Hej Forumet,

Jag behöver lite input angående hur man bäst skyddar ett sågsnitt i en laminatbänkskiva mot fukt. Normalt värmer man ju på ett passande kantband. Det kan ju bli snyggt rent estetiskt men skyddar inte speciellt bra när snittet ligger nära diskhon. Fukten smyger sig in och spånet sväller upp. Jag vet att fabriksmonterade kantband håller bättre, men i mitt fall måste jag kapa skivan precis bredvid hon.

Så till frågan, är det någon som har något "failsafe" knep? Kanten kommer inte synas, det är bara funktionen jag är ute efter.

Tack på förhand
 
S
genomskinlig silikon eller i matchande färg?
 
De är alternativ, men inte helt safe. Jag var lite inne på en tunn självhäftande folie eller dyl. som kan vikas upp över kanten. För det är ju där i övergången mellan kantbandet och laminatytan som fukten brukar tränga in med tiden
 
S
jaha. så om du sätter en sträng på "snittytan och pressar ihop detta. silicone pöser ur skarven som du tar bort.
och det blir inte bra?
 
Jag vill inte verka dryg, men nej... Inte safe nog. Det håller inte med tiden enligt min erfarenhet. Jag vill att snittet ska skyddas mot fukt och ordenligt slitage. Så någon typ av täckning med L-list eller T-list som hellimmas tänker jag mig. Men så diskret som möjligt. Helst grå/rostfri kulör.
 
Båtlack?
 
Ja, det skulle kunna fungera! Jag har noll erfarenheter av lacker. Har du tips på tillverkare/produkter?
 
Fuktspärrsmembran för våtrum?
 
S
Ahlin skrev:
Jag vill inte verka dryg, men nej... Inte safe nog. Det håller inte med tiden enligt min erfarenhet. Jag vill att snittet ska skyddas mot fukt och ordenligt slitage. Så någon typ av täckning med L-list eller T-list som hellimmas tänker jag mig. Men så diskret som möjligt. Helst grå/rostfri kulör.
l-list eller t-list brukar inte hålla.
du får väl ta epoxy. men då skulle du ha ren trä yta
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.