa tid/oro/ilska på att lära mig hur fönster ska monteras och att mina är undermåligt monterade. Jag har ringt deras kundservice och påtalat alla dessa problem (de jag kände till då) och en person ska höra av sig på måndag innan de fortsätter.

Vad tycker ni att jag ska göra när de kommer på måndag och ska diskutera?
Jag har tappat förtroendet för personer som inte reflekterar över när en lösning inte fungerar utan bara fortsätter med samma lösning. Egentligen borde de väl ta bort alla fönster och sätta dit dem med ändamålsenliga monteringsdetaljer, men det blir ett jäkla bök. Slutfakturan ska betalas nästa vecka.
 
Redigerat:
Den fakturan skulle jag inte betala. Inte hela åtminstone.

Tyvärr är många hantverkare ovilliga att ta emot tips, önskemål och kunskap från andra, särskilt från kontorsnissar som jag.

Jag har varit med om det flera gånger.
Betongarna som skulle montera golvvärmekabel innan flytspackling använde maskeringstejp. Jag erbjöd dem att låna min limpistol istället men de försäkrade att deras sätt var bättre. När de hällde på flytspackel lossnade kabeln och flöt upp över ytan.
När jag lät byta ut och dra om några vattenledningar så blev två element kalla. Jag påpekade det men de sa att jag inte luftat systemet tillräckligt. När jag sa att jag trodde att man mest luftade vid den högsta punkten så blev jag utskrattad. De kollade upp saken och tio minuter senare hördes slammer när de kopplade in elementen på rätt sätt.
När jag murade igen garageporten var ett krav i bygglovet att fönstren skulle ha källarkaraktär. Därför skulle de vara lite lägre på höjden än på bredden och monteras på 130 cm höjd. Jag och min fru fick säga till dem på skarpen flera gånger att de inte skulle monteras på standardhöjden 90 cm.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Även jag är "kontorsnisse", mjukvaruutvecklare. Jag analyserar och löser problem hela dagarna och i min enfald trodde jag att de flesta andra funkade som jag. Det är väl bara att inse att till sist kokar det ner till ens egen insats. Får ta ledigt från jobbet på måndag och gå igenom exakt hur de ska lösa alla problem de ställt till med. Som min kompis sa (som är musiklärare): Att använda fel skruv till fel material är lika illa som om en målare skulle måla en fasad med väggfärg för inomhusbruk.

Det jag inte förstår är hur man kan undvika att stanna upp och fundera; fungerar det här verkligen? Kanske googla lite, kanske ringa en kollega, istället för att bara köra på.
 
Verkar oseriöst. Som seriös hantverkare är man påläst om vilka material och infästningar som finns på marknaden till olika ändamål.
I traryds monteringsanvisning står det att skum får användas men det MÅSTE vara av flexibeltyp. Detta skum rekommenderar de tom på sina egna utbildningar.
Och till sist vill jag tyvärr säga att Traryds och SP's sidohängda produkter är skitsvåra att få att gå perfekt. Jag har installerat många många tusentals såna här fönster och även om man sätter dem i våg,lod och kontrollerar diagonalmått och ber en lång bön så funkar inte deras j-vla fönster utan att det skrapar i någonstans. Så utan att fila på tappar, spänna ut karmar med förankringsskruva och knäcka gångjärn så kommer inte fönsterna att gå perfekt.
Dessutom så om de lyckas att gå perfekt så gör de troligtvis inte de om 6 månader.
Monterar inte Traryd o SP av denna anledning längre.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Jo, Essve-prylarna såg bra ut och verkade beprövade de måste ha sett dem förut.
Traryd nämnde brickor och nån torxskruv man kunde justera med, men det känns ju bra att oavsett hur man justerar fönstret, så är det en förutsättning att det sitter fast ordentligt innan. Annars kommer det garanterat att bli problem framöver...
 
Svenska snickare ?
 
Ja. Alla tre. En verkar vara mer hantlangare åt de andra två.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.