Hej ,
Jag har problem med dålig lukt från mitt handfat i badrum.
Jag har rensat underifrån och skruvat isär allt men det var inte mycket där. Lukten är kvar .
Fick nu ett råd att ta loss silen uppifrån och göra rent . Vågar jag det så det går att få tillbaka den . Det ser ut att behövas en sexkantad insexnyckel .
Jag bor i en ny lägenhet och har aldrig tidigare behövt gjort detta .
Vattnet rinner perfekt och jag har privat alla möjliga huskurer .
Har dessutom rensat i duschen ockdå .
Tacksam för svar om hur jag gör så inte handfatet förstörs.
Hälsn L
 
Har du även kollat där avloppsröret går genom golv (eller vägg)? Vanligt att tätningen där blir dålig med tiden, vilket kan ge luktproblem.
 
Hej ,
Det verkar inte komma från golvet där röret går .
Men kan jag skruva loss silen i handfatet utan att det blir problem ?
 
R
b8q skrev:
Har du även kollat där avloppsröret går genom golv (eller vägg)? Vanligt att tätningen där blir dålig med tiden, vilket kan ge luktproblem.
detta förutsätter ju dock att de skulle lukta illa inne i väggen, dvs att avloppet brustit i väggen...?
 
Roland112 skrev:
detta förutsätter ju dock att de skulle lukta illa inne i väggen, dvs att avloppet brustit i väggen...?
OK, dåligt förklarat av mig, jag menar där avloppet från handfatet (som regel ett vitt rör, 32-40 mm) ansluter till avloppsrören som går i golv eller vägg, och som vanligen är grå rör eller äldre järnrör, 50-75 mm. Den skarven kan bli otät pga äldre gummipackning, torkad tätningsmassa eller liknande. Så var det i ett tidigare badrum jag haft.
 
R
b8q skrev:
OK, dåligt förklarat av mig, jag menar där avloppet från handfatet (som regel ett vitt rör, 32-40 mm) ansluter till avloppsrören som går i golv eller vägg, och som vanligen är grå rör eller äldre järnrör, 50-75 mm. Den skarven kan bli otät pga äldre gummipackning, torkad tätningsmassa eller liknande. Så var det i ett tidigare badrum jag haft.
jo fast lukten kommer ju nerifrån avloppet när man luktar i kommoden.
 
R
de jag kan tänka mig kan bli ett problem är om man inte stoppar ner röret som ska ner i vattenlåset tillräckligt långt, då kommer lukt smita upp i det raka röret på bilden.
Det raka röret från kommoden måste ligga aningen längre ner än nivån på botten av avloppsröret från väggen.
lås2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • lås.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.