Genom att säga att ni vill avsluta affären här och nu, så pressar ni fram något slags avslöjande om hur stressad säljaren egentligen är. Har säljaren inte bråttom alls, lär ni få ett dåligt bud (t.ex. utgångspriset) men då har ni fått fram den informationen och kan förhålla er till det.

Genom ett sådant agerande så skjuter ni också in osäkerhet i affären. Säljaren vet ju inte hur förhandlingen med intressent 2 (eller kommande intressenter) kommer att gå, och hur länge man faktiskt får ha kvar huset. Det kanske landar i att intressent två är mindre betalningsvillig än er? Det är ett incitament för att acceptera ett lite lägre pris. Dessutom undviker ni en budgivning mot en annan intressent.
 
Att säga att "priset gäller endast idag" är - även om det inte betyder ett skvatt juridiskt när det gäller fastigheter - ofta ett effektivt sätt att åtminstone sätta press på mäklaren som gärna vill se ett snabbt avslut på ett uppdrag där timtaxan riskerar att bli låg. Mäklaren kan i sin tur sätta press på säljaren vilket är bra för din del, dåligt för säljaren.

Om du kombinerar det med att marginellt höja budet för att visa lite god vilja så tror jag att det kan vara effektivt.
 
  • Gilla
jimih
  • Laddar…
vilhelm86 skrev:
OKEJ , angående personnr när det gäller bud....vi tar 1 exempel om budgivare måste uppge personr mäklaren har ju namn och nummer till ovanstående..... om personen budar ena veckan på en 1:a på 20 kvm veckan efter på en 6 rumsvilla....och 3:de veckan på en 2:a också vidare och kontroll görs på mäklare exempelvis 15 affärer bakåt.
Borde ske slumpmässigt.....ungefär som kontroller görs av restauranger sköter sig.
Då tror jag bara inte, då vet jag att dom värsta uppdagas.
Nu lyfter du bara fram de självklara fördelarna med ditt föreslagna system. Besvara gärna hellre mina funderingar om nackdelarna/problemen som jag identifierade.


Jag har själv upplevt när jag budar har jag fått svar 15 sekunder efter jag lagt ett bud att budgivare "3" har höjt 50 000:-
Och inte bara i 1 affär och jag tror inte alla bara lägger bud utan tänker efter något...
I teorin kan den budgivaren använda sig av ett automatiskt system, som ökar bud ungefär som Tradera och Ebay gör. Dvs man anger ett eget maxbud (som inte blir tillgängligt för säljaren eller dennes mäklare), och så fort systemet ser att det ledande budet av en "motståndare" är under det satta maxbudet så kan systemet skicka iväg ett nytt bud snäppet högre än nuvarande högsta bud (men aldrig över ens eget maxbud). Detta kan då ske helt utan inblandning av personen bakom budet.
Eller så har han bara sitt maxbud i huvudet, och gör samma sak som det automatiska systemet, men manuellt. Det krävs då inte mycket tankekraft eller fundering, utan går utmärkt att slänga iväg ett sms väldigt snabbt med ett nytt bud. Sen kan mäklaren i sin tur antingen vara snabb med att skicka ut nya statusuppdateringar eller använda ett automatiskt system för det.


dessutom när jag har förlorat budgivningen och jag tänkt och inget att göra.
Dagen efter blir jag uppringd av mäklaren som säger högsta budgivaren fick inte sitt lån....men om DU betalar det han skulle ha gjort kan det bli affär....då säger jag men jag har ju budet under honom och för det kan jag köpa....blir det tyst....sedan hör man inget!!!!
Självklart är det tråkigt med dålig kommunikation. Det kan förstås handla om ett misstag från säljaren eller mäklaren, men det låter nog mest som att säljaren inte tyckte ditt bud var högt nog och sen bara inte hade artigheten att ge dig ett svar (eller om det var mäklaren som slarvade där).
 
brunnbytarn skrev:
Idag ringde jag mäklaren. Säljaren tyckte att budet var lite lågt. Mäklaren undrade om jag möjligtvis kan tänka mig ett högre bud.
Inte i dagsläget tänkte jag, att börja buda mot sig själv är rätt korkat.
Jag har aldrig riktigt förstått det där begreppet, att "buda mot sig själv". Jag menar att det bara skulle vara aktuellt att kalla det så om det är så att säljaren accepterat ens bud, och att man därefter höjer sitt bud. Och det skulle mycket riktigt vara rätt korkat. Men att ge ett nytt högre bud när säljaren sagt att det förra budet var för lågt, det är bara vanlig budgivning.

För övrigt... Vad som definitivt kan vara riktigt korkat, är att missa en chans att få köpa ett hus man vill ha, till ett pris man kan acceptera, bara för att man av någon slags principskäl inte vill höja sitt eget bud bara för att man verkar vara den enda aktiva budgivaren. Åtminstone om man verkligen vill hitta ett nytt hus.


Får ett sms om att det kommit ett bud på fastigheten, mitt bud. ( konstigt det inte kom förra veckan).
Mäklaren kanske inte tyckte att det tillförde så mycket att föra in ditt bud i systemet när det bara var du som enda budgivare. Men när det väl kommit in en till budgivare (givet att mäklaren talade sanning) så är det betydligt mer relevant att börja föra in befintliga bud (även om det just för stunden bara kanske var ditt bud).


Jag vet inte om mäklaren försöker dra ut på tiden för att få igång en budgivning.
Så kan det mycket väl vara, och jag ser i grunden inget som helst fel med det. Om du vill få till en snabbare process så får du komma med något som gör att säljaren ser det som mer fördelaktigt att sälja till dig mer eller mindre omgående. Kanske lägga en tidsfrist på ditt bud, eller kanske öka budet en aning.


Säga att vi är intresserade av en annan fastighet och behöver besked annars backar vi från budet och budar på det andra stället?
Visserligen har det funnits individer i denna tråd som mer eller mindre rätt ut uppmanat folk att blåljuga, men det är definitivt ingen rekommendation som jag någonsin skulle kunna stå bakom med hedern i behåll. Om du vill ta steget in i lögnarnas värld är det helt och hållet ditt eget beslut.
 
Svar till jiimih.
Det är fösta gången jag hör om automatiskta system som tradera men det kanske finns i stockholm ha ha.
Nästa grej när hus legat ute ( bor inte i Stockholms) i 60 dagar ingen har lagt ett enda bud....man budar och från ingen stans är det 2 st budgivare som dyker upp inom minuter....något jag inte tror på och man avvaktar....inget händer.
Huset försvinner....då tänker man okej någon köpte det.......efter någon månad dyker det upp IGEN...DET ÄR INTE SÅLT.
Mycket vanligt utanför Stockholm också....budgivning pågår.(står det på hemnet)...man ser inga bud....man ringer mäklaren och frågar ....vad är priset uppe i ? Mäklaren säger 10000 över utgångspriset.
Varför skriver man inte det då "om det är så kallad öppen budgivningen"
Jag kan mycket väl förstå om säljaren inte vill sälja till utgångspriset....och det behöver man inte göra.
Men politikerna är livrädda för fastighetsmarknaden att göra fel....det kan med otur leda till prisnedgångar.
Exempelvis om man inför amorteringskrav och det sedan blir börsnedgång som leder till företag bantar antalet anställda.
Nej det man borde göra är göra det mycket billigare att bygga nytt ....då ökar man marknaden av bostäder, men påverkar inte marknaden på samma sätt.
Exempelvis man borde få gratis anslutning till vatten och avlopp....och elinstallationer....samt bredband.
Kommunen får naturligtvis en kostnad.....men kan få en ny kommun invånare också som betalar skatt.
För att öka antalet bostäder mera borde man ge bygglovs avgifterna gratis på helt nya bostäder som privatpersoner bygger.
Samtidigt bör man hålla koll på husleverantörerna INTE ÖKAR SINA PRISER eftersom dom redan får möjligheten att tillverka mera hus har dom blivit gynnade.
Detsamma gäller leverantörer av material till dessa.
Då skulle alla kunna tjäna på det här....och till och med mäklarna skulle inte bli förlorare.
 
Svar till jiimih.
Det är fösta gången jag hör om automatiskta system som tradera men det kanske finns i stockholm ha ha. ( på bostäder)
Nästa grej när hus legat ute ( bor inte i Stockholms) i 60 dagar ingen har lagt ett enda bud....man budar och från ingen stans är det 2 st budgivare som dyker upp inom minuter....något jag inte tror på och man avvaktar....inget händer.
Huset försvinner....då tänker man okej någon köpte det.......efter någon månad dyker det upp IGEN...DET ÄR INTE SÅLT.
Mycket vanligt utanför Stockholm också....budgivning pågår.(står det på hemnet)...man ser inga bud....man ringer mäklaren och frågar ....vad är priset uppe i ? Mäklaren säger 10000 över utgångspriset.
Varför skriver man inte det då "om det är så kallad öppen budgivningen"
Jag kan mycket väl förstå om säljaren inte vill sälja till utgångspriset....och det behöver man inte göra.
Men politikerna är livrädda för fastighetsmarknaden att göra fel....det kan med otur leda till prisnedgångar.
Exempelvis om man inför amorteringskrav och det sedan blir börsnedgång som leder till företag bantar antalet anställda.
Nej det man borde göra är göra det mycket billigare att bygga nytt ....då ökar man marknaden av bostäder, men påverkar inte marknaden på samma sätt.
Exempelvis man borde få gratis anslutning till vatten och avlopp....och elinstallationer....samt bredband.
Kommunen får naturligtvis en kostnad.....men kan få en ny kommun invånare också som betalar skatt.
För att öka antalet bostäder mera borde man ge bygglovs avgifterna gratis på helt nya bostäder som privatpersoner bygger.
Samtidigt bör man hålla koll på husleverantörerna INTE ÖKAR SINA PRISER eftersom dom redan får möjligheten att tillverka mera hus har dom blivit gynnade.
Detsamma gäller leverantörer av material till dessa.
Då skulle alla kunna tjäna på det här....och till och med mäklarna skulle inte bli förlorare.
Dom kan ju sälja tomter och dom borde kanske få lite konkurrens av att kommunerna själva kunde sälja sina tomter
med egen personal.
Säljare för kommunen kan ju ragga nya kommun invånare och visa upp kommunen som pr- folk för sin kommun.
Bra för kommun invånarna ...öka skatteintäkterna

Hur är det att bo i följande kommuner....vill gärna veta från er andra...Trosa, Nykvarn, Strängnäs
 
Redigerat:
jimih skrev:
Jag har aldrig riktigt förstått det där begreppet, att "buda mot sig själv". Jag menar att det bara skulle vara aktuellt att kalla det så om det är så att säljaren accepterat ens bud, och att man därefter höjer sitt bud. Och det skulle mycket riktigt vara rätt korkat. Men att ge ett nytt högre bud när säljaren sagt att det förra budet var för lågt, det är bara vanlig budgivning.

Fast det var inte det jag skrev. Säljaren tyckte det var lågt, mäklaren klargjorde inte om säljaren godtog budet eller inte.
Hade mäklaren sagt att säljaren tyckte budet var FÖR lågt hade jag lagt ett högre.

För övrigt... Vad som definitivt kan vara riktigt korkat, är att missa en chans att få köpa ett hus man vill ha, till ett pris man kan acceptera, bara för att man av någon slags principskäl inte vill höja sitt eget bud bara för att man verkar vara den enda aktiva budgivaren. Åtminstone om man verkligen vill hitta ett nytt hus.

Jag kunde tänka mig att höja om jag fick respons på om budet var godkänt eller inte. Säljarens spontana uppfattning intresserade mig inte.



Mäklaren kanske inte tyckte att det tillförde så mycket att föra in ditt bud i systemet när det bara var du som enda budgivare. Men när det väl kommit in en till budgivare (givet att mäklaren talade sanning) så är det betydligt mer relevant att börja föra in befintliga bud (även om det just för stunden bara kanske var ditt bud).

Möjligt, men nu har jag köpt huset och mäklaren förde in två bud. Mitt första och mitt andra bud, efter att köparen gett besked om denne godkände mitt första eller inte gav jag ett högre som säljaren godkände.



Så kan det mycket väl vara, och jag ser i grunden inget som helst fel med det. Om du vill få till en snabbare process så får du komma med något som gör att säljaren ser det som mer fördelaktigt att sälja till dig mer eller mindre omgående. Kanske lägga en tidsfrist på ditt bud, eller kanske öka budet en aning.




Visserligen har det funnits individer i denna tråd som mer eller mindre rätt ut uppmanat folk att blåljuga, men det är definitivt ingen rekommendation som jag någonsin skulle kunna stå bakom med hedern i behåll. Om du vill ta steget in i lögnarnas värld är det helt och hållet ditt eget beslut.

Jag behövde inte ljuga, det löste sig ändå.
Mäklaren berättade att ett annat par dykt upp från ingenstans och var väldigt intresserade och ville lägga bud men om jag höjde mitt bud en aning skulle säljaren skriva med mig.
Jag accepterade, det nya budet var ändå under vad jag kunde tänka mig så jag var nöjd.
 
  • Gilla
jimih
  • Laddar…
Och vi får väl anta att det andra paret försvann till ingenstans igen?
 
Ja, märkligt nog..
 
Som köpare kan jag väl instruera mäklaren att bjuda över andra budgivare upp till en viss nivå? Det är ju isåfall bara aktuellt där utgångspriset är satt lågt och det finns stort intresse. Kräver ju även lite tillit till mäklaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.