Under hela byggtiden har vi haft lösa plywood-skivor som golv i nybygget. Nu är det dock dags för riktig golvläggning (självbärande trägolv rakt på bjälklaget). Innan golvet läggs skall isoleringsskivorna tryckas ner mellan golvbjälkarna på blindbotten, vi har krypgrund.

Nu till frågan: Under byggtiden har det av förklarliga skäl trillat ner en hel del sågspån, spikar, plastbitar och småskräp i facken mellan bjälkarna, och blivit liggande på blindbotten. Kan detta ligga kvar eller måste man sopa rent, eller till och med dammsuga mellan alla bjälkar först?

Hur har man gjort hos er?

 
Det bästa är att städa ur facken. Skräpet fyller ju ingen funktion där. ;)
 
Att skräpet inte fyller någon funktion fattar jag, frågan är om det skadar att det ligger där! Om jag inte måste städa så är ju ingan mer tacksam än jag.
 
Du ska självklart städa ut från allt organisakt lösliggande material. Det är sådant som blir bränsle för mögel
 
har samma problem själv. Jag har sågat upp spånskivorna och givetvis har det väl farit lite sågspån här och där. Skall försökra rengöra och dammsuga så mycket jag kan, men kliniskt rent blir det inte. :-/
 
Det är till detta man använder sin gula Kärscher grovdamsugare. Man kan ju köpa dom för 600spänn ungefär - guld värd när man skall rensa just i facken.
 
Har köpt en liknande igår på Jula, kommer inte ihåg vad det var för märke men det fungerar bra i alla fall. Isoleringen följer inte med när jag suger bort allt.

Frågan är ju bara, om det finns kvar sågspån, vilket det kommer att finnas, är det ngn fara eller inte ???
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.