Ska inreda vår övervåning och byta yttertak i vår. Som förberedelse ska vår gamla, sönderdelade Hugo-kamin rivas bort i höst.

Någon som gjort detta? Hur gör man det enklast?

Som jag förstår det är det en dubbelmantlad skorsten där tilluften dras in genom skorstenen. Är det bara att såga av den på vinden? Hur sitter pipan fast i ytterhöljet?
 
Jag brukar ta en (liknande palltruck) och ,efter att ha lossat på skorstenshuvtaket,hissa upp kaminen 20-25 cm. Björna fast skorsten och sedan sänka kaminen så den blir borta. Sedan sänks skorstenen till golvnivå och sågas av i lämplig höjd, sänks igen och sågas osv. Att försöka lossa flänsförbandet mellan skorstenslängderna brukar sällan lyckas.Det sitter annars innanför skarvsvepet ca 2½m ovan kaminen. Ett annat sätt är att lyfta hela skorstenen med en mobilkran ,vilket är möjligt då skorstenen är flänsad i hopfogningen av rörlängderna ,så ingen risk att det ramlar isär. ca 2 tusen kostar nog det lyftet
 
exerg skrev:
Jag brukar ta en (liknande palltruck) och ,efter att ha lossat på skorstenshuvtaket,hissa upp kaminen 20-25 cm. Björna fast skorsten och sedan sänka kaminen så den blir borta. Sedan sänks skorstenen till golvnivå och sågas av i lämplig höjd, sänks igen och sågas osv. Att försöka lossa flänsförbandet mellan skorstenslängderna brukar sällan lyckas.Det sitter annars innanför skarvsvepet ca 2½m ovan kaminen. Ett annat sätt är att lyfta hela skorstenen med en mobilkran ,vilket är möjligt då skorstenen är flänsad i hopfogningen av rörlängderna ,så ingen risk att det ramlar isär. ca 2 tusen kostar nog det lyftet
Har gjort allt nu. Fick isär skorstenen på vinden i förbandet, var skruv och mutter så det satt inte fast. Dock får jag inte loss pipan från kaminen. Har lyft hela kaminen med pipan, men skiten hänger kvar... Någon som har idéer hur man kan lossa lite? Ser ut som något trådaktigt som pipan är tätad mot kaminen med.
 
Drevgarn o pannkitt. Banka på med en slägga, länge. Annars såga med tigersåg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.