Hej,

Ska börja renovera badrummet snart och ska då även byta fönstret till ett nytt. Sitter ett träfönster där idag.

Funderar lite på om det finns några för eller nackdelar med att använda trä, PVC eller Aluminiumfönster i just badrum? Tänker på fukt och vattenånga som kanske kan påverka de olika materialen på olika sätt.

Någon som har några bra erfarenheter kring detta?
 
Aluminium och trä spelar ingen roll eftersom det är utsidan som är aluminiumklädd, trä på insidan, pvc är ju mest säkert ur fuktsynpunkt men extremt fult ( enligt mig). Själv satte ja in ett alu-trä, brukar inte vara någon fara om du inte sprutar vatten direkt mot fönstret varje dag, köp en bra fuktstyrd fläkt också.
 
Fungerar med både trä och plast. Är det så fuktigt att de tar skada så är det bara symtom på annat problem, dvs för hög fuktighet som ska åtgärdas med ventilation.
 
Trä är snyggast, och är inga problem om ventilationen är korrekt!
 
Tänk på att välja fönster med så smal karm/båge som möjligt för att få in så mycket som möjligt ljusinsläpp. Jag gjorde felet att inte välja rätt och glasytan minskade med 30% mot det gamla smäckra träfönster jag hade innan.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Finns fönster som är helt i aluminium också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.